Obožavatelji Bessona kao redatelja neće naći nikakvu poveznicu "Arthura
u zemlji Minimoya" i njegovoga duha prepoznatljivog u ranijim
ostvarenjima koja su mnogima služila kao nadahnuće.
S druge strane, njegov producentski duh iz uradaka blještavog omota,
brze akcije, tanke pričice i papirnatih likova, poput "Taksija",
"Wasabija", "Transportera" i sl. koje je uspješno prodavao niječući da
je riječ o pukom kopiranju sličnih hollywoodskih ostvarenja, i te kako
se osjeća. Nepogrešiv nos za biznis dao je Bessonu hrabrosti da se
upusti u stvaranje najskupljeg europskog animiranog filma. Osamdeset
milijuna eura uloženo je u stvaranje svijeta Minimoya, a valjda još
toliko u njegovu europsku reklamnu kampanju.
Ovih dana, kamo god da se okrenemo, iz nekih novina, izloga, čak i
instituta gleda nas neko malo čudno biće bujne frizure i šiljatih
ušiju. Djeca već sad vole Minimoye iako film još većina nije pogledala
(podaci iz vrtića "Vedri dani"). To je posao. Što se krije iza svega?
Osim samog izgleda junaka, u priči gotovo ništa nije originalno.
Od priče do karakternih osobina, sve smo to već (u američkim
blockbusterima) vidjeli. Vožnja u autiću igrački, smanjeni likovi u
pogibeljnim situacijama u vrtu ispred kuće, humorni odmak u sporednim
likovima koji pričaju čudno, reference iz filmova za odrasle već su
dulje vrijeme hollywoodski standard, priče o junacima starog kova već
su ispričane, no tko će od klinaca za to mariti?
Taj odgovor zna Besson sam. Kako veli, pričom se dugo bavio u
razgovorima s djecom, što tuđom što vlastitom, tako da je sliku o onome
što vole i što im treba sastavio bez kompromisa. Jednostavno si je dao
zadatak napraviti film koji će uspjeti na jednoj razini, a to što je
kao umjetnik morao iz njega isplivati druga je tema i stoga je "Arthur
u zemlji Minimoya" pun pogodak.
Brza akcija, blještavi kadrovi, provjerene fore i staromodna priča ono
je što pali, a kad se tome pridoda megakampanja, posao je zaključen.
Ono na što Besson nije mogao utjecati jest priroda sinkronizacije na
hrvatski jezik koja nas zbog razine nepoklapanja otvaranja usta junaka
i onoga što čujemo podsjeća na vremena otprije prvog revolucionarnog
"Stuarta Malog". (Ju. H.)
Arthur u zemlji Minimoya
ARTHUR ET LES MINIMOYS, fantastika, 105 min., Francuska, 2006.; Europacorp/Blitz; R: Luc Besson; G: Freddie Highmore, Mia Farrow