Institucija braka, njezina vrijednost u društvu uopće kao i klasična slika obitelji (majka, otac, djeca) u Njemačkoj se učvrstila s razvojem građanskog društva u kasnom 18. i 19. stoljeću, piše Deutche Welle. Tijekom razdoblja nacionalsocijalizma u Njemačkoj, ova se slika ne samo još više učvrstila već postala i apsolutnim idealom koji nije trpio niti najmanje izmjene. Istospolni brakovi bili su ne samo nedopustivi već i zakonski zabranjeni. Promjena je nastupila tek nakon Drugog Svjetskog rata, kada se slika idealne obitelji htijela ne htijela morala promjeniti.
Majke su bile te koje su čisto stjecajem okolnosti same morale odgajati djecu, snositi odgovornost, zarađivati i brinuti se oko kućanstva. Situacija se u Njemačkoj međutim radikalno počela mijenjati tek tijekom 70-tih godina prošlog stoljeća. Promjene koje su se tada počele događati u njemačkom društvu, nisu zaobišle niti obitelj a niti bračne zajednice kao takve. Rezultat koji se već tada mogao primjetiti, prisutan je i danas. Osim klasičnih obitelji i brakova, u Njemačkoj postoji čitavo bogatstvo raznih drugih zajednica – od nezakonitih brakova, takozvanih patchwork obitelji, homoseksualnih partnerstva i tako dalje.
Klasični brak više nije jedini
Svi ovi oblici veza su od 2001. godine uvođenjem Zakona o životnim partnerstvima postali ne samo društveno već i zakonski priznati. Njime su prije svega određena prava pred zakonom dobile upravo istospolne zajednice. A kako bi išli u korak s vremenom i promjenama koje se događaju, Evangelička crkva Njemačke objavila je u lipnju ove godine jednu vrstu pomoći pri orijentaciji po pitanju pozicije braka i obitelji. Ovaj papir izazvao je čitavu buru reakcija i otvorio ne samo diskusiju već i spor. O čemu se uopće radi?
160 stranica teksta nosi naslov „Između autonomije i upućenosti jednih na druge – osnažiti obitelj kao zajednicu na koju se možemo osloniti“. Tekst je napisan od strane jednog gremija stručnjaka koji su na njemu radili od 2009. godine a upućen je udruzi sastavljenoj od 20 njemačkih pokrajinskih evangeličkih crkvi. Riječ o stajalištu Evangeličke crkve Njemačke prema braku i obitelji.
No, ono što je izazvalo buru je izjava da ova Crkva priznaje sve oblike obiteljskog života, uključujući i istospolne partnerske zajednice kao i takozvane patchwork obitelji. Prema tome, klasnični brak kao takav više ne može vrijediti kao jedina forma.
Ovaj tekst su odmah pozdravili pripadnici liberalne crkvene struje s argumentom kako je Evangelička crkva konačno učinila korak prilagodbe modernom društvu; korak koji je zapravo već odavno trebao biti učinjen.
Masivni prosvjedi
Međutim, konzervativne struje kritiziraju ovaj tekst navodeći kako mu nedostaje upravo ono što obećava već u samom naslovu – orijentacija. Oni navode kako tekstu nedostaje prije svega „potvrda kršćanske slike o braku i obitelji kao o savezu s Bogom“. Neki su otišli čak toliko daleko da su osnovali i jednu posebnu inicijativu s kojom od Evangeličke crkve Njemačke i njezinog predsjednika Schneidera zahtijevaju povlačenje teksta. Njihov je argument da autori spomenute „pomoći pri orijentaciji“ zapravo žele ukinuti pojam obitelji uopće, odnosno, proširiti (ili omekšati) ga toliko koliko već to nekome odgovara.
Ovo stajalište zastupa i Schneiderov prethodnik, bivši berlinski biskup, Wolfgang Huber. „Brak je božji dar i osnovan je na božjem blagoslovu. Kao takav on mora uživati etičku prednost pred drugima te ga stoga i nije moguće ukinuti…Svega toga u tekstu uopće nema”, rekao je Huber.
No, osim čisto teoloških, odnosno, etičko moralnih prigovora, postoje i druge vrste kritika i zamjerki. Tako primjerice, teolog i psihoterapeut Rolf Trauernicht navodi kako bi mu bilo draže da spomenuti tekst negdje navodi i savjete na koji način neki brak može uspjeti.
Brak ipak nije zastarjeli model?
Koncem rujna ove godine Evangelička crkva Njemačke sazvala je znanstveni simpozij o teološkim pitanjima vezanim za ovu temu. Na njemu su četvorica teologa doista „dijagnosticirala“ manjak teološkog diskursa. Predsjedavajući Evangeličke crkve Njemačke Schneider je pak naglasio kako tekst u svakom slučaju pretpostavlja činjenicu da će obitelj dalje ostati osnova ove Crkve te da je namjera bila izraziti poštovanje prema naporima koje čine samohrani roditelji i članovi takozvanih patschwork obitelji.
Rasprava kako se čini traje i dalje, a njezin je ishod još uvijek neizvjestan.
BRAK kao institucija bazira se na normalnim prirodnim porivima i potrebama zdravih i normalnih ljudi, a to su povezivanje muškaraca i žene te formiranje obitelji tj. stvaranje potomstva.