sapunica

Odbačeni kandidati za intendanta HNK ne odustaju

'04.03.2011.,Zagreb - Zgrada HNK-a , glavni ulaz u zgradu. Photo: Goran Jakus/PIXSELL'
Foto: Goran Jakus/PIXSELL
1/3
14.07.2012.
u 11:00

I dok Sibila Petlevski spominje i sudovanje na europskim instancama, Visković se neće žaliti, ali spreman je na četvrti natječaj.

Iako je intendantica u dva mandata Ana Lederer ostala jedina kandidatkinja za intendanticu Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, ni Sibila Petlevski ni Velimir Visković nisu bacili koplje u trnje. Kazališno vijeće odbacilo je njihove prijave iz formalnih razloga. I dok Sibila Petlevski spominje i sudovanje na europskim instancama, Visković se neće žaliti, ali spreman je na četvrti natječaj. Očito ima dobre informatore u Ministarstvu kulture, čiji je, navodno čvrsti kandidat. U međuvremenu se s kolegicom Sibilom sukobio i zbog planiranog ravnatelja Baleta, mladog Tomislava Petranovića, koji trenutno reklamira sladolede na televiziji, a mudro se “obećao” i jednom i drugom kandidatu.

Najdulji mandat

Ana Lederer ne želi javno istupati. Ako dobije treći mandat, ući će u povijest kao najdugovječniji intendant. A ako ministrica Andrea Zlatar Violić slomi i Kazališno vijeće i gradonačelnika Milana Bandića te nagovori Zorana Milanovića da Vlada potvrdi nekog drugog (ili trećeg), Ani Lederer ostaje godina dana “šefovanja” u skliskoj intendantskoj fotelji. Jer mandat joj traje do rujna 2013. godine. A prije toga će u Dubrovnik, na premijeru “Medeje”, koju režira Tomaž Pandur i oko koje se već naveliko polemizira, ponajviše iz pera Mani Gotovac koja vuče važne poteze oko ovog izbora.

VELIMIR VISKOVIĆ

Postupak Kazališnog vijeća pravno je nevalidan, natječaj neprecizan, ali ne namjeravam se žaliti

Ako bude izabran za intendanta HNK, leksikograf Velimir Visković za svoje će ravnatelje izabrati Olivera Frljića (Drama), Mladena Tarbuka (Opera) i Tomislava Petranovića (Balet). Sebe vidi kao suvremenog Julija Benešića, novu scenu HNK vidi u prostoru sadašnjih kazališnih skladišta na Trešnjevci, a prvu bi sezonu otvorio Šnajderovim amblematskim “Hrvatskim Faustom”, Krležinom “Galicijom”, Mannovim “Mefistom” i Ferićevim “Kalendarom Maja”.

Tu su i Verdijev “Otello”, balet “Verdi” u koreografiji Vladimira Malakhova te balet “Tko pjeva zlo ne misli” u koreografiji Maše Kolar, doduše u sezoni 2014.-15. Iako je svjestan da u svakom od ansambala postoje kadrovski viškovi, založit će se za vraćanje beneficiranog staža plesačima te ističe da je zbog osobnih svjetonazorskih stavova protivnik radikalnih otpuštanja. No, predlaže da se dio plesača i opernih pjevača koji zbog godina ne mogu obavljati svoj posao na najvišoj razini, zaposli u školama u svojstvu pedagoga. Visković ističe i da je dramski ansambl preglomazan s obzirom na broj izvedbi. Stoga od Frljića očekuje pokretanje uspavane energije ansambla. Razmišlja i o provedbi Mrsićeva zakona o upošljavanju mladih umjetnika bez opterećivanja kazališnog budžeta.

Više od ulaznica

Visković ističe da je proteklih godina HNK raspolagao s većim prihodima, i to 2010. sa 92,2 milijuna, a 2011. sa 92,6 milijuna kuna. Ove godine HNK se zadovoljio sa 86 milijuna kuna, pa se nada da sadašnja uprava neće novom vodstvu ostaviti dugove. Visković misli povećati udio prihoda od prodaje ulaznica (koji iznosi pet milijuna kuna, tj. pet posto od prihoda kuće). Petranović je već razradio i program ljetnih nastupa Baleta na otvorenim pozornicama Zagreba, a tu su i europski fondovi.

