Iako se o njemu već godinama govori i ističe se da ga je nužno uvesti
što prije, još će jedna školska godina početi bez zdravstvenog, odnosno
spolnog odgoja. Razlog je, prema obrazloženju mjerodavnih, kašnjenje u
eksperimentalnom provođenju ponuđenih programa, odnosno to da će tim
stručnjaka koji ih ocjenjuje posao završiti tek u listopadu.
Kao što je poznato, nakon određenih dorada i promjena predloženih
programa zdravstvenog odgoja i obrazovanja, Ministarstvo znanosti,
obrazovanja i športa otkupilo je dva za srednje škole "Grozdov" i
"Forumov" te jedan "Grozdov" za osnovne škole jer su jedini,
prema ocjenama stručnjaka, zadovoljavali sve kriterije postavljene u
javnom natječaju.
No, od samog početka, od trenutka "otvaranja" predloženih programa, u
javnosti se razvila polemika jesu li izabrani najbolji, jesu li
prihvatljivi djeci i njihovim roditeljima, hoće li učenicima ponuditi
odgovore na njihova mnogobrojna pitanja i dvojbe.
Najžešća rasprava vodila se zapravo o programima ponuđenim
srednjoškolcima. "Grozdov" program dio istaknutih pojedinaca i
nevladinih udruga ocijenio je konzervativnim napominjući da se zasniva
na "katoličkom učenju o seksualnosti i reprodukciji, što znači
protivljenje abortusu, odobravanje spolnog odnosa unutar
heteroseksualne veze, tj. braka, podučavanje o sprečavanju "štetne
navike" masturbacije, promicanje prirodne kontracepcije, isticanje
homoseksualnosti kao "manje vrijednog izbora", osudu rastave.
Na sve to "Grozd" je odgovarao da je njegov program, "gledajući u
cjelini, izrađen za dobrobit mladih ljudi, ne nudi gotova rješenja ni
bilo kakve upute za ponašanje". "Forumov" program mnogi su ocijenili
previše liberalnim, posebno preporuku da se mladi i praktično pouče u
pojedinim stvarima, primjerice, u uporabi kondoma.
Programi su u međuvremenu malo dorađeni, a eksperimentalno provođenje u
školama pokazalo je da je više od 73 posto roditelja, odnosno učenika
prvih razreda srednjih škola, izabralo "Grozdov" program. Koliko su taj
i "Forumov" program dobri i prikladni za školarce, na kraju će reći
stručnjaci. Oni će odlučiti i o tome hoće li se zdravstveni odgoj i
obrazovanje u školama izvoditi kao zasebni programi ili će se teme iz
područja zdravlja, spolnosti, bolesti ovisnosti te određenih
vrijednosnih pitanja obraditi u sklopu nekih drugih predmeta.
Bez obzira na to kakva odluka bila, činjenica je da mladima treba
pružiti potrebne informacije, da im treba objasniti sve rizike i moguće
posljedice njihova ponašanja. U svakom slučaju, to treba učiniti
otvoreno i što prije, jer sviđalo se to odraslima ili ne, dobna granica
stupanja u spolne odnose mladih sve je niža.
U POVODU