Radiohead: Daj što daš - poslovna logika za razmišljanje

radiohead-txt.jpg
import
04.11.2007.
u 19:26

Ništa od onoga što su Radiohead napravili - odbili igrati po pravilima industrije, ponudivši novi album za download preko svog websitea po cijeni koju kupac može sam odrediti, organiziravši sami i distribuciju 'fizičkih’ kopija albuma - nije novo ili revolucionarno. Sve to već je ranije napravio netko drugi, ali ovo je Radiohead - jedan od apsolutno najvećih i najutjecajnijih bendova današnjice čiji će potez svakoga natjerati na razmišljanje.

Izdavačke kuće godinama preživljavaju od vrijednosti koje dodaju albumima objavljujući ih, distribuirajući ih po dućanima te koristeći svoju financijsku moć i utjecaj da bi im priskrbili odgovarajući marketing i pokrivenost u medijima. Ogroman profit zarađivale su uzimajući previše od kupaca, a dajući premalo izvođačima. Međutim, dodana vrijednost koju su u stanju osigurati sve više se smanjuje, a izdavači su dobrim dijelom postali barijera između fanova i glazbe. Slučaj Radioheada samo je jedan od primjera kako se ta barijera može maknuti.

Natruhe onoga što bi se moglo dogoditi pojavile su u prošlogodišnjem intervjuu kojeg je frontmen Thom Yorke dao magazinu Time. 'Morate se zapitati zašto je ikome potrebna izdavačka kuća i njen truli poslovni model’, rekao je. I zaista, Radiohead su svoj novi album 'In Rainbows’ objavili kao download preko svog websitea, bez zaštite od kopiranja, ponudivši pri tome fanovima da sami odrede koliko žele (ako uopće) platiti za njega.

Jasno, time su podigli puno prašine i dobrano prestrašili glazbenu industriju, koja ionako grca u problemima i nemogućnosti da se prilagodi novim okolnostima te slobodnoj razmjeni glazbe putem interneta. Rasprave o budućnosti tek su počele, ali jedna druga vrlo bitna stvar često se ispušta iz vida. Kako je lucidno primijetio autor londonskog Sunday Timesa Robert Sandall, fanovi danas zapravo troše više novca na glazbu nego u najboljim danima prodaje CD-a. Obratite pažnju na sljedeće podatke: zarada od prodanih ulaznica za koncerte u cijelom svijetu se više nego udvostručila samo u posljednjih pet godina. Samo u Velikoj Britaniji, koncertna posjećenost porasla je za 11 posto u odnosu na prošlu godinu, a tijekom 2007. čak 450 različitih glazbenih festivala održat će se u toj zemlji.

Cijene koncertnih ulaznica dramatično su porasle kompenzirajući pad prodaje albuma, pogotovo kada je riječ o najvećim zvijezdama: primjerice, za manje od polovice cijene prošloljetnog Madonninog nastupa na Wembley Areni mogli ste kupiti sve njene albume. No, karte za reunione Policea, Led Zeppelina ili Spice Girls planule su za nekoliko minuta. Stvar je u tome da se izdavačke kuće nisu na vrijeme reorganizirale kako bi prihvatile promjenu prioriteta u konzumiranju glazbe i sada pate zbog premalog udjela u koncertom 'kolaču’ - zato je, primjerice, EMI isplatio 80 milijuna funti Robbieu Williamsu pod uvjetom da zadrži veći udio od njegove lukrativne live zarade.

Sjedeći ispred računala po cijele dane i konzumirajući glazbu sve više posve individualno, putem slušalica na MP3 playerima, mobitelima i raznim drugim gadgetima, čini se da smo ponovno otkrili drevnu istinu o onome što glazba uistinu jest, u svojoj srži: iskustvo koje je slatko i ugodno kada se događa između naša dva uha, ali pravi smisao dobiva tek kada ga podijelimo s drugima i doživimo na najneposredniji način.

Radiohead su već najavili da će od svibnja iduće godine krenuti na opsežnu svjetsku turneju: možemo se samo nadati da će ona napokon uključiti i Hrvatsku. Prošlog ljeta gledao sam ih u Budimpešti: reći ću samo da ću to iskustvo pamtiti cijelog života i da ga nikakav novac ne može platiti.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije