KINOPREMIJERA

Deja vu

kin_dejavu.jpg
import
11.01.2007.
u 09:35

DEJA VU, akc. nap. znan. fant., 128 min., SAD, 2006.; Touchstone/Continental; R: Tony Scott; G: Denzel Washington, Paula Patton, James Caviezel, Val Kilmer, Adam Goldberg

Linijom manjeg otpora naslovi poput "Deja vu" često se parafraziraju u prikazima filma kako bi se naglasili njegovi nedostaci pa čemu izbjegavati praksu.

Što je već viđeno? Pa viđeno je to da Tony Scott u suradnji s Denzelom Washingtonom radije pozira umjesto da se koncentrira na ono što je dobro i skrati ono što je loše. Tako je bilo u "Tjelesnoj straži", a tako je i sada. Film privlačan u početnim trenucima, dok još nismo sigurni što se uistinu događa, pretvara se u direktno dugotrajno objašnjavanje principa rada neke naprave tajne službe koja pomaže istraživati, odnosno sprečavati zločine pogledom u prošlost, što gledateljsko uzbuđenje pretvara u smanjeno gledateljsko strpljenje.

Inspiracija za sprečavanje zločina vremenskim pomacima pronađena je vjerojatno u "Specijalnom izvještaju", no ovdje je "vremenski prozor" kroz koji gledaju naši junaci iskorišten kao most između prošlosti i sadašnjosti, kao ideja koja omogućuje automobilsku potjeru policajca u sadašnjosti za jurećim automobilom u prošlosti.

Balans uvjerljivog, natuknutog, iskonstruiranog i razrađenog puno je bolje pogođen u "Državnom neprijatelju" gdje je Tony Scott bio u većem kreativnom zanosu bez popuštanja pozi i vađenju na jeftina direktna tumačenja publici.

No, možemo uživati u čisto tehničkim elementima filma kao što je montaža ukrcavanja putnika na trajekt koja nagovještava da će nešto poći po zlu čemu pomaže i lutkica u usporenom padu s palube, a imamo i Denzela Washingtona, po tko zna koji put, u ulozi dobrog policajca. Kretanje prema kraju krije poneki nadahnut smisleni element poput onog o nepromjenjivosti sudbine, zamjene uzroka i posljedica, a sve završava natpisom Posvećeno žrtvama uragana Katrina. Ako tome pridodamo i raniju filmsku rečenicu u kojoj se tvrdi da je Katrina bila katastrofa izazvana prirodom, a zločin koji istražuju (eksplozija autobombe na krcatom trajektu u New Orleansu) djelo je čovjeka, doima se da se filmom pokušava popraviti vrijednost branda SAD-a. Jer, prava je tragedija vezana uz Katrinu ona koja se mogla spriječiti, a to je odbijanje slanja pomoći najsiromašnijem dijelu tamošnjeg stanovništva. Prikladnije bi bilo napisati Oprostite! (Ju. H.)

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije