RABLJENI AUTOMOBILI Prošetali smo najvećim sajmom automobila u Hrvatskoj, gdje se trenutačno prodaju samo auti do 3 tisuće eura

Kolaps tržišta rabljenih vozila

05.01.2009.
u 17:30

Logičnim razmišljanjem – ako ljudi trebaju automobil, a zbog financijske krize, zbog koje se sve teže dolazi do zajma, ne mogu si priuštiti novi, kupit će rabljeni – krenuli smo na najveći sajam automobila u Hrvatskoj, na zagrebački Jakuševac. Ali naša logika je već prije osam sati toga nedjeljnog jutra pala u vodu. Iako je na sajmu ponuda bila solidna, prodaja nije cvjetala, što su nam potvrdili brojni trgovci.

– Krenulo je nizbrdo već nakon ljeta. Još u rujnu su me iz kartičarskih kuća preko kojih našim kupcima nudimo kupnju automobila na rate zvali i pitali što se dogodilo, zašto ne radimo. Pa sam im rekla neka mi oni pošalju kupce, pa ćemo raditi. Čini mi se da je ovo najveće smanjenje od kraja rata, a i u doba rata smo prodavali više automobila – ispričala nam je Branka Kljaković iz tvrtke Prvi signal iz Vrbovca.

I njeni kolege se slažu - prodaja se drastično smanjila u posljednjih nekoliko mjeseci.

– Sigurno je manja 30-40 posto. Lani smo za blagdane pljeskali od posla, a sada se prodaju samo automobili do tri tisuće eura. Oni za 10-ak tisuća eura uopće se ne mogu prodati. Ljudi teško dolaze do kredita, a preko kredita prodajemo veliku većinu automobila – rekla je Sunčica Ferenčak iz tvrtke Apero.

Darko Kranjec kaže, pak, da je kod njega više zamjetno smanjenje prodaje skupljih automobila od ukupnog pada prodaje.

– Sirotinja kupuje aute za 3-4 tisuće eura. Skuplji se jako teško prodaju, osim onih od više od 20 tisuća eura. Tko ima novca, nije mu teško izdvojiti za skupi auto, a oni često i mijenjaju vozila, pa se takvi najskuplji primjerci mogu prodati – rekao je Kranjec.

I prekupci, kojih na Jakuševcu ne nedostaje, žale se na slabu prodaju. Kažu kako je situacija loša te da je pravi podvig prodati automobil za više od pet tisuća eura.

Ispred jednog od kafića na sajmu smo zatekli Jozu Vidaka i Šabana Kljaića, baš prije nego što će nazdraviti za kupnju automobila.

– Nemam novca za novi, pa sam kupio Ford Escort iz 1987. za 1500 eura. Auto je star, ali je očuvan i za taj novac se više nego isplati – kazao nam je Jozo Vidak.


U Austriji i Italiji nas izbjegavaju

Donedavno su susjedne zapadne zemlje bile meka naših trgovaca rabljenim automobilima, a danas se to uvelike promijenilo. – Kad u Austriji ili Italiji, gdje odlazimo kupiti rabljene automobile, kažemo da smo iz Hrvatske, tamošnji trgovci automobila nas izbjegavaju. Kažu, nemamo ništa za vas, vi se puno cjenkate. Kako se ne cjenkati kad možemo uvesti samo aute do sedam godina starosti koji su skupi, a skuplje aute je u Hrvatskoj, pak, teže prodati. Osim toga, moramo obaviti i brojne birokratske formalnosti, što, primjerice, Bugarima i Rumunjima koji su u Europskoj uniji ne treba, pa radije posluju s njima. A da ne pričam da plaćamo najskuplje namete u Europi. Zbog toga se uvoz smanjio – kaže trgovac automobilima Darko Kranjec.


Država preprodavačima smanjila zaradu

Uvoz rabljenih vozila je u Hrvatskoj u padu otkad su prije godinu i pol postroženi uvjeti homologacije. Više se ne smiju uvoziti automobili koji ne ispunjavaju normu ispuštanja štetnih plinova Euro III, a to su uglavnom vozila proizvedena prije 2000. godine. Zbog toga je trgovina rabljenih automobila iz susjednih zapadnih zemalja, koja je više godina cvala, naglo uvenula. Država je tako jednom odlukom zaštitila prirodu od onečišćivača zraka te istodobno smanjila nemalu zaradu preprodavačima automobila.

Želite prijaviti greške?