FOKUS NA ORGANSKO

Zdravo i ekološko danas je i fino i dostupno

Ilustracija za zdravu hranu
Foto: Getty Images
1/7
31.10.2019.
u 10:00

Veganska dijeta, smoothie napici to go, bezglutensko brašno i slični pojmovi donedavno su nam bili gotovo potpuno nepoznati. Promijenile su to tvrtke koje su se odlučile fokusirati na organsko

Bezglutenska prehrana, organska i eko proizvodnja, veganska dijeta, smoothie napici to go... Pojmovi, koji danas tako zvučno odzvanjaju oko nas, prije tridesetak godina bili su ako ne nepoznanica, onda nešto zaista rijetko. Moglo bi se čak reći i egzotično. Jabučne dijete, dodaci za prehranu, sto posto organski uzgojeno voće i povrće nije bilo baš pronaći na svakom uglu. Bilo je dobro ako su kupci mogli pronaći više od pet različitih brendova određenog proizvoda, a hrana se nije toliko kupovala prema svojim sastojcima koliko prema dostupnosti. Početkom devedesetih, okretanjem pozornosti na trendove zapada, Hrvati su počeli sve više razmišljati o tome što jedu, ali i odakle ta hrana dolazi.

Sa sve većim rastom genetski modificirane hrane, uvođenjem nebrojenih aditiva i pojačivača okusa u svakodnevne proizvode poput kruha, građani su se umjesto toga okrenuli organskoj poljoprivredi, hrani direktno iz zemlje, bez dodatne prerade. Razvojem otvorenog tržišta u novoj državi počele su se otvarati i prve trgovine zdrave hrane koje su, osim domaćeg voća i povrća, nudile dodatke za prehranu na biljnoj bazi i vitaminske šumeće tablete. Početkom 21. stoljeća dogodio se pravi “boom”, pa je danas postalo gotovo nezamislivo obavljati svakodnevnu kupovinu bez primisli o tome koliko je uistinu hrana koju konzumiramo zdrava za naše tijelo, ali i koliko je njezina proizvodnja utjecala na okoliš. Trgovina zdrave hrane danas se može pronaći na svakom koraku, cijene su i više nego pristupačne, a izbora je na izobilje. Tofu, sejtan, tamna čokolada bez šećera, bezglutensko tijesto i brašno... danas je sve nadohvat ruke.

Foto: Marko Lukunic/PIXSELL

A tvrtke koje su u Hrvatskoj utabale put da ovaj stil života postane široko prisutan s djelovanjem su počele još sredinom devedesetih, a danas su pioniri zdrave prehrane. Iako službeno postoji “tek” 25 godina, priča o tvrtki Biovega seže još do bivše države, kada su supružnici Zlatko Pejić i Jadranka Boban Pejić odlučili svoj životni stil u skladu s prirodom proširiti na ostatak društva. Kasnih osamdesetih godina prošlog stoljeća osnovali su Društvo za unaprjeđenje kvalitete života, preko kojeg su djelovali kroz niz projekata. Organizirali su koncerte za mir i okoliš i među prvima počeli obilježavati Dan planeta Zemlje u Hrvatskoj. Putem projekta Makronova, održavali su seminare i radionice na kojima su građane učili o životu u skladu s prirodom i makrobiotičkoj prehrani.

Ono što su, međutim, sve to vrijeme zagovarali i na čemu su uvijek inzistirali hrana je koja dolazi iz ekološkog uzgoja. Takvu su hranu cijeli život jeli i oni i njihova djeca, a osjetivši da je u Hrvatskoj jačala potreba za upravo takvom hranom, odlučili su 1994. godine osnovati Biovegu. Započeli su malom trgovinom u sklopu Makronovina centra gdje su prodavali vlastite ekološke proizvode, a iz toga se stvorilo pravo malo carstvo. Prvi bio&bio otvoren je 2003., a danas je to lanac trgovina ekoloških proizvoda kojih danas ima 17 u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Splitu, Dubrovniku i Puli. Organska kava, smoothie napici, ekološko voće i povrće, bezglutenski proizvodi i tamna “raw” čokolada samo su neki od organskih i prirodnih proizvoda koje se danas mogu kupiti u tim trgovinama. Osim toga, Biovega ima proizvodnju na najstarijem ekološkom imanju u Hrvatskoj – Zrnu u Habjanovcu. U sklopu Bio Zrna, djeluje i bio bistro Zrno u kojem se koriste svježe namirnice s imanja.

Foto: Goran Stanzl/Pixsell

Priča o drugoj uspješnoj tvrtki započela je ranih devedesetih na zagrebačkoj Remizi. Tada uspješni novinar Ivan Šikić zajedno s majkom i sestrom 1992. godine otvorio je malu prodavaonicu. Isprva su nudili samo maloprodaju od raznih distributera, no ubrzo su izbacili i svoje šumeće tablete, jabučni ocat i dodatke prehrani. Ime je danas zvučno: Šikić se odlučio za “Encian” zbog biljke plavih i žutih cvjetova koja raste na planinskim proplancima, a za njega simbolizira ljekovitost i prirodu. Novinarstvo je ostavio, a umjesto toga razvio je veliku tvrtku koja je jedan od sinonima za zdravu prehranu u Hrvatskoj posljednjih 27 godina. Kvaliteta, inovativnost i atraktivan dizajn neke su od glavnih kvaliteta ovog brenda, pa tako i dan-danas revno prate trendove u zdravoj prehrani. Njihovi proizvodi pokrivaju sve općenite i posebne prehrambene potrebe, pa se tako mogu naći i namirnice bez glutena, bez laktoze, s visokim udjelom proteina, vlakana i vitamina te one za vegetarijance i vegane. Iako uglavnom poznati po dodacima za prehranu, u zadnje vrijeme najviše inovacija imaju u području zdrave hrane, poput najnovijeg velikog hita – Rižinih kaša s probioticima, bez glutena i laktoze s dodatkom vitamina.

Foto: Getty Images

Njihov put slijedili su i drugi, pa se danas gotovo na svakom koraku može pronaći trgovina sa zdravom prehranom. Trgovina “Greencajg” na Kvatriću i Trešnjevci dobro je poznata kupcima koji vole organsko voće i povrće, bezglutensko tijesto i brašno ili razne vegetarijanske i veganske namirnice, a na Vrbanima se svake subote organizira mali eko-plac, gdje građani donose i prodaju svoju domaće uzgojenu hranu. Trgovine sve češće svoju ponudu zdrave hrane nude i online za one koji vole obavljati kupovinu iz svog doma. Tako postoji Tvornica zdrave hrane koja, mada ima nekoliko malih trgovina u trgovačkim centrima po Hrvatskoj, većinu svoje prodaje obavlja online.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije