Nakon "velikih šest" (glumački, najbolji film i redatelj) u našem oskarovskom prognoziranju došao je red i na "pikzibnere", one nagrade koje ne privlače toliko paozornosti, ali svejedno donose slavu, pozlaćeni kipić i priliku za nekoliko minuta blebetanja cijelom svijetu s pozornice Kodak Centra.
Među preostalim nagradama najatraktivnija je ona za najbolji film koji nije na engleskom jeziku: u toj utrci japanski "Odlasci" i austrijski "Revanš" skoro da i nisu spomenuti, francuski "Razred" je jako hvaljen, ali od malog broja ljudi, njemački "Babder-Meinhof kompleks" podigao je dosta prašine, ali ne dovoljno da bude kontroverzniji od najizglednijeg kandidata, animiranog izraelskog ratnog dokumentarca "Valcer s Bashirom". Većinu novca treba staviti na ovaj sjajni film, a ako ga kontroverza eliminira, eliminirat će i njemački film o terorizmu, pa rezervnu okladu stavite na Francuze.
Dakle, dokumentarac (i to animirani!) je naizgledniji dobitnik u kategoriji stranog filma, a u kategoriji dokumentarnog filma? "Čovjek na žici", o podvigu francuskog akrobata koji je svojedobno na žici prošetao između dva tornja danas srušenih "tornjeva blizanaca" WTC-a, privukao je toliko pozornosti i pohvala da ga i mi možemo samo proglasiti favoritom.
Kod kratkog dokumentarnog filma, "Svjedok - s balkona sobe 306" jako dobro kotira, ali bez izgleda nije ni "Zadnji pedalj", dok "Savjest Nhem Ea" ima jedva malo bolje izglede od "Smile Pinki". Tipujemo na "Svjedoka", ali s oklijevanjem.
Kratki igrani film je poslovično teško pogoditi, a ove godine čak nije lako primjeniti ni ono klasično pravilo da će pobijediti "film s najdepresivnijom temom, iz najveće 'vukojebine', ili oboje". Savjet; skuhajte tursku kavu, okrenite šalicu pa pogledajte u talog. Nama je talog rekao; francuski "Manon na asfaltu", premda ima jedna mrljica sa strane koja bi mogla biti "The Pig", ili je to ipak "Auf der Strecke"? Ma, "Manon" i gotovo.
Najbolji dugometražni animirani film je najnedvojbenija kategorija u zadnjih nekoliko godina. "WALL-E" je zamalo ušao i u konkurenciju za najbolji film uopće, pa je jasno da zabavni, ali ne toliko jaki "Kung Fu Panda" i "Grom" skupa nemaju ni jedan promil šanse naspram Pixarova robotića.
Kratki animirani? I tu bi "WALL-E" mogao trijumfirati, jer je Pixarov "Presto" njegov "parnjak" koji je skupa s njim izašao na DVD-u. Što automatski znači da ga je vidjelo mnogo, mnogo više ljudi od svih ostalih konkurenata skupa. Ako to ne prevagne, "Oktapodi" bi mogao izbiti u prvi plan, premda ni ostali nisu bez šansi. Savjet: ovdje ne ulažite prevelike novce, ništa nije sigurno.
Još jedan skoro pa siguran Oscar za "WALL-E-ja" je onaj Peteru Gabrielu za najbolju pjesmu, iz jednostavnog razloga što su obje druge nominirane pjesme iz "Milijunaša" pa bi mogle jedna drugoj oteti glasove, a dok se dva svađaju...
Oscar za glazbu ide jednom od dva najveća dobitnika u nedjelju: ili "WALL-E-ju" (manje vjerojatno), ili A. R. Rahmanu za "Milijunaša", pa u skladu s time rasporedite svoj ulog. Rezervna oklada? Alexandre Desplat za "Buttona", ali sumnjamo.
Šminka? Ako "Benjamin Button" igdje dobije Oscara, to će biti ovdje. "Hellboy 2" je više-manje autsajder, a razmazani Jokerov osmijeh možda je kolege šminkere impresionirao dovoljno za nagradu. No, zbog "stare bebe" Brada kladili bismo se na "Buttona".
Ali Brad-beba postignut je isto toliko digitalizacijom koliko i nanošenjem šminke, ako ne i više, te je kategorija specijalnih efekata ona druga u kojoj "Button" nije bez šansi, premda su mu oštra konkurencija dva filmska stripa, Marvelov "Iron man" i DC-jev Batman u "Vitezu tame". Uložite na "Buttona", ali ne velike novce.
Montaža? Ako ne dobije ni "Vitez tame" ni "Milijunaš", "Button" bi i tu mogao osvojiti nešto, ali teško. Novce raspodijelite na ona dva iz prve rečenice.
Montaža zvuka i miksanje zvuka? "Vitez tame" i "WALL-E", ili jedan obje nagrade, ili svakom po jedna, pa tako i rasporedite oklade.
Kamera? Jedina kategorija u kojoj je "Vitez tame" siguran dobitnik, jer većina njegovih kolega smatra da je Wally Pfister briljantno obavio svoj posao. A ako želite i rezervnu varijantu, sjetite se švenkanja po slamovima Mumbaija u znate-već-čemu.
Scenografija? Svi bi rekli da je dobitnik neki od povijesnih ("Zamjena", "Vojvotkinja", "Button") ili stripovski film ("Vitez tame"), ali mi bismo težište prebacili na "Put oslobođenja", jer je to ono razdoblje kasnih pedesetih i ranih šezdesetih koji je sad strašno IN (serije poput "Mad Men" i sl.) pa bi to moglo i prevagnuti. Isti razlozi vrijede i za kostimografiju, s tim što bi tu mogao dobiti i "Milk" sa svojom modom sedamdesetih i "Benjamin Button" sa svojim povijesnim mijenama; ulog rasporedite na ta tri.
A najatraktivije kategorije, one koje svrstavaju u glavne, nagrade su za najbolji scenarij. U kategoriji scenarija od prethodno postojećeg materijala, još jednom caruje "Milijunaš", sa 92 posto šansi. "Sumnja", "Frost/Nixon" i "Čitač" imaju po tri posto, a "Benjamin Button" –1 posto, jer je pun recikliranih elemenata iz scenarija za "Forresta Gumpa" kojim je Eric Roth već osvojio Oscara; njegovim kolegama nije ni na kraj pameti da mu dvaput daju nagradu za isti scenarij.
U originalnom scenariju najveće izglede ima "WALL-E", ali ni "Milk" nije bez minimalnih šansi. Ako bi glasači osjećali sažaljenje prema Mikeu Leighu, čija je glavna glumica Sally Hawkins zbilja trebala biti nominirana za "Samo bez brige", mogli bi mu to pokušati nadomjestiti ovdje, ali su ipak prva dva imena glavna. Veće novce na robotića, a manje na "Milka".
I to je to. Pazite kako i koliko ulažete; uspjeh ni u kom slučaju (osim Ledgera, WALL-E-ja kao dugog crtića i "Milijunaša" kao najboljeg filma) ne možemo jamčiti. Reklamacije ne primamo.
Oskarovski vodič za kladioničare – prvi dio