Danas se na sceni Teatra Exit "Kauboji" izvode 400. put. Ali nipošto ne samo slavlja radi, jer datum je isti kao i prije sedam godina, kada je predstava praizvedena. "Kauboji", autora i redatelja Saše Anočića, još su veliki hit, predstava za koju se uporno, i nakon što je po njoj snimljen istoimeni film, traži karta više i koja će u Exitu u ožujku igrati čak pet puta.
Nema tu tajne!
Taj interes publike koji ne jenjava važniji je i od impresivnog popisa nagrada koje su "Kauboji" osvojili, baš kao i činjenica da su postali jedan od orijentira po kojima se ocjenjuje teatar u Hrvatskoj od Domovinskog rata naovamo, poput primjerice legendarne predstave "Magic & loss" u ZKM-u ili "Unterstadta" HNK Osijek. U čemu je dakle tajna?
– Nema tajne! – spremno odgovara Duško Ljuština, ravnatelj Kerempuha i objašnjava:
– "Kauboji" su jednostavno odlična predstava! Oni su dokaz da se teatar ne dijeli po žanrovima, da ne postoji komercijalni i nekomercijalni teatar, nego jednostavno dobar i loš. "Kauboji" su i dokaz kakav odličan kazališni posao Matko Raguž radi u Exitu.
"Prozvani" Matko Raguž, osnivač i ravnatelj Exita, prisjetio se prvog razgovora o ovoj predstavi:
– Saša je imao osnovnu ideju predstave u predstavi i odmah je bilo jasno da je to priča u dva dijela; prvom o radu na predstavi i drugom u kojem ti "amateri" pokazuju svoju glumačku superiornost. Na toj glumačkoj virtuoznosti predstava počiva i danas, a ona je glavni postulat ugrađen u same temelje Exita – kaže Raguž, a na pitanje kako je odmah vidio potencijale nečeg što je mirisalo na retro, kaže:
Nije ponovio uspjeh
– Žanr nikada nije presudan. Bitna je tema, ljudski odnosi koje ona krije.
S njegovom pohvalom glumcima slaže se i teatrologinja i kazališna kritičarka Nataša Govedić:
– "Kauboji" su predstava koja ne skriva svoju ambiciju da zabavi publiku, a zbog toga je u kazalište privukla brojne nove vrste publike. Njezin redatelj Saša Anočić misli scenu na izrazito filmski i televizijski način, a glumački ansambl do te je mjere zaigran i posvećen da se dio publike koji je prvi put ušao u teatar kroz "vrata" ove predstave nastavlja i nakon nje vraćati kazališnim izvedbama.
No, obljetnica je prilika i da uočimo kako Anočić kasnije nije ponovio popularnost "Kauboja", iako ih je pokušao pretvoriti u neku vrstu formule za svoj rad u teatru.
>> Dvadeseti rođendan kultnog zagrebačkog kazališta koje je mijenjalo svijet