Dok Rade Šerbedžija govori ono slavno kiklopovsko: “Ja sam čovjek začet u sljepilu strasti..., imam i dva oka da gledam mučenje i dva uha da slušam jecanje...”, jasno je da je danas neko novo vrijeme. Melkiorova je glava sijeda, nije na sceni HNK Zagreb... Svima nam prijete neki sasvim novi Kiklopi. A opet, taj nezaboravni citat odnio nas je 40 godina u prošlost, ravno u Marinkovićeva “Kiklopa”, u režiji Koste Spaića, jednu od najboljih predstava koja je ikad nastala pod dostojanstvenom kupolom ovog kazališta.
Uštimani orkestar
Sjećanje na nju i velikog hrvatskog, ali i europskog, redatelja bila je tema jučerašnjeg kolokvija koji je priredio Ivica Buljan, ravnatelj Drame HNK Zagreb, a na kojem su govorili: akademik Zvonimir Mrkonjić, akademik Boris Senker, Mani Gotovac, dramaturginje Sanja Ivić i Mira Muhoberac te dva Spaićeva Melkiora: Rade Šerbedžija i Dragan Despot. Najavljenim govornicima iz publike se pridružio pjesnik i glumac Enes Kišević, koji je govoreći o prof. Spaiću pročitao sonet koji mu je napisao, sonet naslovljen “Uvjerljivost”, koji počinje stihom: “Gluma je u biti vrlo jednostavna...”
Svi govornici, počevši od Ivice Buljana koji je Spaića nazvao velikanom uma i velikanom umjetnosti, isticali su: način na koji je redatelj radio s glumcima, način na koji ih je volio. Mani Gotovac njegovu je metodu sažela u pet točaka Spaićeva teatarskog svjetonazora. One glase: uvijek pitajte zašto, čuvajte dostojanstvo kazališnog čina, glumac je u središtu teatra i života, predstava je uštimani orkestar u kojem je svaki glumac prva violina i bez nacionalne drame nema hrvatskog glumišta.
Dragan Despot sjetio se svoje prve godine glume na ADU:
– Mi studenti stajali smo oko srebrnog jaguara. Bila je 1977., a u kazalištu “Kiklop”. Gledao sam ga 50 ili 60 puta i kada me profesor Spaić pozvao da uskočim u ulogu, to sam napravio bez ijedne probe.
Stvar pristojnosti
Despot je ulogu znao napamet.
– Nikada neću zaboraviti čovjeka koji mi je vjerovao više nego što sam ja vjerovao sebi – kazao je.
A famoznog srebrnog jaguara sjetili su se mnogi, uz objašnjenje Mani Gotovac: – Za Kostu to nije bio luksuz i ekstravagancija, već estetski kriterij. “Lep je”, govorio je Spaić od kojeg vrijedi pamtiti i lekciju svakom glumcu: “To što te publika čuje i razumije nije stvar kazališne estetike, nego pristojnosti.”
lijepo da su se sjetili, bolje bi bilo da su obnovili predstavu ali....