Na riječkoj Kantridi po drugi put nakon 2019. godine okupljenima se na blagdan Velike Gospe ukazala – Gospa od SUP-a. Tom čudu, ukazanju Majke Božje koja je među kupače doplovila na SUP-u i uputila im važnu poruku, prethodila je velika kolektivna molitva na koju je Riječane pozvala umjetnica i performerica, naša sugovornica Tajči Čekada.
Koji je bio vaš početni impuls za stvaranje Gospe od SUP-a?
Početni impuls došao je spontano, kada sam razmišljala o klasičnim temama i motivima u umjetnosti i pitala se na koji bi ih način kao suvremena umjetnica mogla interpretirati u današnje, tehnološki uznapredovalo doba. Svidjela mi se mogućnost bavljenja starom temom na nov način, a još i više mogućnost da se u priču na direktan način (putem društvenih mreža i na licu mjesta) uključi veći broj nasumičnih ljudi koji inače najvjerojatnije ne bi konzumirao umjetnost i ne bi pratio umjetničku scenu na klasične načine poput odlaska u galerije i sličnog. Taj susret s neupućenim publikama koje ne misle nužno isto što i mi i "naši" važan je jer nam pomaže da se ne uljuljkamo u svoje balone ispravnosti i istomišljenja i okružimo se ljudima i algoritmima koji ne izazivaju naš stav, nego nam konstantno potvrđuju da smo zasigurno i neupitno u pravu. To u nekim okolnostima, kao što ćemo vidjeti, može postati opasno. U tom je smislu namjera ove akcije ukazati na važnost obrane prostora koji je javan i zajednički, stvaran i virtualan, koji oblikuju naše različite ideje i geste i u kojem njihovo izražavanje ostavlja konkretne posljedice. Otvaranje dijaloga u kojem ćeš imati protivnike je super i taj produktivni prostor neslaganja inspirativan je i dobrodošao za moj umjetnički rad.
Ako se ne varam, kada je 2019. godine najavljeno prvo Gospino ukazanje, to je dovelo i do nekih neugodnosti, a pozvana je i policija. Što se dogodilo?
Neki građani koji su se osjetili ugroženima prizorom Majke Božje na SUP dasci vršili su pritisak uzastopnim telefonskim zvanjem važnih patrijarhalnih figura poput nadbiskupa, gradonačelnika, pročelnika kulture i drugih na sam blagdan te su događaj prijavili policiji koja je po dužnosti došla intervenirati, i to zbog blasfemije. Nije mi bilo jasno kako je netko mogao doživjeti samo ukazanje kao ismijavanje i tražila sam da mi pojasne u kojem je točno dijelu moj rad blasfemičan i uvredljiv. Kako nisu znali što bi mi rekli, objasnila sam im da kao umjetnica imam pravo reprezentirati i interpretirati sakralni motiv Gospe, Krista ili bilo kog drugog, i to u svom umjetničkom mediju koji se zove performans i legitimno je umjetničko sredstvo izražavanja poput bilo kojeg drugog. Vani čak postoje i škole, kazala sam. Rekla sam im da ne znam slikati, skladati ni režirati predstave pa Gospu ne mogu naslikati, komponirati joj odu niti joj napraviti mjuzikl. Pitala sam ih bi li uhitili i Michelangela i po kojoj bi ga osnovi teretili. Tražila sam da mi objasne razliku između Sikstinske kapele i Gospe od SUP-a. Ove se godine nisu pojavili.
Jesu li vas na ovogodišnju veliku kolektivnu molitvu za zajedništvo, solidarnost i ljubav, kojom ste obilježili blagdan Velike Gospe, inspirirali i razni drugi molitelji koje ovih dana možemo naći na ulicama hrvatskih gradova?
Jedno od glavnih obilježja blagdana Gospe od SUP-a nastojanje je da svaka obljetnica ponudi refleksiju i reakciju na neku aktualnu, polarizirajuću društvenu temu u domaćem javnom prostoru. Tako je, primjerice, prošlogodišnja manifestacija u kojoj je vjernicima ponuđena mogućnost svetkovanja na otvorenom, bez izlaganja gužvama, a time i virusu COVID-a, poslužila kao komentar na apsurdnu situaciju u kojoj vjerske institucije pozivaju na masovna okupljanja usred i dalje važećih upozorenja o prisutnosti opasnog virusa. Dodatni apsurd predstavljala je i činjenica da mnogi vjernici pohode svetišta s nadom i vjerom u ozdravljenje, dok ih ondje može zateći strašna virusna bolest i ugroziti im život, pogotovo ako su već imunokompromitirani. Agresivni napadi "druge strane" koji su zagovarali apsolutni prekid svih (vjerskih) aktivnosti zbog trajuće epidemije i vrijeđali osobe koje imaju potrebu izraziti se na takav način i tražiti smisao tim putem bili su podjednako bezumni i isključivi pa smo na Kantridi te godine reagirali tako što smo u more postavili golemu plutajuću krunicu čiji je cilj bilo podcrtavanje rigoroznosti navedenih stavova koje zastupaju dvije zaraćene ideološke strane, ali i nadilaženje – transcendencija takvih usko postavljenih, lažno dihotomnih ili-ili rasprava.
Ove smo godine bili ponukani reagirati na javne kolektivne moliteljske prakse koje pod krinkom slobode vjerskog izražavanja u javni prostor unose ozbiljne mrziteljske, dokidačke i, u osnovi, antikatoličke diskurse u čijoj se pozadini krije razrađen politički program za progon i isključenje neistomišljenika. Takve teatralne javne predstave poput klečanja na trgovima i sklapanja dlanova ispred rodilišta sa željom da se našim sugrađanima oduzme određena sloboda i nanese im se dodatna duhovna bol potpuno su nedopustive iz perspektive življenog kršćanstva i apsolutna su perverzija Kristova nauka na kojem počiva naša kultura i civilizacija. Zbog toga smo odlučili prema navedenim skupinama, ali i široj javnosti, uperiti jednu vrstu iskrivljenog zrcala u kojem bi se ogledale kontradiktornosti i moguće posljedice takvih ponašanja. Od komentatora koji su našu gestu doživjeli kao sprdnju, ismijavanje i osobni napad (iako je Gospina objava u skladu sa svim marijanskim paradigmama i ne dovodi u pitanje ni jednu crkvenu dogmu), primili smo nebrojene poruke mržnje i nekoliko internetskih prijetnji smrću te smo pomislili da bi se i sam Krist okrenuo u grobu, da nije jadan bio uskrsnuo. No u duhu Gospine poruke ljubavi, tolerancije i mira, važno je istaknuti da se s autorima bezbrojnih komentara u jednoj generalnoj poruci ipak slažemo: Oprosti im, Oče.
Gospa je drugo svoje ukazanje iskoristila kako bi Riječanima prenijela jednu važnu poruku – ali i uputila zahtjev za izgradnju kapelice. Hoće li se Gospin zahtjev za kapelicom ostvariti? U kojoj su fazi planovi i što bi ta ona značila za Rijeku?
Ukazanje koje se zbilo prije nekoliko dana i posvjedočeno je od mnogih prisutnih hodočasnika i kupača, zapravo nije nikakav spektakularan i izvanredan događaj. Dapače, unutar katoličkih i marijanskih konteksta on je sasvim regularna i obična, gotovo svakodnevna pojava i kao i svugdje u svijetu, i u Rijeci se Gospa ukazala slijedeći ranije ustanovljene sheme komunikacije s vjerskim laicima. To znači da se objavila osobi ili grupi ljudi koji nisu dio klera, da se identificirala kao Majka Božja te da je dala određenu uputu o očekivanom ponašanju i zadatak koji treba ispuniti u nekom budućem periodu. Ti zadaci su, osim daljnje molitve, kroz povijest najčešće uključivali ukinuće komunizma (npr. Fatima), štovanje svećenstva (npr. nama blisko, nepriznato svetište Međugorje) i izgradnju religijskih objekata. Upravo je na potonje pozvala i naša Gospa od SUP-a, zamolivši nas da u dogledno vrijeme izgradimo kapelicu na mjestu Njezina ukazanja. Kapelice su i inače Gospin najdraži objekt i u Hrvatskoj ih u javnom prostoru možemo pronaći na tisuće. Često se samoinicijativno i s upitnim građevinskim statusom podižu kao molba ili zahvala samoj Gospi jer je malom čovjeku učinila neku posebnu uslugu. Upravo nas je zato iznenadilo toliko negativnih komentara koji se protive ispunjenju Njezine najdraže želje. Dat ćemo sve od sebe da pribavimo potrebne dozvole i financijska sredstva da dogodine podignemo kapelicu koju je Gospa tražila, a u tu smo svrhu već otvorili i žiro-račun na koji primamo donacije. Pozivamo zainteresirane donatore i volontere bez obzira na rod, dob, vjeroispovijest i mjesto stanovanja da prate službenu web-stranicu gospaodsupa.com za više informacija o tome kako mogu sudjelovati i pomoći našoj svetoj svrsi.
Što se tiče značaja za Rijeku, on je evidentan već iz same činjenice da je ove godine obilježavanju blagdana prisustvovalo više gostiju iz raznih europskih gradova i država. Gosti moraju negdje spavati, nešto pojesti i popiti, kupiti pokoji suvenir... Mogućnosti su beskrajne. Računamo na podršku turističke zajednice, nacionalnih i lokalnih vlasti i drugih dionika koji će zasigurno prepoznati potencijal vjerskog svetišta na samoj obali Jadranskog mora i dati svoj obol ekonomskom rastu i prosperitetu ovog kraja. Koliko je nama poznato, nigdje na svijetu ne postoji grad s dva svetišta što vidimo kao ključnu točku i prednost oko koje bi se mogla i trebala graditi buduća razvojna strategija održive turistifikacije Rijeke. Kampanja za izgradnju kapelice koristit će se tom idejom kako bi pridobila investitore, a u tijeku je i izrada naljepnica Volim grad s dva svetišta koje će se uskoro moći nabaviti preko web shopa za simboličan iznos. Inače, i sam gradonačelnik Lourdesa je nakon ukazanja Gospe 1858. godine požurio ispitati kakvoću svete vode iz lourdeskog izvora nadajući se da će grad, uz religijsko, pretvoriti i u luksuzno turističko spa odredište, tako da ne otkrivamo neku toplu vodu ovdje. Treba razmišljati u skladu s vremenom i voditi se za postojećim primjerima dobre prakse. Ako na istoku grada trsatska Gospa privlači tolike posjetitelje, zašto ne bi i na zapadu? Ako privlači toliki svijet u Međugorje, zašto ne bi i u Rijeku? Gospa je protiv centralizacije i podjela, ona želi opću participaciju. Dostupna je svima i svugdje i ne sviđa joj se da ju svojataju. U tome je naša prilika i to nam je pokušala reći.
Ustav nam svima jamči potpuno pravo govoriti i djelovati potpuno slobodno i bez cenzure. Tako da uopće ne treba postavljati pitanje zabrane nekog djelovanja koje nekoga može isprovocirati i uvijediti. Ali isto tako je u redu ovaj performans nazavati pravim imenom - novokomponirana umjetnost, umjetnost u kojoj se nedostatak inspiracije i umjetničkog nadahnuća kompenzira provokacijom. Isto to rade pjevačice turbofolka i "zabavne glazbe" kada svoje uradke izvode oskudno odjevene. Ako je ovo umjetnost kako ćemo nazivati Meštrovića, Rangera, Lisinskog, Pejačević, Marinkovića, Ujevića, Matoša....?