Visković misli da postupak izbora intendanta karakterizira kardinalno nepoštovanje procedure.

– Predsjednik Kazališnog vijeća (Duško Ljuština) sve je učinio da Sibilu i mene na samom početku diskvalificira kao osobe koje nisu u stanju udovoljiti zahtjevima običnog natječaja i priložiti propisanu dokumentaciju. Očita je bila njegova želja da izbjegne sučeljavanje programa i profesionalnih biografija kandidata kako bi svojoj štićenici osigurao povoljniju poziciju. U drugom krugu stoga se moglo raspravljati isključivo o tome hoće li se prihvatiti program Ane Lederer, što u prilično tešku poziciju dovodi članove Vijeća koji su zaposleni u HNK jer se izlažu riziku izražavanja nelojalnosti aktualnoj, možda i budućoj intendantici. Unatoč tome, odnos glasova bio je vrlo nategnut, 4:3 – ističe Visković.

– Moram priznati da sam zgranut stupnjem “kramarske prepredenosti” kojom je predsjednik Kazališnog vijeća operacionalizirao plan ponovne instalacije svoje kandidaktinje na čelno mjesto HNK. Kad se eventualno i dogodi da neki od kandidata previdom (a ovdje se nije radilo o previdu) ne priloži neku od potvrda, uobičajena je praksa da predsjednik povjerenstva pozove kandidata da mu svoju prijavu upotpuni – misli Visković.

I ističe da je preslik radnje knjižice priložio slučajno jer je, u nedoumici zbog nejasnoće teksta natječaja, zamolio Mani Gotovac da mu predoči kopiju prijave na natječaj za riječkog intendanta. Potvrdu znanja jezika Mani Gotovac nije priložila, pa nije ni Visković. Iz teksta natječaja nije ni vidio da je takva potvrda potrebna, niti tko bi je izdao premda je morao polagati dva strana jezika zbog postdiplomskog studija.

Genijalna Lederer

– Iako mislim da je postupak Kazališnog vijeća pravno nevalidan, a sam tekst natječaja neprecizan, ne namjeravam se žaliti. Odluka vijeća je samo savjetodavna. Ako ministrica i gradonačelnik misle da je postojeća intendantica toliko genijalna koliko im Duško Ljuština sugerira, ne vidim zašto bih ja ometao donošenje te odluke. Raspišu li novi natječaj, pripravan sam ponovno se javiti, uz obećanje da neću zaboraviti ni jednu potvrdu, bila tražena ili ne – naglašava Visković.

SIBILA PETLEVSKI

U Zemlji čudesa smiju se i kada krše zakone i kada vidljive ljude s vidljivim biografijama čine nevidljivima

Ako bude izabrana za intendanticu HNK, profesorica na Akademiji dramske umjetnosti i književnica Sibila Petlevski već ima jedno dogovoreno partnerstvo s Europskom unijom. Njen ravnatelj Drame je Rene Medvešek, zbog vraćanja elan vitala dramskom ansamblu.

– Dva suradnika s kojima san načelno dogovorila suradnju u jednom su trenutku procijenili da jedan od protukandidata ima veće političke šanse pa su mu ponudili svoje usluge. S maestrom Tarbukom kao direktorom Opere i dalje računam jer je ponudio obrazloženje repertoarnih odabira usklađeno s mojom programskom vizijom – veli Sibila Petlevski.

– S druge strane, neshvatljiv mi je način na koji je baletni prvak Tomislav Petranović, ne obavijestivši me, pokušao ponuditi isti prijedlog baletnog repertoara prvo meni pa zatim i mojem protukandidatu, pri čemu je u “suprotni tabor” otišao i dio mojih već zapisanih programskih ideja. Ne trebam objašnjavati da me to nagnalo da baletni repertoar i dio programskog elaborata napišem nanovo. Ako se nađem u prilici birati direktora Baleta, potražiti ću ga među istaknutim koreografskim imenima – veli Sibila Petlevski.

Na pitanje kako ocjenjuje proceduru izbora intendanta, Sibila Petlevski ističe da su prekršeni Zakon o kazalištu, Uredba o raspisivanju i provedbi javnih natječaja i Zakon o općem upravnom postupku u uklanjanju nedostataka u podnesku.

Ustavna tužba?

