Nikada toliko kostima, šivanih za samo jednu predstavu, nije izišlo iz krojačnice Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku. Za čuvenu operu “Carmen” Georgesa Bizeta, čija je premijera 23. studenoga, priprema ih se – najmanje 230! A sve njih osmislio je mladi kostimograf Neven Mihić, po rođenju Osječanin kojega je karijera odvela najprije u Zagreb, a potom i u daleki Dubai gdje je trenutačno docent na sveučilišnom odjelu za dizajn.
– Ulogu Carmen igraju tri solistice, a taj se lik u operi presvlači četiri puta, što je, dakle, 12 kostima samo za jednu ulogu. Inzistirao sam na četiri promjene, a ne presvlače se samo solisti, već i zbor. Ansambl je, pak, golem, nastupaju i dječji i veliki zbor, balet... – govori 30-godišnji Neven Mihić koji je i vikend proveo u kazališnoj krojačnici. Posla je puno jer je zadatak kostimografa osmisliti i nakit, šminku i frizure.
Balet je plesao s 15 godina
– Redatelj Kobie van Rensburg radnju je pomaknuo na početak 20. stoljeća, u secesijsko doba, ali i dalje smo u Španjolskoj, dakle jasni su utjecaji folklora, ciganske mode, bohemskog stila s puno čipke – nastavlja Mihić.
Pregršt je, stoga, detalja, a kako bi sve bilo savršeno, Mihić je iz Dubaija donio i pun kovčeg materijala koje je prije puta u Slavoniju kupio na tamošnjoj tržnici.
– Ondje je zaista predivan izbor čipki, brokata, šifona i svile. Najviše sam tražio nakit, aplikacije kojima ću ukrašavati kostime, posebice za toreadora. Donio sam i šešire, a iz Amerike sam naručio toreadorsku kapu. Sve će biti unikatno, jer takve je materijale nemoguće naći u Hrvatskoj.
Mihiću ništa nije teško jer takav angažman u operi “Carmen” sanjao je, otkriva nam, punih 17 godina. Toliko je, naime, prošlo od posljednje osječke premijere jedne od najpopularnijih opera svih vremena, a svoje mjesto u toj izvedbi imao je i on – kao plesač, član kazališne baletne skupine. Naslovnu su ulogu tada pjevale Martina Tomčić i Dijana Hilje.
– Neizmjerno mi je to značilo, živim s tim svih ovih 17 godina! Kada su me pozvali za kostimografa, svi koji me poznaju komentirali su da sam napokon dočekao svoju “Carmen”. Iza mene je jako puno dječjih predstava, koje su bile potrebne da bih došao do velikih projekata. Izuzetno sam sretan zbog prilike da radim na velikoj operi, i to na naslovu koji je simbol Francuske i Španjolske. Sve mezzosopranistice svijeta sanjaju tu ulogu – oduševljen je naš sugovornik.
Imao je samo 15 godina kada je došao u HNK Osijek. Plesao je četiri sezone, a potom je 2006. upisao Tekstilno-tehnološki fakultet u Zagrebu, studirao je prvo modni dizajn, a potom i kostimografiju. Preselio se u metropolu, ali njegov rad i kvaliteta ubrzo su prepoznati i u njegovu rodnom gradu pa je uslijedio niz poziva za suradnju. Osječko kazalište angažiralo ga je, tako, kao kostimografa za operu “La Boheme”, premijerno izvedenu 2014. godine. Iste jeseni kreirao je i kostime za Tijardovićevu operetu “Spli’ski akvarel” u zagrebačkom kazalištu Komedija, za koju je ručno obojio 40 metara tkanine. Telefon mu je zazvonio i kada se na osječkim kazališnim daskama pripremao “Don Giovanni”, ali i “Vragolasta djevojka”.
– Ipak, prvu kostimografiju u Osijeku radio sam još kao srednjoškolac, za “Zaplešimo kroz povijest”, u koreografiji Antuna Marinića. Nisam u tom trenutku znao hoću li ostati plesač ili ću biti kostimograf – prisjeća se.
Jezičac na toj vagi pretegnuo je ipak na stranu kostimografije.
S diplomom u rukama, Neven Mihić javio se i na natječaj za posao na američkom sveučilištu u Dubaiju. Nije dugo čekao odgovor – uzvratili su mu ponudom koju je, željan promjene i iskoraka u karijeri, objeručke prihvatio i od 2016. godine živi u Dubaiju.
Visoka moda u šeširima
– Zaista mi je to promijenilo život, jer je riječ o drukčijoj zemlji i drukčijim ljudima. Nije to odlazak u Njemačku ili Englesku, nego na drugi kontinent, druga je to religija, kultura, klima – navodi kostimograf koji, kao docent, predaje stručne predmete na odjelu za modni dizajn.
Istaknuo se i kao kreator ženskih šešira na svjetskim konjičkim utrkama u Dubaiju, najvažnijem godišnjem društvenom događaju u toj prijestolnici. Šeširi su to, dakle, koje nose posjetiteljice na hipodromu.
– Šeširi su simbol konjičkih utrka. Imaju tradicijski štih, ali sve se više pretvaraju u fascinatore, nemaju klasični obod, već je to rajf s instalacijom. I to je zaista visoka moda. Uz najkreativniji šešir, bira se i najbolji ženski te muški stajling, i na to ću se više koncentrirati iduće godine. Okupe se na toj utrci gospoda doslovce iz cijeloga svijeta – govori nam Mihić, koji se, u odijelu koje je prikazivalo kartu svijeta, proljetos plasirao u sami finale najbolje odjevenih muškaraca na tom prestižnom događanju. Stranci u Dubaiju, uvjerio se, dobro kotiraju, posebice Europljani i visokoobrazovani.
– Izuzetno se cijeni školovanje, rad i iskustvo i sva su vam vrata otvorena. Pariz je, primjerice, grad visoke mode, ondje sve već postoji, a na Bliskom istoku sve se to tek rađa pa je lakše istaknuti se jer je manja konkurencija. Kvaliteta se, pak, uvijek prepozna. Svjedočimo velikoj revoluciji u eksponiranju, reklamiranju, sve se vrlo lako širi i reflektira preko društvenih mreža, lakše se i svuda vide radovi – rezimira.
Planira neko vrijeme ostati u Dubaiju, ali radi i u domovini. Sudjelovat će na skupnoj izložbi Škole primijenjene umjetnosti i dizajna Osijek, za njezinu 20. godišnjicu.