– Yves Saint Laurent najveći je umjetnik 20. stoljeća – izjavio je čuveni čudak u svijetu umjetnosti Salvador Dali. Trebali ili ne vjerovati Daliju, svejedno je. I nakon te izjave ostaje istina da je moda shvaćena kao umjetnost znatno dobila na vagi svime što je Yves Saint Laurent (1936. – 2008.) učinio za nju.
Zagrebačka publika u to se uvjerila gledajući film Jalila Esperta "Yves Saint Laurent", čiju naslovnu ulogu glumi Pierre Niney, a YSL-ova doživotnog partnera Pierrea Bergéa – Guillaume Galliene.
Jasno da je život tankoćutnog, neurotičnog genija visoke mode intrigantan i zbog te ljubavne priče, ali YSL-ova ljubav za umjetnost i modu zapravo je intrigantnija iako je Bergé rekao da je njegov partner rođen sa slomom živaca. Sumnjamo da tako nešto jamči zanimljiv suživot. No Bergé je izdržao.
YSL-ova revolucija
Rođen i odrastao u alžirskome Oranu, "dječak koji nije imao sve da bi bio dječak", kako mu se ne bi rugali drugi macho dječaci, preselio se u 18. godini u Pariz da bi studirao modu. Još sasvim mlad, upoznao je Diora i dobio posao kod njega, a kad Dior, ljubitelj slasnog zalogaja, 1957. umire od srčanoga udara, YSL postaje njegov kreativni nasljednik.
No svijet mode je najviše dobio upravo Yvesovim odvajanjem od Diora. S Bergéom je ostvario svoj pravi put. Sigurni smo da je njegova ženska priroda presudila činjenici da presudne točke u povijesti ženske mode pripadaju upravo YSL-u.
Ženi je dao smoking, muško odijelo, ali tako da joj sačuva ženstvenost. Prvi je u novijoj modnoj povijesti dizajnirao haljinu čiji je prozirni gornji dio učinio vidljivima ženske grudi! Dao je ženi i kožnu jaknu. I safari stil, kradući ga kolonijalnoj vojsci...
Lako je stoga bilo povjerovati tvrdnji Catherine Deneuve da YSL dizajnira za žene koje vode dvostruki život!
Modno remek-djelo
YSL je "prepisivao" uličnu modu i prevodio je u čisti luksuz. Ideje su bile tu, ali izvedene u luksuznim tkaninama. I naposljetku umjetnost: radio je za kazalište, ali i modu koja je bila čista umjetnost ili posve oslonjena na umjetnost. Remek-djelo mu je u tome svakako haljina iz 1965. koja doslovno replicira Mondrianovo platno ostajući haljinom!
>>Javnost zgrožena novim logotipom modne kuće Yves Saint Laurent