Pakiranja su danas prava mala umjetnička djela koja ne služe samo za zaštitu proizvoda, već i za privlačenje potrošača privlačnim dizajnom. No, određena pakiranja su i prava mala tehnološka remekdjela, jer utjecaj pakiranja nadilazi estetiku i praktičnost. Posljednjih godina briga za okoliš postala je sve važnija, što je potaknulo brojne tvrtke da preuzmu veće odgovornosti i ulažu značajne napore kako bi ispunili važna ekološka obećanja.
Što je uopće aseptično kartonsko pakiranje?
Možda niste svjesni, ali vjerojatno ste danas koristili proizvod u aseptičnoj kartonskoj ambalaži, a možda ga i upravo držite kraj sebe na stolu dok jedete doručak, pijete proteinski napitak ili ulijevate mlijeko u kavu. U Europskoj uniji godišnje se proizvede 250 milijuna tona¹ pokvarljive hrane, a 75% mlijeka, 59% sokova te veliki dio supstituta za mliječne proizvode pakira se u kartonsku ambalažu².
Aseptična kartonska ambalaža, koju je uvela tvrtka Tetra Pak, je vrsta ambalaže koja svoj sadržaj održava svježim bez potrebe za konzervansima, što omogućuje duži vijek trajanja. Ova tehnologija pakiranja koristi više slojeva materijala, uključujući karton, aluminij i polietilen, kako bi se stvorila zaštitna barijera koja osigurava kvalitetu i okus proizvoda.
Aseptične ambalaže se najčešće koriste za tekuće namirnice koje se moraju čuvati duže vrijeme bez hlađenja. Aseptično ovdje znači "bez patogenih mikroorganizama", tako da ovaj proces pakiranja eliminira štetne elemente koji bi mogli ugroziti hranu ili samu ambalažu. Ova vrsta pakiranja također potpuno blokira svjetlost kako bi sačuvala vitamine A, B2, B6, B12, C i K, koji su svi fotoosjetljivi i mogli bi se oštetiti u prisutnosti svjetla.
Izvor: ifeu 2020, “Comparative Life Cycle Assessment of Tetra Pak carton packages and alternative packaging systems for beverages and liquid food on the European market/ Usporedna procjena životnog ciklusa Tetra Pak kartonske ambalaže i alternativnih sustava pakiranja za napitke i tekuću hranu na europskom tržištu” *1,96 milijardi pakiranja Tetra Brik® Edge Aseptic 1L s LightCap™ 30 prodani su 2019.; prosječna godišnja prijeđena udaljenost za vozilo u Europi je 12.000km (izvor: Odyssee Mure indicators database)
Borba protiv bacanja hrane
Bacanje hrane košta. Iako se bacanje nepojedene hrane u smeće u vašem domu možda ne čini kao velika stvar, možda ćete se iznenaditi kada izračunate koliko ustvari novca svaki dan bacate. Ali vaš račun za namirnice nije jedina briga. Veliki problem stvara i otpad od hrane koji završi na odlagalištu, jer povećava emisiju stakleničkih plinova i doprinosi globalnom zatopljenju.
Bacanje hrane ozbiljan je ekološki problem koji se ne može zanemariti. Prema Organizaciji za hranu i poljoprivredu (FAO), otprilike jedna trećina svjetske proizvodnje hrane se baca svake godine. To znači gotovo 1,3 milijarde tona izgubljene ili odbačene hrane, rasipanjem vrijednih resursa i pridonoseći emisiji stakleničkih plinova.
Upravo stoga ambalaža igra ključnu ulogu u sprječavanju bacanja hrane. Osiguravajući zaštitnu barijeru i produžujući rok trajanja proizvoda, aseptična kartonska ambalaža tvrtke Tetra Pak pomaže u održavanju hrane svježom dulje vrijeme. To znači da proizvodi mogu doći do potrošača u udaljenim regijama bez kvarenja i pri tome zadržati svoju kvalitetu od proizvodnje do potrošnje.
Aseptična kartonska ambalaža donosi brojne prednosti kako potrošačima tako i okolišu. Prije svega, produljuje rok trajanja proizvoda, smanjujući vjerojatnost kvarenja i bacanja hrane. Za nas potrošače to znači manje bacanja hrane zbog isteka roka trajanja, a za okoliš znači značajno smanjenje troškova prijevoza i emisije, pridonoseći zelenijem planetu.
Predanost zaštiti okoliša
Kao svjetski lider u rješenjima za preradu i pakiranje hrane, Tetra Pak je ozbiljno shvatio svoje ekološke odgovornosti. Tvrtka je preuzela značajne obveze kako bi smanjila svoj ekološki otisak i minimizirala otpad. Jedno od najznačajnijih obećanja je predanost korištenju samo materijala iz održivih izvora u njihovoj ambalaži kroz suradnju s odgovornim dobavljačima. Time se osigurava zamjena ili obnavljanje korištenih resursa, čime se pomaže u očuvanju svjetskih šuma i bioraznolikosti.
Nadalje, tvrtka se aktivno uključila u promicanje inicijativa za recikliranje diljem svijeta. Dizajniranjem ambalaže koja se lako reciklira i bliskom suradnjom s partnerima za recikliranje, tvrtka potiče potrošače na sudjelovanje u praksi odgovornog gospodarenja otpadom. Ovi napori doveli su do znatnog povećanja stope recikliranja, preusmjeravajući milijune tona otpada s odlagališta.
Podizanje svijesti i odgovornosti potrošača
Iako su napori odgovornih tvrtki hvalevrijedni, oni sami ne mogu riješiti problem bacanja hrane. Podizanje svijesti među potrošačima o važnosti odgovornog odabira pakiranja je ključno. Odabir proizvoda pakiranih u materijale koji se mogu reciklirati poput kartonske ambalaže pomaže u smanjenju otpada. Naime, kako ponovno uporabljiva tako i jednokratna reciklabilna ambalažna rješenja, poput kartonske ambalaže, igrat će ulogu u tranziciji prema kružnom gospodarstvu.
Važno je napomenuti kako se kartonska ambalaža prikuplja u širim razmjerima tamo gdje postoji upravljanje otpadom te infrastruktura za recikliranje. To je slučaj s EU, čija stopa prikupljanja za recikliranje iznosi preko 50 posto.³
Osim toga, potrošači mogu igrati aktivnu ulogu u smanjivanju bacanja hrane kod kuće tako što će paziti na datume isteka, učinkovito planirati obroke i kreativno koristiti ostatke. Potreban je zajednički napor kako bi se svi uhvatili u koštac s ovim gorućim ekološkim problemom, a svjesni potrošački izbori ključni su dio rješenja.
Kao potrošači, također imamo moć napraviti razliku. Odabir proizvoda u ambalaži koja se može reciklirati i vođenje računa o bacanju hrane u našim domovima mogu zajedno pridonijeti održivijoj budućnosti. Malim koracima poput odabira ambalaže za pozitivne promjene možemo doprinijeti zelenijem i ekološki prihvatljivijem okruženju te našem zdravlju.
Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Tetra Pak.
1 European food chain, Eurostat, 2021.
2 2018 Liquid Fruit Market Report, AIJN, 2018.
3 The Alliance for Beverage Cartons and the Environment