Hrvatska brodogradnja ima dugu tradiciju, mora opstati i razvijati se,
ali ne na sadašnjim osnovama i sa sadašnjom razinom subvencija, kazao
je na današnjem savjetovanju o javnoj nabavi potpredsjednik Vlade Damir
Polančec, najavljujući kako će Europskoj komisiji uskoro biti poslan i
treći set dokumenata u kojima se objašnjavaju pojedini dijelovi modela
privatizacije hrvatske brodogradnje, nakon čega se očekuje termin za
tehničke konzultacije.
– Kada bismo preračunali direktne subvencije, ukalkulirali ekvivalent
jamstava kao dio subvencija i tome dodali gubitak brodogradilišta na
godišnjoj razini, došli bismo do poražavajuće činjenice da svaki
četvrti, a možda i svaki treći brod naših brodogradilišta financira
država – ustvrdio je. Vjeruje da bi mnogima odgovaralo da sve ostane
kao do sada.
No, to znači da su i uz izravne subvencije od više od 400 milijuna kuna
te godišnja jamstva između 2,5 i 3 milijarde kuna, brodogradilišta na
kraju godine, kad se povuče crta, svejedno u minusu više od milijarde
kuna.
I to je jedan od razloga, kazao je, što se on zalaže za
restrukturiranje kroz privatizaciju, a uostalom, i EK je Hrvatskoj dao
jasne naputke da se restrukturiranje brodogradnje treba provesti
uključivanjem privatnih partnera, odnosno kroz privatizaciju, po
posebnim pravilima EK-a za restrukturiranje poduzetnika u teškoćama.
Prema tim pravilima, tvrtka sa strateškim partnerom sama mora osigurati
50 posto sredstava od ukupnih troškova restrukturiranja. Polančec je
uvjeren da je naš model privatizacije brodogradnje uspješan, bez obzira
na to što će se dogoditi za svjetske krize, kad je teško doći do
kredita.