Oznake dobne prikladnosti, koje se u Hrvatskoj prikazuju na malim ekranima, a u svijetu (posebno u Americi) često određuju komercijalnu sudbinu filma, dosad su se uglavnom fokusirale na količinu poroka, seksa ili nasilja u nekom filmu ili seriji.
Tri kriterija korektnosti
Ovih je dana Švedska uvela i jedan drugačiji, feministički kriterij prikladnosti filma, po kojem su se već počela ravnati tamošnja nezavisna kina, a nacionalna televizija svoj je najatraktivniji termin očistila od “seksističkog” sadržaja rezervirajući ga isključivo za filmove koji imaju najvišu ocjenu rodne ravnopravnosti likova.
Novi ocjenjivački kriterij baziran je na famoznom Bechdel testu, koji postavlja tri kriterija “feminističke ispravnosti” filma: (a) on mora imati barem dva ženska lika, (b) oni moraju međusobno razgovarati, (c) i to o nečemu što nisu muškarci. Zapanjujuća je količina filmova koji ne prolaze taj jednostavan test!
Čak i filmovi u kojima žene imaju neke od ključnih uloga, poput Tarantinova “Paklenog šunda”, “Ratova zvijezda” ili serijala o Harryju Potteru, u sebi ne sadrže scenu u kojoj bi dvije žene razgovarale o nečemu osim o muškarcima. Jesu li one u njima zaista svedene samo na ukras, dodatak muškoj priči koja se igra po muškim pravilima? Brojna su pitanja koja ovakav “politički korektan” sustav ocjenjivanja otvara.
Emancipirajte likove
Iako dobro dijagnosticira neravnopravnost muškaraca i žena u globalnoj filmskoj industriji (glavnih ženskih likova u Hollywoodu samo je 11 posto!), Bechdel ne govori mnogo o načinu na koji su žene u pojedinom filmu tretirane. Također, u nezgodan položaj stavlja filmove s malim brojem likova (na testu bi pao i sjajni “Run, Lola, Run”), a u problemu su i oni čije žanrovske odrednice dosad nisu dopuštale mnogo rodne raznovrsnosti.
Bez obzira na takve sive zone, švedski filmski institut snažno je stao iza novog kriterija. Autorima je poručio: Emancipirajte svoje likove ili prihvatite posljedice!
Zaboga, pa neće valjda feminiskinje i ovo zagaditi svojim brbljarijama!