“Uspjeh preko noći” Davida Mameta priča je o dvojici prijatelja koji rade zajedno kao filmski producenti, a bore se za što bolju poziciju koja donosi novac i moć. Njima Mamet suprotstavlja mladu ženu, privremenu tajnicu koja kod jednog od njih dvojice dovodi u pitanje sve u što vjeruje i radi. Tako svoju novu predstavu, koju režira u Histrionima, predstavlja Saša Broz.
Broadwayski hit za publiku
Otkriva kako je tekst prije desetak godina sjajno preveo i donio u Histrione Ivan Goran Vitez te kako je Mamet “bio strpljiv i čekao nju”. Premijera je zakazana za subotu, 26. siječnja, a redateljica hvali ravnatelja Histriona Zlatka Viteza koji je baš ovaj tekst odabrao za prvu ovosezonsku premijeru te dodaje:
– Tradicionalna histrionska publika neće biti iznevjerena ovim broadwayskim hitom, ali računamo i na neku novu publiku. Na pitanje ima li sličnosti između okrutne američke filmske industrije u vrijeme Davida Mameta i okrutnog stanja u kulturi Hrvatske, u današnje doba, Saša Broz odgovara:
– Mamet je okrutan svijet američke filmske industrije iskoristio da upozori na ozbiljnu “bolest” suvremenog čovjeka, potrebu da uspije u životu doslovno preko noći. Tu frazu uspjeha preko noći možemo preslikati i na bilo koje područje čovjekova djelovanja, pa tako i na kulturu. Pogotovo u vrijeme poplave sapunica koje su degradacija glumačke profesije koja glumcima, što i sami javno priznaju, ne znači apsolutno ništa osim novca i pokoje naslovnice u žutom tisku. Točnija poveznica može se povući s nekim osobama koje doslovno preko noći, bez kvalifikacije struke, isplivaju i zauzmu ključne pozicije u državi. Stoga naše domaće “homo politicuse” vidim kao prototip površnosti, nekompetencije i bahatosti o kojoj Mamet progovara. Redateljica je na ovom projektu okupila zanimljivu ekipu. Glumački trojac čine: Vladimir Posavec-Tušek, Franjo Kuhar i Lana Gojak, a u autorskoj ekipi predstave su: kostimografkinja Marita Ćopo, scenograf Miljenko Sekulić i autor glazbe Frano Đurović, a koliko je svima njima posao otežao sjajan film snimljen po istom predlošku, Saša Broz kaže:
– Film i teatar dva su potpuno različita medija i nikada se nisam opterećivala tuđim verzijama. No, respektirala sam činjenicu da se radi o Broadwayskom hitu u kojem su, među ostalima, igrali i grandiozni Kevin Spacey, Jeff Goldblum, Joe Mantegna, Ron Silver i Elizabeth Moss, ali i Madonna. Teatar je, za razliku od filma, autentičan u trenutačnoj razmjeni emocija s publikom i svaka izvedba iste predstave može u nijansama i energiji biti drugačija.
Utočište za umorne jahače
No, kako je ovo ipak priča o muškoj moći, pitamo kako tu priču režira – žena?
– Provokativno je raditi tekstove koji funkcioniraju po muškom principu. Ova testosteronska satira u fokus stavlja borbu za pozicije moći i manipulaciju, ali također progovara o samoći i potrebi za emocijama. U procesu stvaranja karaktera važnu ulogu imala je i razmjena iskustva glumaca Vladimira i Franje. Zajedno smo prvo stvorili sliku o tome tko su zapravo Goudd i Fox i kakav život vode, a onda smo tu sliku implementirali u drzak Mametov dijalog – kaže Saša Broz. A što je to uspjeh u hrvatskom teatru?
– Uz uvjet da uopće imaš posla u hrvatskom kazalištu, uspjehom bi se moglo smatrati da radiš tekstove koje želiš, da predstava ima puno gledalište i da igra više sezona. Nije na odmet ni pokoja nagrada te pristojan honorar. Rijetko kada su svi navedeni faktori zadovoljeni. Ja osobno moram u prvom redu biti sretna i mirna na privatnom planu da bih uopće bila produktivna u teatru – kaže Saša, a na pitanje zašto je u našem teatru sve manje satire odgovara:
– Odavno nam je stvarnost prestala biti satira. Više nije ni tragikomedija. Teatar danas jedino može biti utočište za sve umorne jahače naše stvarnosti.
A joooj opet ona. Jel sad ugrožena ili ....