P: Što su to artikulacijski problemi i koji su potencijalni uzroci?
O: Poremećaji izgovora najučestaliji su govorni poremećaj u općoj populaciji djece i gotovo da nema jezično-govornog poremećaja koji njime nije popraćen. Poremećaje izgovora označavamo terminima artikulacijski poremećaji i dislalija, a obuhvaćaju izostavljanje glasova, međusobne zamjene i sve oblike nepravilnog izgovora glasova koji pripadaju izgovornom sustavu nekog jezika. Možemo ih uočiti na razini glasova i/ili riječi i javljaju se u tri oblika. Prvo je izostavljanje ili nečujna realizacija glasa (omisija), kad dijete ne može izgovoriti glas R, pa umjesto RIBA izgovara IBA. Nadalje, zamjena glasa (supstitucija), kad dijete glas ili skupinu glasova ne može izgovoriti pa ga zamjenjuje drugim glasom, pa umjesto ŽABA izgovara ZABA i nepravilno izgovaranje glasa ili skupine glasova (distorzija). U tom slučaju dijete izgovara glasove, ali njihova zvukovna realizacija odstupa od standardnog izgovora, npr. jako „umekšan“ izgovor glasova Š,Ž,Č ili grleni „francuski“ izgovor glasa R.
Ti oblici poremećaja mogu biti uvijek prisutni, na isti način u govoru (sustavni) ili katkad, samo u pojedinim situacijama i ne uvijek na isti načini, ako ih dijete može i pravilno izgovoriti (nesustavni). Nesustavni oblici mogu pratiti rani govorni razvoj djeteta i ako se ne javljaju prečesto do četvrte godine života dijelom su normalnog govornog razvoja. Ostanu li i nakon četvrte godine, govorimo o leksičkoj dislaliji ili nesigurnoj riječi. Dijete starije od 5,5 godina trebalo bi pravilno izgovarati sve glasove našeg izgovornog sustava. Motorička nespretnost ili nedovoljna diferenciranost pokreta jezika, usnica, gornje i donje čeljusti, mogu biti uzrok. Navike iz djetinjstva (preduga upotreba dude varalice ili bočice, dudanje prsta...), slabiji fonematski sluh, nepravilni govorni uzori, odrastanje u socijalno i pedagoški nepoticajnoj sredini, zaostajanje u intelektualnom razvoju, cerebralna paraliza, neurološka odstupanja mogu biti uzroci poremećaja izgovora koji je jedan od simptoma kašnjenja u jezičnom razvoju, a kod takve djece kasnije često dolazi i do teškoća vezanih uz čitanje i pisanje. U tim slučajevima, potrebno je javiti se logopedu radi prevladavanja teškoća specijaliziranim metodama.
U ponedjeljak: Zdravstveni savjetnik