Kada je ljetos cijeli svijet zaludjela "Barbie", činilo se da je riječ o filmu koji je u svom mikrožanru jedinstven, potpuno originalan i neponovljiv. Međutim, onda su se pojavila "Uboga stvorenja", film koji temi oko koje se i kroji "Barbie" dodaje jednu posve luckastu, uvrnutu i grotesknu notu.
A u središtu je izgubljena, naivna, dobroćudna mlada žena i njezina potraga ne samo za smislom u životu nego još više za samom sobom. I jedna i druga junakinja – Barbie i Bella – sanjaju o slobodi, a da nisu potpuno svjesne što je sloboda zapravo. No unatoč tome što ni same nisu sigurne što je to i kako se točno dolazi do toga, nešto duboko u njima ih tjera da svejedno slušaju svoj instinkt. Bez obzira na to koliko su naivne i, prema svim ustaljenim mišljenjima, nespremne na svijet i svu njegovu okrutnost, obje žive po principu da je dovoljno samo – bivati. Bez proračunatosti, kalkulacija, straha zbog što-bi-bilo-kad-bi-bilo, one jednostavno djeluju po svom bezazlenom instinktu dajući gledateljima jednu optimističnu i nevinu sliku svijeta. Zbog toga su oba ostvarenja toliko neodoljiva. I više od svega – potrebna.
S druge pak strane, i jedna i druga nam junakinja, koje su sjajno utjelovile i Margot Robbie kao Barbie i Emma Stone kao Bella, pokazuju razmjere slobode, a time se, posebice u "Ubogim stvorenjima", koji to čine puno preciznije, detaljnije, dublje i bogatije, otvaraju jako važna pitanja. Može li slobode biti previše? Može li sloboda biti zastrašujuća? Koliko je čovjek spreman na nju? Isplati li se uopće baš sve dati za nju ili je pametnije pronaći kompromis sa svijetom? To su tek neka od pitanja koja ostaju još dugo nakon gledanja.
I nije samo u tome veličina filma. Ovo je jedan od najboljih filmova grčkog redatelja ekscentričnog izričaja i estetike Yorgosa Lanthimosa ("Jastog", "Očnjak", Ubojstvo svetog jelena"). Pratimo Bellin životni put u kojem ona od žene koja živi pod staklenim zvonom postaje samosvjesna žena koja prije svega slijedi svoje srce. A Bella je svojevsran ekperiment dr. Baxtera (Willem Dafoe) koji je i sam bio eksperiment svog oca. Našao je jedan dan u rijeci mrtvu trudnicu koja je počinila suicid. Vratio ju je u život tako što je fetusov mozak ugradio u nju. I, iako je imala tijelo odrasle žene, Bella je u glavi bila novorođenče te je u skladu s razvojem svog mozga i spoznavala svijet, ne sjećajući se, naravno, prijašnjeg života. No malo-pomalo, spoznavala je što je u životu raduje – otkrivanje svijeta, ali još više istraživanje vlastite seksualnosti. Pa će tako, osim u avanturi s ljubavnikom (sjajni Mark Ruffalo) kojeg će dovesti do ludila, završiti i u pariškom bordelu... "Uboga stvorenja" film je koji ne donosi samo Lanthimosovu ludu i čudnu priču kao veliku umjetničku vrijednost nego i važne i divne ideje i lekcije kojih se vrijedi podsjetiti.
1. Uboga stvorenja (Cinestar)
Uvrnuta komedija, Irska, 141 min.
Režija: Yorgos Lanthimos
Glumci: Emma Stone, Willem Dafoe
2. Tisuću i jedan (Festival Tolerancije)
Festival tolerancije, koji je u svojim tinejdžerskim godinama, svake je godina prava poslastica za sve filmoljupce. Odabir filmova koji su se vrtjeli na njegovu ovogodišnjem izdanju opet nije razočarao, a jedan od upečatljivijih uradaka svakako je pobjednik Sundance festivala "Tisuću i jedan". Riječ je o kompleksnom ostvarenju koje prati mladu Inez koja je odrasla i živi u newyorškom Harlemu. Nestabilnost u disfunkcionalnim obiteljima, izostanak školovanja, ulica koja odgaja, droga, nula prosperiteta tek su djelić onoga čime bi se mogli opisati životi većine stanovnika te četvrti, pa tako i Inezin. Jednog dana pronalazi ostavljenog dječaka Terryja kojega vrlo brzo oteti državi kako bi mu bila majka. U filmu je prikazano njegovo odrastanje koje, kao i odrastanje većine djece iz Harlema, nije lako. Terry je, naravno, odrastao misleći da mu je Inez mama, no što će se dogoditi kada sazna istinu o svom životu? Moćan je to, katkad i mučan, težak, ali istodobno krasan film i vrlo detaljan portret žene koja je čvrsta u odluci da bude majka jasno pokazujući, unatoč svim svojim lošim i pogrešnim odlukama te često netaktičnom stavu, kako je ta uloga više pitanje osjećaja i ljubavi nego genetike.
Krimi drama, SAD, 117 min.
Režija: A.V. Rockwell
Glumci: Teyana Taylor, Aaron Kingsley Adetola