Logičnim razmišljanjem – ako ljudi trebaju automobil, a zbog
financijske krize, zbog koje se sve teže dolazi do zajma, ne mogu si
priuštiti novi, kupit će rabljeni – krenuli smo na najveći sajam
automobila u Hrvatskoj, na zagrebački Jakuševac. Ali naša logika je već
prije osam sati toga nedjeljnog jutra pala u vodu. Iako je na sajmu
ponuda bila solidna, prodaja nije cvjetala, što su nam potvrdili brojni
trgovci.
– Krenulo je nizbrdo već nakon ljeta. Još u rujnu su me iz kartičarskih
kuća preko kojih našim kupcima nudimo kupnju automobila na rate zvali i
pitali što se dogodilo, zašto ne radimo. Pa sam im rekla neka mi oni
pošalju kupce, pa ćemo raditi. Čini mi se da je ovo najveće smanjenje
od kraja rata, a i u doba rata smo prodavali više automobila –
ispričala nam je Branka Kljaković iz tvrtke Prvi signal iz Vrbovca.
I njeni kolege se slažu - prodaja se drastično smanjila u posljednjih
nekoliko mjeseci.
– Sigurno je manja 30-40 posto. Lani smo za blagdane pljeskali od
posla, a sada se prodaju samo automobili do tri tisuće eura. Oni za
10-ak tisuća eura uopće se ne mogu prodati. Ljudi teško dolaze do
kredita, a preko kredita prodajemo veliku većinu automobila – rekla je
Sunčica Ferenčak iz tvrtke Apero.
Darko Kranjec kaže, pak, da je kod njega više zamjetno smanjenje
prodaje skupljih automobila od ukupnog pada prodaje.
– Sirotinja kupuje aute za 3-4 tisuće eura. Skuplji se jako teško
prodaju, osim onih od više od 20 tisuća eura. Tko ima novca, nije mu
teško izdvojiti za skupi auto, a oni često i mijenjaju vozila, pa se
takvi najskuplji primjerci mogu prodati – rekao je Kranjec.
I prekupci, kojih na Jakuševcu ne nedostaje, žale se na slabu prodaju.
Kažu kako je situacija loša te da je pravi podvig prodati automobil za
više od pet tisuća eura.
Ispred jednog od kafića na sajmu smo zatekli Jozu Vidaka i Šabana
Kljaića, baš prije nego što će nazdraviti za kupnju automobila.
– Nemam novca za novi, pa sam kupio Ford Escort iz 1987. za 1500 eura.
Auto je star, ali je očuvan i za taj novac se više nego isplati – kazao
nam je Jozo Vidak.
U Austriji i Italiji nas izbjegavaju
Donedavno su susjedne zapadne zemlje bile meka naših trgovaca rabljenim automobilima, a danas se to uvelike promijenilo. – Kad u Austriji ili Italiji, gdje odlazimo kupiti rabljene automobile, kažemo da smo iz Hrvatske, tamošnji trgovci automobila nas izbjegavaju. Kažu, nemamo ništa za vas, vi se puno cjenkate. Kako se ne cjenkati kad možemo uvesti samo aute do sedam godina starosti koji su skupi, a skuplje aute je u Hrvatskoj, pak, teže prodati. Osim toga, moramo obaviti i brojne birokratske formalnosti, što, primjerice, Bugarima i Rumunjima koji su u Europskoj uniji ne treba, pa radije posluju s njima. A da ne pričam da plaćamo najskuplje namete u Europi. Zbog toga se uvoz smanjio – kaže trgovac automobilima Darko Kranjec.
Država preprodavačima smanjila zaradu
Uvoz rabljenih vozila je u Hrvatskoj u padu otkad su prije godinu i pol postroženi uvjeti homologacije. Više se ne smiju uvoziti automobili koji ne ispunjavaju normu ispuštanja štetnih plinova Euro III, a to su uglavnom vozila proizvedena prije 2000. godine. Zbog toga je trgovina rabljenih automobila iz susjednih zapadnih zemalja, koja je više godina cvala, naglo uvenula. Država je tako jednom odlukom zaštitila prirodu od onečišćivača zraka te istodobno smanjila nemalu zaradu preprodavačima automobila.