BIENNALE Glazbena scena u okviru teme umjetnost-politika

Od spomena 'Srebrenice' do istočnjačkih 'Vidovitih putova'

26.04.2009.
u 21:44

Nije čudno da su u okvirima glavne biennalske teme odnosa umjetnosti, odnosno glazbe i politike glazbeno-scenska djela bila glavna preokupacija festivalskog programa. Tu se ona jasnije vidi, premda ne treba zanemariti tzv. instrumentalne ponegdje s vokalima – od stare Schönbergove “Ode Napoleonu” do skladbe “Jasenovac. Hrvatska priča” Mladena Tarbuka.

“Umjetnost uvijek jest, uvijek je bila i bit će – politička. Čak i onda kada se pravi da to nije. Tada je umjetnost naročito politička, jer podupire ono što postoji...”, zapisano je uz izvedbu multimedijske izvedbe “oratorijskog scenarija” “Zilverstadt/Srebrenica” Mire Dobrowolnog. Inteligentnom, nimalo pamfletističkom predstavom podsjećanja na jednu tragediju, na pokolj i današnji tako lak zaborav.

Puno su neizravnije bile druge glazbeno-scenske predstave koje će nešto govoriti kroz dugočasni i sjajno uređeni komercijalizirajući “Cirkus” Juryja Everhartza. Tu je i ambiciozni projekt “Jug” talijanskoga Teatra Fanny&Alexander i sto puta iskušano stavljanje gledatelja u položaj zatočenika na podu i u potpunome mraku istrebljivačkog logora. Sve kroz opciju Dorothy iz “Čarobnjaka iz Oza”. Ili pak obraćanje samo i samo ljubavi u atraktivnim “Love Songs” Ane Sokolović...

Pred sam kraj, uoči jučerašnjega zadnjeg dana s praizvedbom “Procesa” Berislava Šipuša i Staše Zurovca u izvedbi baletnog ansambla riječkoga HNK, bio je i već legendarni koreograf József Nagy u koreodramskom projektu “Shobogenzo/Šobođenzo”, “Vidoviti putovi”, u kojemu se vještinom šamana obraća svetoj knjizi japanskoga budizma.

U tehnički nedodirljivoj izvedbi “Vidovitih putova” Nagyja i Cécile Loyer na tragu kulturnih tradicija ponajprije Istoka, a onda i Zapada, plesačko motrište zacijelo je bolje od onog šturog i navodno zamamljujuće zavodljivoga glazbenog, koje je samo u funkciji plesa, premda su tu izvrsne improvizacije sasvim iznimne kontrabasistice Joëlle Léandre uz udaraljkaša Ákosa Szelevényija.

Želite prijaviti greške?