Irska pjevačica Sinead O’Connor preminula je s 56 godina. Otišla je još jedna pop-zvijezda, ali ova nipošto nije bila uobičajena. Dapače, baš bi se za Sinead O’Connor mogao parafrazirati naslov pjesme Vještica “totalno drukčija od drugih”. Sinead O’Connor bila je drukčija od samog početka karijere, hrabra do te mjere da je od mnogih proglašavana zamalo “vješticom” zbog stavova koje nije skrivala.
Dapače, na pop-sceni, koja ne voli radikalne izričaje, često je upravo zbog njezinih političkih stavova patila njezina karijera, Sinead O’Connor izabrala je put bez dlake na jeziku, a taj jezik plazila je mnogima. Nakon uspješnog starta karijere “ćelave” pjevačice albumom “The Lion and the Cobra” 1987., koja je zbog svog glasa i drukčijeg izgleda otpočetka bila “svoja”, prvi golemi proboj uslijedio je s pjesmom “Nothing Compares 2 U”, koju joj je Prince dao 1990., a ona od nje učinila golemi hit koji je Billboard proglasio singlom godine u svijetu. Problemi s konzervativnom javnošću za Sinead O’Connor počeli su 1992. kada je u kultnoj emisiji “Saturday Night Live” pred kamerama iskidala sliku pape Ivana Pavla II. i time na sebe navukla bijes američke i svjetske kršćanske zajednice, što je u velikoj mjeri promijenilo njezinu srednjostrujašku karijeru, jer nakon tog događaja za nju ništa nije bilo isto. Podršku joj je tada dao Bob Dylan pozvavši je na svoj gala koncert u povodu 30 godina rada u newyorškom Madison Square Gardenu i pokazao da se vremena u nekim stvarima uopće nisu promijenila. Jedan je to od najpamtljivijih trenutaka suvremene pop-scene na kojoj su stari buntovnici poput Dylana – kojem je publika redovito zviždala na turneji 1966. – podržali mladu i perspektivnu zvijezdu. Sinead ‘Connor tada je publika u dvorani dočekala zvižducima i nije joj dala da započne pjesmu, nakon čega joj je prišao Kris Kristofferson, voditelj koncerta, i rekao joj na uho, ali pokraj mikrofona, tako da ga svi u dvorani i milijuni pred televizijskim ekranima mogu čuti: “Don’t let the bastards get you down”. Ili, otprilike, “ne daj da te gadovi pokolebaju”. No negodovanje je i dalje trajalo, nakon čega je O’Connor ispalila salvu stihova pjesme “War” Boba Marleya vičući u mikrofon i otišla s pozornice u suzama do Kristoffersona a da nije otpjevala, koje li ironije, afirmativnu “kršćansku” Dylanovu pjesmu o Isusu “I Believe in You”.
VEZANI ČLANCI:
Taj događaj mogao bi se uzeti kao metafora njezine kasnije karijere, u kojoj je otpjevala još puno pjesama, imala uspjeha, prekidala pa opet započinjala karijeru, ali recepcija javnosti bila je drukčija. Suradnje koje je kasnije imala s nekima od najvažnijih imena rock-scene pokazale su da su joj mnogi davali podršku, a formalna različitost od tipičnih kolaboracija nesumnjivo je bila prouzročena drukčijom putanjom karijere svojeglave Sinead O’Connor. Veći dio tih pjesama zapravo su bile programatske suradnje s istomišljenicima poput U2, Petera Gabriela, Mobyja ili Massive Attacka, često objavljene na njihovim, a ne njezinim albumima. Njezine teme bile su uvijek dobro odabrane, primjerice, na albumu “Enemy Of The Enemy” Asian Dub Foundationa gostovala je u pjesmi “1000 Mirrors”, temi koja je problem nasilja nad ženama uvela na repertoar ADF-a. Gostovala je i u tri pjesme na albumu “100 Windows” Massive Attacka, kod Iana Browna, Mary J. Blige i drugih.
Prije samo tri godine, u veljači 2020., neposredno uoči dolaska pandemije, Sinead O’Connor nastupila je u zagrebačkoj Tvornici kulture. Pitanje je je li Sinead tijekom 35 godina karijere bila “nezgodan” karakter ili je radila u nezgodnim vremenima u kojima je bilo poželjno da nečiji karakter izađe na površinu. No prema onome što smo vidjeli u Tvornici, neporecivo je da se radilo o još uvijek vrlo zgodnom glasu. Zapravo je to bila Shuhada’ Sadaqat, kako se zvala otkad je 2018. prešla na islam, što je izravno objasnila riječima: “Čitav život bila sam muslimanka, samo to nisam znala”. Godinu poslije objavila je autobiografiju “Rememberings”, a u siječnju 2022. preminuo je njezin 17-godišnji sin Shane. Domaća publika tada je uživo čula njezine najpoznatije pjesme poput “The Last Day of Our Acquaintance”, “The Emperor’s New Clothes” i “Nothing Compares 2 U”, koje je ostavila za kraj koncerta. No znakovita je tada bila uvodna pjesma “Queen of Denmark”, obrada pjesme Johna Granta, koju je O’Connor – što je i dalje bilo službeno ime kojim se koristila u karijeri – “posvojila” već i zbog samih stihova koji su više nego očito govorili o onome što joj je bilo bitno: “Nemate prava tražiti išta od mene, zašto to ne radite s drugima?”
VIDEO Preminula je Sinead O'Connor, legendarna i često kontroverzna pjevačica
U većini pjesama koje smo tada čuli izravne rečenice nimalo uvijeno slale su jasne poruke, jer Sinead O’Connor uvijek je pjevala o važnim stvarima. U “Black Boys On Mopeds” govorila je “ovo su opasna vremena, kazati što osjećaš je kao kopati vlastiti grob”, što je i sama osjetila, dok je u legendarnoj “The Emperor’s New Clothes” izravno poručila “tražili ste od mene neku istinu i rekla sam vam je”.
Najbolji dijelovi nastupa bili su poput molitve, izvedba “Stretched on Your Grav”, koju je otpjevala sama, a za bis je ostavila novu “Milestones”, koja je tek trebala biti objavljena na idućem albumu koji se nikada nije pojavio. S tekstom “I don’t have to be that her, I don’t have to be that she, this is where I get to be me”, ispravniju dijagnozu cijele njezine karijere teško je naći.
nesreca