Jeste li kad doživjeli da vam liječnik kaže kako je njegov kolega pogriješio i da vama treba sasvim drukčija terapija? Ja nisam, oni jednostavno preporuče drukčiju terapiju i uvjere vas da će ona biti djelotvornija. I u drugim strukama vlada slična solidarnost. Novinari su, pak, čista suprotnost. Jedva čekaju da uzmu kolege na zub, a kako imaju prostor i vrijeme, koriste za to i najmanji povod. Da ne bi bilo zabune, nisam za zataškavanje nečijeg nemara, ali nisam ni za prozivanje radi prozivanja ili zbog vlastitog probitka na račun drugoga. Argumenti su svetinja.
Ali i argumentima se može manipulirati. Svjedoci smo posljednjih dana da su u medijima, tiskanim i elektroničkim, objavljivane mnoge statistike o čitanosti, o gledanosti, o broju prodanih primjeraka novina, o utjecaju, o veličini oglasnog prostora ili količini oglasnih minuta... Svi objavljuju, čak reklamiraju one podatke koji im najviše odgovaraju. A istraživanja ima različitih, najmanje je onih nezavisnih. Posljednju lavinu pokrenuo je Jutranji list objavom kako je, prema istraživanju agencije MediaPuls, najčitaniji u prvom tromjesečju ove godine. Odmah su odgovorili Večernji list i 24 sata. 24 sata koristi podatke iz travnja i kaže da je najčitaniji, a Večernji list kaže da ima najveći tržišni udjel, drugim riječima, ima najveću prodanu nakladu.
Svi su u pravu, ali pišu o "kruškama i jabukama". Imam pred sobom posljednji statistički godišnjak Trendovi svjetskog tiska 2005., koji uzima u obzir sve moguće elemente, ali na prvom je mjestu prodana naklada. Taj je podatak ipak najvažniji jer je najtočniji i relevantan za daljnje procjene.
A koliko to zanima čitatelje? Mislim, vrlo malo. Oni ionako imaju svoje novine koje čitaju, manje-više, redovito i samo ih katkad neka priča može natjerati da kupe druge. Nešto češće posegnut će, na novinarsku žalost, za drugim novinama zbog dodatnog proizvoda koji se uz njih prodaje ili daruje. Inače, bilo bi dovoljno jedanput na godinu izvijestiti o nakladama dnevnika, tjednika i druge periodike. Ali, to se službeno ne može, jer se ne poštuje zakon i izdavači ne prijavljuju nakladu. Dok ne moraju.
A koji je cilj pokretanja ove lavine? Ništa posebno. Netko je htio malo zamutiti vodu. Sigurna sam da ni Jutarnjem, ni Večernjem, a ni 24 sata naklada zbog ovih samohvala nije porasla. Zato bi bilo bolje da se novinari i novine ne bave sobom, nego drugima. Zbog toga su tu.Zastupnica čitatelja predstavlja čitatelje u listu. Mišljenja i zaključci su njezini, a ne redakcijski. Kolumna izlazi najmanje jedanput na tjedan.
Zastupnica čitatelja razgovarat će s vama i odgovoriti na vaše primjedbe, pitanja i pohvale u vezi sa sadržajem lista u kolumni ili na vašu adresu. Sa zastupnicom čitatelja možete kontaktirati na načine opisane u rubrici Ispravci i objašnjenja.