Bogorodica koja roni suze, američki predsjednik Obama na pet ekrana predstavljen kao spasitelj čovječanstva, podsjećanje na kauboje sa šeširima, čizmama i sedlima nazubljena čavlima u mekanom crvenom, bijelom i plavom perju, boksačka vreća u koju stvarno možete udarati po licima iz svijeta domaće i strane politike, kritika show biznisa i pop-kulture te potrošačkog društva - samo su neki od eksponata s izložbe “Subvencionirane stvarnosti” zagrebačkog umjetnika Kristiana Kožula u zagrebačkoj galeriji Kranjčar u dvorištu Kaptola 26.
Mladi Kristian Kožul (rođen 1975. u Münchenu), studirao je na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, a diplomirao na Kunstakademie u Düsseldorfu. Jedan je od umjetnika na čiji angažirani rad posljednjih godina malo tko ostaje ravnodušan. Posljednjih godina umjetnik živi u New Yorku, a stalni je izlagač u brojnim zagrebačkim galerijama kamo su ga i ovog puta u ciklusu "NE-pomirljivi" doveli kustosica Vanja Babić i Branko Kostelnik kao izbornik.
Brojni posjetitelji s užitkom udaraju u boksačku vreću, a neki razgledavaju tri ogromne kolažirane slike s fotografijama Tita iz najslavnijih dana okruženog ružama i zvijezdama.
- Odabrao sam fotografije političara i kolažirao ih na vreću. Političari su za mene jedna socijalna klasa, a ne predstavnici lijeve ili desne opcije, uvjerenja. Nemamo nikakvu mogućnost komunikacije između naroda i političke klase. Sve što nam ostaje je jedan pasivni gnjev. Zato je na izložbi moja vreća na kojoj možete trenirati, birati likove i udarati. Također, imamo i neodrživost “patriotizma” - s jedne je strane Obama predstavljen kao Mesija, a na drugoj je idealizirana nostalgija prema “boljim vremenima” s tendencijom iskrivljavanja povijesti Titova doba. Nema suočavanja sa stvarnošću, već je sve crno-bijelo. Referiram se i na kult ličnosti. Mi stalno tražimo vođu koji će za nas riješiti sve naše probleme, kaže Kristian Kožul.
S obzirom na to da je izložba ipak na Kaptolu, u susjedstvu crkve, Kožul je postavio i jednu sakralnu temu - kip Bogorodice na čije lice svakih nekoliko minuta kapne jedna suza.
Umjetnička je to kritika medijskog manipuliranja, unosne banalizacije i zloupotrebe religije. A među fenomenima suvremene stvarnosti je i agresivno blještavilo disko rekvizita, šljokica i rotirajućih kugli te sveprisutne potrošnje predočene najlonskim vrećicama trgovačkog lanca i žutih EU zvjezdica.