– To sve otvara mogućnost za pokretanje upravnog postupka. Uskraćena su mi prava na jednakost u natječajnom postupku pa bi bilo ‘štofa’ i za ustavnu tužbu, a moglo bi se o postupku Vijeća raspravljati i na europskim sudskim instancama. Natječaj se ne može poništiti jer je taj brak kazališta i politike, pučki rečeno, “konzumiran”. Vijeće je na osnovi manjkavog i nezakonitog teksta natječaja donijelo proizvoljnu odluku kojom mi je uskratilo zakonska prava, ali to je legitimna odluka kojom je natječaj za intendanta iznenada zaključen, prije razmatranja programskih elaborata. Ako je Ministarstvo uvidjelo nezakonitosti u natječajnom postupku, uvidjelo ih je sa sramotnim zakašnjenjem i sada može samo poništiti odluku Vijeća. Ne znam na osnovi kojeg zakona to može učiniti i, iskreno rečeno, jedva me se tiče. Imam dojam da je to jedna od onih priča koje podsjećaju na luk: što više ljuštite, to vam više suze idu na oči. Bojim se da kao jedini u političkom smislu istinski “neumreženi” lik iz ovog tragikomičnog igrokaza čak i pravnom bitkom otvaram prostor neke buduće pobjede politike nad kazališnom strukom. Tu više nije važno o kojoj je politici riječ – onoj gradskoj, koja je dobila prvu rundu, ili onoj ministarsko-republičkoj, koja se drugoj rundi nada. Obje bi rado prešutjele moju stručnu biografiju jer očito nisam njihov kandidat. U Zemlji čudesa sve je moguće – smijati se superiorno i kad kršite zakon i činiti vidljive ljude s vrlo vidljivim bio-bibliografijama nevidljivima, kako bi se dalo do znanja da su svi isti ili slični, u istom košu “daleko od struke”. Među tako izjednačenim kandidatima lako je odabrati: po političkom ključu. Svejedno kojem – veli Sibila Petlevski.

Nije to samo fotelja

Na upit zašto se odlučila iz komotne pozicije profesora boriti za “vruću” intendantsku fotelju, odgovara: – Tajna mojeg “uspjeha” uvijek je bila u tome da radim samo ono što stvarno znam raditi i samo ono za što sam kvalificirana. Intendantsko mjesto nije fotelja, nego zahtjevan posao koji, uz kvalifikacije iz kazališno-dramske struke traži, i poznavanje glazbe i baleta i menadžerske sposobnosti dokazane na međunarodnim projektima. Moja bio-bibliografija ukazuje da tim sposobnostima raspolažem. Plaća intendanta nacionalne kuće otprilike je ista kao plaća redovitog profesora, a manja je od plaće nacionalnih prvaka opere, baleta i drame. Dakle, očito da nisu u igri financijski razlozi. Ili ih ja barem ne uspijevam uočiti. Bit će da me opet motivirala donkihotska želja da pokušam neke stvari promijeniti na dobrobit hrvatskog teatra.

Komentara 7

ER
eric
13:43 14.07.2012.

Po ideji i opisu programa predlagača, sadašnja uprava nije ništa lošija. Toliko površnosti i nepoznavanja problematike te baziranju na isključivo osobnim poznavanju suradnika. Za glazbo - katastrofa, za teatar - bilo bi vrijeme da se odredi kakvu HNK programsku ulogu treba imati u Hr. A prvi potez bi treba biti - micanje predsjedn ika vijeća iz svih upravljačkih struktura. Jer, čisti proizvođač osoba s sukobom interesa. Kao što je i on sam.

MY
Myrtha
14:21 14.07.2012.

Kukuriku koalicija ne smije dopustiti manevre braće Stazić (via D.Ljuština) iz 2 razloga: -birači koalicije dali su svoj glas promjenama, a ne zadržavanju kulturne politike Ive Sanadera preko njegovih kadrova (lederer) -provedbeni plan D.Ljuštine toliko je proziran i jeftin da vrijeđa bazičnu inteligenciju svakoga osim zainteresiranih za daljnje uhljebljenje jednog, vrlo netalentiranog člana obitelji stazić. To što nju nitko ne bi uhljebio ipak nije dovoljan razlog da središnju nacionalnu kazališnu kuću i dalje vode inkompetentni!

LI
liskovaca
12:18 14.07.2012.

neka kažu da su pederi i odmah će dobiti posao! Inače ne bi bili tolerantni!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije