BIJEDA POLITIKE

Rituali podaništva

22.07.2008.
u 18:40

Poslije zabrane, pa povlačenja zabrane, splitska bi predstava Bakhe mogla postati i puno gledanijom nego što bi inače bila. Možda će predstava, nakon političkog igrokaza koji joj je prethodio, u kazalište privući i one koji u njega samo slučajno zalaze. I nakon zabrane, i njezina nepovlačenja, na Thompsonove bi koncerte mogli početi dolaziti i neki koji do umaške zabrane nisu. Kao što su njegovo pravo počeli braniti i oni koji ga ne vole, ali kojima su mrske političke zabrane i petljanje političara u sve.

U Splitu, gdje više nije na vlasti politički i medijski proskribirana vlaška, brđanski primitivna “ultradesnica”, netko je zabranio predstavu! Kolika je uloga u toj zabrani “fetivih Splićana”, poput Petra Selema, a kolika već urbano sviklih i kultiviranih, poput Milana Štrljića, možda i nije najbitnije.

Puno je bitnija nova pojava politički revnih i udvornički voljnih, podanički sklonih i karijeristički zabrinutih, uplašenih što će im politički moćni premijer Ivo Sanader reći na predstavu u kojoj se s prizorom sa splitske rive podsjeća na njegovu nedavnu političku prošlost, na potporu Mirku Norcu, na premijerove riječi: “Nema te zemlje koja bi se odrekla svojih heroja!” U orvelovskoj težnji za ispravljanjem prošlosti netko se pobojao da će taj prizor poremetiti već započeto “usklađivanje prošlosti” s promijenjenim političkim okolnostima, tj. sa sadašnjošću.

Rušenjem zabrane s prizorom o svojoj danas nepoćudnoj prošlosti premijer je još jednom postigao demokratski efekt. Ispravljajući još jednu bedastoću poslušnika spremnih da mu ugode, ali nespretnih i nesposobnih da to učine, a da mu javno ne naškode, Sanader je svojom intervencijom protiv zabrane Bakhe iznova ostavio javni dojam “spasitelja demokracije”. Do sada je tako bilo već nekoliko puta.

Kada je srušio prijedlog o PDV-u na televizijsku pretplatu HRT-u, zbilo se slično “demokratsko poentiranje” i za sudske presude nekadašnjem “političkom disidentu” Predragu Matvejeviću kada je Sanader svoj stav izuzeo kao javni stav premijera, a podveo ga pod privatnu egidu člana PEN-a! Kada je pak na prapočetku javne rasprave o jezičnim nijansama, da li ubuduće, kao i do tada, pisati “neću” ili, po novom prijedlogu, “ne ću”, rekao da će on i dalje pisati “neću”. Javna je rasprava o pravopisu potom stala, a premijer je svoj stav, kao i u slučaju Matvejević, branio kao svoje “privatno mišljenje”!

I predsjednik Stjepan Mesić može svoje uvjetovanje da će doći na teniski turnir u Umagu ako te večeri u Umagu ne bude pjevao Thompson, taj svoj uvjet također, braniti “osobnim mišljenjem”. Mesićevo je demokratsko pravo da Thompsona ne voli. Jedino je problem, kao i kod premijera, kako odijeliti privatno i javno, tj. gdje završava građanin Stipe Mesić, a počinje predsjednik Stjepan Mesić. Legitimno je pravo i građanina i predsjednika Mesića da Thompsona ne voli.

Ali što je s također legitimnim i demokratskim pravom onih koji toga pjevača vole? Zašto bi predsjednikovo pravo bilo demokratski preče i jače od njihova? Po čemu ono to može biti, osim po političkoj moći i po političkoj volji da se ta moć i iskoristi? Damir Kajin, koji je tu moć i pokrenuo, bio bi sigurno i mimo nje protivan Thompsonovu pjevanju u Istri. I najvjerojatnije bi zabranu i ishodio.

Kao što splitsku kazališnu vlast u pokušaju dodvoravanja najvišoj političkoj vlasti nije omeo dojam o vlastitoj “kulturnoj širini”, nije ni Kajina dojam da je “posljednji saborski liberal”. Liberal, koji u Saboru priča što se sjeti, koristeći se i demokratskim “pravom na glupost”, u Istri ne dopušta pravo da netko sluša muziku koja se njemu ne sviđa!

Poslije Umaga i Splita Hrvatska se nanovo pokazala državom nezrele demokracije, u kojoj se demokracija manifestira kao parada višestranačja i ritual slobodnih izbora, kao neformalno pravo političara da se pačaju u sve.

Želite prijaviti greške?