POREMEĆAJI LIČNOSTI
Poremećaji ličnosti su raznolika skupina poremećaja, a smatra ih se
trajnim, nefleksibilnim obrascima doživljavanja i ponašanja,
devijantnim u odnosu prema kulturalnim očekivanjima, te izvorom
stresa i poremećenog funkcioniranja.
Treba napomenuti da može biti teško razlikovati poremećaje ličnosti od
drugih sličnih poremećaja, što je njihov problematični status kao
posebne skupine psiholoških poremećaja. Drugi predmet za raspravu pri
dijagnosticiranju poremećaja ličnosti je moguća uloga spolne
pristranosti. Granični poremećaj češće se dijagnosticira kod žena nego
kod muškaraca, a antisocijalni poremećaj ličnosti češće se
dijagnosticira kod muškaraca nego kod žena. No nije lako dokazati
postojanje dijagnostičke pristranosti.
Poremećaje ličnosti DSM-IV klasifikacija razvrstava u tri skupine.
Osobe iz skupine A (paranoidni, shizoidni i shizotipni) neobične su i
ekscentrične, osobe iz skupine B (antisocijalni, granični, histrionski
i narcisoidni) dramatične su emocionalne ili prevrtljive, a osobe iz
skupine C (izbjegavajući, zavisnički i opsesivno-kompulzivni) anksiozne
su i ispunjene strahom.
Prevalencija poremećaja ličnosti u općoj populaciji iznosi od 10 do
13%, a prevalencije pojedinih tipova poremećaja ličnosti u općoj
populaciji iznose:
• paranoidni poremećaj ličnosti =0,5-2,5%;
• shizotipni = 3%;
• antisocijalni = 3% kod muškaraca i = 1% kod žena;
• granični poremećaj = 2%;
• histrionični poremećaj ličnosti = 2-3%;
• narcistični poremećaj ličnosti = 2-16%;
• izbjegavajući poremećaj ličnosti = 0,5-1%;
• opsesivno-kompulzivni poremećaj ličnosti =1%.
Dijagnoza poremećaj ličnosti zahtijeva prosudbu dugotrajnog modela
funkcioniranja, a osobite crte ličnosti moraju se iskazati do rane
odrasle dobi. Crte ličnosti kojima se definiraju ti poremećaji moraju
se također razlučiti od karakteristika koje se javljaju kao odgovor na
specifične stresore u nekim situacijama ili prolaznim duševnim stanjima.
Svi smo fascinirani zrcalima. Ali koga i što vidimo kada se
zagledamo u njih? Da li nas ono što vidimo doima kao nešto tuđe – kao
stranac kojeg jedva prepoznajemo? Izgledamo li „u redu“ – kažemo li
sebi „spreman si“ dok se pripremamo za zabavu? Divimo li se potajno
onome što vidimo ili se pak skvrčimo u užasu i gađenju? Dotjerujemo li
se pred zrcalom, naginjemo li se unatrag, udvaramo li se vlastitoj
slici???
Svako će se pronaći u barem nekom od tih pitanja, jer na kraju svi
volimo biti zadovoljni sa sobom, i u tome nema ništa loše. No, onoga
trenutka kada divljenje sebi, svome odrazu u zrcalu pređe granicu, i
preraste u opčinjenost, zaljubljenost koja nam onemogućava bilo kakve
kontakte s drugim osobama budućim ih ne doživljavamo dovoljno
vrijednima sebe, druge počinjemo cijeniti samo prema onome koliko se
nama dive, tada govorimo o narcističnom poremećaju ličnosti.
Priča o Narcisu zapravo je bila moralna priča u kojoj su ponosnog i
bezosjećajnog Narcisa kaznili bogovi zato što je prezrivo odbio sve
svoje muške udvarače. Mladić Aminija volio je Narcisa, ali ga je on
odbio. Da bi ga izgrdio, dao mu je mač kao dar.
Aminija ga je iskoristio te se ubio na Narcisovu kućnom pragu i molio
se Nemezidi da Narcis jednog dana osjeti bol neuzvraćene ljubavi. Ta je
kletva ispunjena kad je Narcis bio očaran svojim odrazom u jezeru te je
pokušavao zavesti prekrasnog dječaka, ne shvaćajući da je to on. To je
shvatio kad je pokušao poljubiti svoj odraz. Zatim je uzeo svoj mač
i ubio se zbog tuge, a njegovo se truplo pretvorilo u cvijet
narcis (sunovrat).
Havelock Ellis, seksolog s kraja 19. Stoljeća prvi je povezao klasičnog
Narcisa s psihološkim poteškoćama kao što je u tadašnje doba
homoseksualnost, koju se tada smatralo seksualnom perverzijom, vidio
kao patologiju ljubavi prema sebi; muškarac voli drugog muškarca, ili
ženu kao odraz sebe, a ne kao pretpostavljenog pripadnika suprotnog
spola.
Zato i Oksfordski rječnik engleskog jezika definira narcizam, riječ
koju je smislio Wilhelm Nacke prikazujući Ellisovo djelo kao
„morbidnu ljubav prema sebi ili divljenje sebi“ (naglasak je na
morbidna).
U laičkom smislu narcizam je gotovo istoznačan s usmjerenošću na sebe
ili preokupiranošću sobom i njime se prikladno opisuju oni koji često
izgovaraju zamjenicu „ja“ („radio ja“).
Idejom narcizma služili su se i sociolozi, poput Cristophera Lascha,
koji opisuje sklop stajališta obilježen krajnjim individualizmom,
nedostatkom zanimanja za prošlost ili budućnost, nepoštovanjem prema
drugima, zaokupljenost osobnim odnosima nauštrb političke aktivnosti i
nebrigom za društvenu koheziju – ja generacija.
Postoji i kolektivni ili grupni narcizam poput rasne superiornosti,
kultovi ili mesijanska okupljanja gdje se narcizam pojedinca može
utopiti u posvećenosti karizmatičnom vođi.
KLINIČKE MANIFESTACIJE NARCIZMA
Pojedini autori dijele narcizam koji se pojavljuju na: “potreban
narcizam”, svakodnevni “klinički narcizam” i “ušančeni narcizam
(debelokožni narcizam)“.
Najočitiji primjer potrebnog narcizma može se vidjeti u normalnoj
roditeljskoj situaciji i ponosu na svoju djecu, što je preduvjet da bi
djeca razvila dobro samopoštovanje. Djelotvorno roditeljstvo uključuje
veliku žrtvu narcizma, ostavljanje po strani vlastite usmjerenosti na
sebe kako bismo se usredotočili na dijete i omogućili mu da nađe
vlastitog partnera. No postoje i pojedinci koji ne mogu a da ne govore
o svojoj djeci, posebno ako su ona uspješna, čime izazivaju zavist i
zamor slušatelja.
Slično tome, oni čija se konverzacija sastoji uglavnom od isticanja
vlastitih postignuća, bogatstava i poznanstava s važnim utjecajnim
ljudima često time kompenziraju osjećaje beznačajnosti i manje
vrijednosti. Njihove rečenice pune su s “ja” i “moje”; primarna im je
potreba da budu u središtu pozornosti, ali vrlo malo se zanimaju za
život i reakcije svoga slušateljstva. Oni mogu izazivati i zavist jer
većina nas ima ostatke narcizma koje smo potisnuli u procesu razvoja,
ali nikada ih nismo odbacili, nego samo djelomično nadišli u korist
opipljivih zadovoljstava odnosa s drugim ljudima.
U “negativnom narcizmu” koji se ogleda u tome da su negativni
narcisi jednako tako zaokupljeni sobom kao i njihovi veličanstveni
rođaci, ali zarobljeni su u mržnji prema sebi, a ne u ljubavi.
Grandiozne fantazije česta su odlika adolescentnog narcizma, ali mogu
opstati i u odrasloj dobi, premda u dobro prikrivenom obliku. Za
narcise je posebno zavodljiva mogućnost umjetničkog uspjeha zbog
društvene konstrukcije genija.
Pojam genija izražava srž narcizma – onaj kojeg su dotakli bogovi i
koji bez napora može postizati velike stvari. Onoga trenutka kada osobe
počnu govoriti o svojim fantazijama javlja se osnovni emocionalni
aspekt u osoba s narcističnim poremećajem a to je stid.
Pacijenti otkrivaju da svoje potrebe moraju uskladiti s tuđima te da stvarnost ima vlastitu logiku i ne pokorava se uvijek diktatu volje.
No ispod jedne takve, naoko okrutne i sebi usmjerene konstrukcije, koja nam se na prvi pogled može činiti hladnom i bezosjećajnom nalazimo nešto što nazivamo “narcističkom ranjivosti”. Narcis je uhvaćen u zamku čije su granice s jedne strane potreba da se osjeća posebnim, a s druge imperativna potreba za prilagođavanjem realnosti. Pokušava stvoriti svijet koji će pojačati njegov osjećaj posebnosti i važnosti, ali ispod toga vreba očaj, depresija i osjećaji beznačajnosti.
Opisana su dva suprotna klinička oblika narcizma. Rosenfeldovi narcissi “debele” i “tanke” kože prema terminologiji Gabbarda nazivaju se neosjetljivim i hiperosjetljivim. Neosjetljivi narcissi maju razumijevanja za tuđe osjećaje i svojom arogantnom i sebičnom okrutnošću gaze preko leševa. Ponašaju se pompozno i egzibicionistički. Hiperosjetljivi tipovi su stidljivi, inhibirani i usmjereni na sebe u svojoj ranjivosti na odbacivanje i kritiku. Čini se kao da im nedostaje “jedna koža” i tako ih je lako emocionalno povrijediti da je njihovo “ja” tema svakog susreta. Prema nekim autorima ispod takve krhkosti i ranjivosti krije se snažan gnjev, dok naizgled neosjetljivi ljudi u terapiji često otkriju prazninu i očaj.
LIJEČENJE NARCISTIČNOG POREMEĆAJA OSOBNOSTI>
U liječenju narcizma, kroz psihoterapijski pristup, nastoji se
pomoći bolesniku bez osuđivanja i nadvlađivanjem vlastita narcizma, što
bezbolnije premostiti razliku između unutarnjeg i vanjskog
svijeta .
Zadaća je terapeuta u negativnom narcizmu suziti jaz i tako pomoći
patniku da pronađe i prihvati svoje pozitivne osobine, a u slučaju
„debelokožnog“, neosjetljivog narcizma pomoći pacijentu da se otvori i
nauči se nositi s gubitkom i neuspjehom.
Kreativnost, humor, zaigranost i snovi pozitivne su reakcije
transformiranog narcizma i oni su presudni element terapije