Ponekad se pitam jesu li muškarci i žene doista jedno za drugo. Možda bi trebali živjeti kao susjedi i povremeno se posjećivati. Je li Katharine Hepburn bila u pravu? Jesu li muškarci i žene toliko različiti? Je li rodni jaz među nama toliko nepremostiv? Znanstvenici se desetljećima trude dati odgovore na ova pitanja, a sve relevantne znanstvene dokaze o muško-ženskim odnosima Majda Rijavec i Dubravka Miljković, psihologinje i profesorice s Učiteljskog fakulteta u Zagrebu skupile su na jedno mjesto – u priručnik “Muškarci i žene – poznajemo li se uopće”. I tako nas suočile s vlastitim predrasudama.
Muškarci su pametniji! Ovo je primjer predrasude koju u startu treba pobiti. U prosjeku, kaže znanost, nema razlike u inteligenciji između muškaraca i žena. Iako, kažu neka istraživanja, muškarci vjeruju u suprotno. Istina je da smo podjednako pametni, a ponekad i podjednako glupi. Kod muškaraca se češće javljaju geniji, ali i pojedinci s vrlo niskom inteligencijom.
Stereotipi se mijenjaju
Znanost kaže i da i muškarci češće pomažu drugima, a razlog je vjerojatno u tome što imaju i više novca i više moći, ali i da su, u većini kultura, agresivniji od žena. Čast iznimkama. Muškarci također češće završe u zatvoru zbog agresivnih prijestupa. U posljednjih deset godina dogodila su se 34 masovna ubojstva u kojima je ubijeno 474 ljudi, pet pasa i krava. Sve ubojice bili su muškarci. Žene se zato češće optužuju zbog prijevara, krađa, krivotvorenja...
Tko je sretniji? Ovo pitanje nema jasan odgovor. Žene, kažu istraživanja, doživljavaju više negativnih emocija, ali i više pozitivnih tako da su češće od muškaraca i nesretnije, ali i sretnije. Muškarci su najmanje sretni u svojim dvadesetima kada su obično još uvijek samci i kada se moraju osloniti samo na vlastite financijske prihode dok su žene najsretnije u mlađoj i srednjoj dobi. Nakon 48. godine njihov osjećaj sreće pada i to najčešće zbog obiteljske situacije i financijskih razloga.
– Stereotipi su u određenoj mjeri točni. Oni su nastali u trenutku kad su odražavali neko stanje stvari, ali stereotipi se isto tako i mijenjaju– kaže Majda Rijavec, jedna od autorica knjige.
Teško ih je, dodaje, iskorijeniti jer svi mi teško mijenjamo svoja mišljenja, a ponekad ih i ne želimo promijeniti jer nam je tako lakše.
– Koliko puta odlučimo treptati okicama i glumiti da smo bespomoćne jer nam to tako odgovara– kaže Rijavec. Specifičnost njihovog priručnika je i tu tome što donosi i 13 upitnika pomoću kojih možemo prepoznati vlastite predrasude i razloge njihova postojanja, a o odnose između žena i muškaraca opisuju i kroz viceve, ali i crtice iz svakodnevnog života.
Možda je jedan od najvećih stereotipa, kažu autorice, da su žene romantičnije. Vjerovali ili ne, istina je upravo suprotno.
Biste li se vjenčali s osobom koja ima sve za vas poželjne osobine, ali je ne volite? Na ovo pitanje tri četvrtine žena odgovorilo je da ne zna, a 65 posto muškaraca automatski da ne bi.
– Istina je da se muškarci brže zaljube i da više pate kada se odnos prekine, a nakon neuspješne veze triput više muškaraca nego žena počini samoubojstvo – kaže M. Rijavec. U ljubavnim odnosima ženama je jako važna njegova vjernost i sposobnost da se materijalno brine za obitelj. Muškarcima je s druge strane važna njezina seksualnost i sposobnost da se brine za obitelj te zajednički interesi. I oženjeni i udane, zanimljivo, bolje funkcioniraju i fizički i psihički, vjerojatno zbog međusobne podrške koju si pružaju. Ljubav na prvi pogled podjednako često doživljavaju. No zato žene više plaču. I to u prosjeku 5,3 puta mjesečno, a muškarci 1,3 puta. A izgleda da i mjesto plakanja igra bitnu ulogu. U bogatijim državama poput Švedske i SAD-a muškarci i žene plaču više nego oni u Gani i Nigeriji.
Tri tipa kupaca
Većina ljudi ogovara. No tko ogovara više? Pouzdanih istraživanja na ovu tema nema, ali zna se da su ženska ogovaranja češće vezana za fizički izgled nego muška.
No zato je sve jasno kada je u pitanju šoping. Žene vole kupovati u društvu, pregledaju cijelu trgovinu, proučavaju artikle, važan im je odnos s prodavačem i kupuju jer u tome uživaju.
Muškarci vole kupovati sami, idu na određeni odjel, zadovoljni su kad kupe što žele i kupuju zato što moraju. Iskustvo kaže i da postoje tri tipa muških kupaca. “Kupi i ode” tip je koji zna što želi, ode u trgovinu i to kupi. “Čeka i cendra” tip je koji u kupnju ide s boljom polovicom, glumi strpljivost i ima patnički izraz lica, a “bježi od ženskih proizvoda” tip je koji živi u strahu da će ga netko vidjeti da kupuje nešto što inače kupuju žene.
Postoje razlike i u muškome i ženskome spavanju koje se, zanimljivo, javljaju tek u pubertetu. Ženama treba u prosjeku više sna nego muškarcima, ali spavaju manje. Ženski je san plići i češće pate od nesanice.
Žene podjednako sanjaju i muškarce i druge žene. S druge strane, muškarci uglavnom sanjaju muškarce. No nitko ne zna zašto je to tako.
Dokazano je i da žene žive dulje od muškaraca, ali su, posebice udovice, manje zadovoljne vlastitim životom i depresivnije su od muškaraca u starijoj dobi. Žene se i više boje starosti od muškaraca.
Taj strah počinje već u vrlo mladoj dobi, a prema nekim istraživanjima, žene se starosti najviše boje u Kini.
Kako već dugi niz godina Kinezi mogu imati samo jedno dijete, kod Kineskinja se javlja strah da se nitko o njima neće brinuti kada ostare.
Jedno američko istraživanje poredalo je ženske i muške najveće strahove. Žene se, ispalo je, najviše boje gubitka privlačnosti, smrti bračnog partnera, siromaštva, raka i ovisnosti o drugima.
Muškarci s druge strane strahuju od impotencije, gubitka tjelesne snage, gubitka važnosti zbog mirovine, nesposobnosti za vožnju te gubitka mentalnih sposobnosti. U svakom slučaju, stereotipa o muškarcima i ženama ima bezbroj.
I sprečavaju nas da na partnere i ljude gledamo kao na individue. Možda je rješenje, kažu autorice, da na ljude počnemo gledati samo kao na ljude.
>> 7 vrsta muškaraca koje žene trebaju izbjegavati pod svaku cijenu
da, žene mogu lakše živjeti bez muškaraca, nego muškarci bez žena