kandidat za oscara

Najvažnije argentinsko suđenje ima veći potencijal od onoga koji je pružio ovaj film

Amazon Prime
04.03.2023.
u 10:44

Nove filmove recenzira filmska kritičarka Jelena Ružić

Na dlanu imati priču koju tako savršeno napiše sam život, filmska je prilika koju bi bila šteta ne iskoristiti. Politički kaos u Argentini koji se događao sedamdesetih i osamdesetih godina prošloga stoljeća upravo je takva priča. I upravo ju je redatelj Santiago Mitre odlučio iskorisiti za svoj posljednji uradak koji je, k tomu, argentinski kandidat za Oscar.

“Argentina, 1985.” priča je o procesu koji se vodio protiv Vidale i njegovih generala, a koji su optuženi za silovanja, kidnapiranja, mučenja, zlostavljanja, a na kraju i za genocid. Na desetke tisuća protivnika hunte nastradalo je u diktatorskom režimu, “Argentina, 1985.” tu tamnu stranu argentinske prošlosti priča kroz oči državnog tužitelja Julija Césara Strassere. Mitre odlučuje dati poprilično velik prostor u filmu Strasseri pa je na neki način ovo i biografija o osobi koja je smjestila Vidalu u zatvor. U slučaju da je ovo više biografija jedne osobe, pa čak iako ga redatelj portretira na svim razinama – poslovnoj, partnerskoj, obiteljskoj, domoljubnoj – “Argentina, 1985.” nije iskoristila puni potencijal.

Naime, tek se u sceni jedne manje svađe koju je imao sa svojim partnerom ovlaš spominje njegova uloga tijekom diktature. Čini se da njegov portret jednostavno nije dovoljno detaljno razrađen. S druge strane, ako je ovo ipak više priča o jednom od najvažnijih pravnih procesa u argentinskoj povijesti, jako je mlaka. Dakako, neka od svjedočenja žrtava (a Strassera je sa svojim mladim timom pripravnika skupio više od osamsto slučajeva na čijoj osnovi tuži Vidalu i druge visoke dužnosnike njegove vladavine) duboko su potresna, strašna, i to do mjere da su gotovo nezamisliva. Međutim, ako se čini da se tijekom filma može slobodno pročitati koja usputna vijest na internetu ili provjeriti što se događa na društvenim mrežama i ako za to jednostavno dođe poriv – a dođe – onda je to znak da nedostaje dinamike.

No, unatoč tome što se nije punokrvno ni portretirao Strassera ni razradio proces suđenja kojemu tako često nedostaje “ono nešto” što bi samo malo začinilo radnju, “Argentina, 1985.” sasvim je solidan film. Solidan zato što se bavi zahvalnom temom koja je sama po sebi zanimljiva i zato što je Ricardo Darín jednostavno sjajan u ulozi vjerojatno najpoznatijeg argentinskog državog tužitelja ikad. Također, ono zbog čega ovaj film možda i najviše vrijedi dolazi nakon svih oscilacija u osjećajima koji se stvaraju prema njemu i, kako to obično biva, na samom kraju. A to je završna riječ koju je Strassera imao u ovom procesu, a koja po težini i emociji zvuči gotovo kao Zolino čuveno pismo “Optužujem”. “Jesu li novorođene bebe vojni ciljevi?” rečenica je koja je, i to posebno u Darínovoj interpretaciji, i više nego dovoljna da sumira što se događalo tijekom Prljavog rata. I rečenica zbog koje vrijedi pogledati film.

1. Argentina, 1985. (Prime)

Drama, Argentina, 140 min.
Režija: Santiago Mitre
Glumci: Ricardo Darín, Gina Mastronicola.

2. Tvoje mjesto ili moje (Netflix)

”Tvoje mjesto ili moje” trenutačno je najgledaniji film na Netflixu, što i ne čudi s obzirom na to da je riječ o komadu za koji se i prije gledanja može reći da će biti lagan i opuštajući. Činjenici da je broj jedan svakako pridonosi i glumački spoj koji je svim ljubiteljima romantičnih komedija i više nego dobra pozivnica za gledanje filma. Reese Witherspoon i Ashton Kutcher, kao zvijezde ere u kojoj su romantične komedije bile na vrhuncu, vraćaju dašak tog vremena od prije petnaest-dvadeset godina. Naravno, sve u ovom filmu je baš onako kako treba biti – Debbie i Peter najbolji su prijatelji koji do kraja filma shvate da se vole posljednja dva desetljeća. Baš onako kako nalaže žanr, predvidljivost, prekomjerna šećerastost, limunadastost i radnja koja se kreće po šabloni i ni milimetar ne odskače, ono su što krasi ovaj film. Iako je to prokušana formula za jednu prosječnu romantičnu komediju, šteta je što se ovdje ništa nije napravilo da se udalji od toga; da se doda malo originalnosti kao što je to uradio redatelj Max Barbakow u svom filmu “Palm Springs” iz 2020. (dokaz da romantične komedije ne moraju biti sve iste). Ovdje pak imamo veterane žanra koji, umjesto da su pokazali kako su evoluirali i kao glumci i kao likovi koje tumače, kao da su zaglavili u nekoj 2004

Romansa, SAD, 109 min.
Režija: Aline Brosh McKenna
Glumci: Reese Witherspoon, Ashton Kutcher

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije