Ravnateljica Ekonomskog instituta govori za Obzor o odbijanju antirecesijskih mjera, kreditima, rebalansu, plaćama i MMF-u

Sandra Švaljek: Ne učinimo li sada što treba, oporavljat ćemo se dulje od pet godina

13.02.2009.
u 19:16

Sandra Švaljek, ravnateljica Ekonomskog instituta Zagreb, predvodila je stručnu skupinu kojoj je premijer Sanader povjerio da predloži antirecesijske mjere. Odbijene su prije nego što su bile službeno predstavljene. Trideset devetogodišnja Sandra Švaljek brzo se pribrala i rekla: Na nama je da upozorimo, Vlada odlučuje... Rođena Krapinka, doktorirala je na Ekonomskom fakultetu iz fiskalnog deficita i javnog duga. Na Ekonomski institut dolazi 1992. godine, a u 2005. godini dolazi na čelo institucije u kojoj su djelovali najbolji hrvatski ekonomisti.

O Vladinim planovima za drugi mirovinski stup Sandra Švaljek je čula zajedno s ostalim kolegama iz Ekonomskog vijeća na konferenciji za novinare.

• Da ste imali tu informaciju u vrijeme kad ste pripremali prijedlog antirecesijskih mjera, bi li se nešto promijenilo? Želi li Vlada na taj način pokriti deficit?
– Iskreno rečeno, voljela bih o tome čuti više informacija. Znam o tome samo ono što je rečeno na konferenciji za novinare.

• Premijer i ministri nisu ništa o tome rekli tijekom sjednice Ekonomskog vijeća koja je prethodila konferenciji za novinare?
– Na samoj je sjednici bilo rečeno da s drugim mirovinskim stupom nešto ne valja. Razumjela sam iz toga da nešto treba učiniti s onim dijelom populacije koja je imala između 40 i 50 godina 2002. godine, u vrijeme uvođenja mirovinske reforme. Ta će generacija u mirovinama biti najviše na gubitku i svi znamo da s tim u vezi treba nešto učiniti, jer će njihove mirovine biti bitno niže nego onih koji su ostali u prvom stupu. Međutim, na sjednici nije bilo rečeno mnogo više od toga, i tek na konferenciji za novinare čulo se da će svi moći birati – ostati u drugom stupu ili se vratiti u prvi stup.

• Ako svi mogu izabrati povratak u prvi stup, a ne samo stariji osiguranici, što to znači?
– Bojim se da se na taj način gubi osnovna ideja mirovinske reforme. To je bila jedna od najvažnijih reformi u novije doba, koja je trebala osigurati dugoročnu održivost mirovinskog sustava. Uz ukidanje drugog stupa mirovinskog osiguranja, vraćamo se na sustav međugeneracijske solidarnosti koji je dugoročno neodrživ zbog velikog broja umirovljenika u odnosu na one koji uplaćuju mirovinsko osiguranje.



• Ako bi se mogućnost izbora odnosila samo na starije osiguranike?
– Smatram da bi bolja varijanta bila da se za njih mijenja formula izračuna mirovine nego da izlaze iz drugog stupa. Temelji mirovinskog sustava ne bi se narušili ni da se pravo opcije ostavi samo onima koji su u vrijeme uvođenja reforme imali između 40 i 50 godina.

• Što bi ukidanje drugog stupa značilo za tekuću fiskalnu godinu?
– Za sada o namjeri Vlade imam premalo informacija. No, ako bi doista drugi stup bio ukinut, smatram da bi to izazvalo dugoročno snažne poremećaje. Ako je istina da se time želi dobiti novac za ovu godinu, onda je to kratkoročno razmišljanje, ali nadam se da se o tome ne radi.

• Da ste imali tu informaciju ranije, što biste rekli?
– Moje bi stajalište sigurno bilo da se mirovinska reforma ne smije dovoditi u pitanje. Ono što bi dugoročno trebalo mijenjati jesu izdvajanja u drugi stup. Taj postotak izdvajanja trebao se iz godine u godinu povećavati, a ostao je na 5 posto, što je premalo da bi se akumulirale dovoljne mirovine. Takvim nečinjenjem, mirovinska reforma jest na neki način dovedena u pitanje, no to se i sad može popraviti tako da se stopa doprinosa za drugi stup poveća, a smanji stopa doprinosa za prvi stup mirovinskog osiguranja.

• Teško je zamisliti da se smanje doprinosi za mirovinski sustav koji idu državi u situaciji kad ona godišnje daje 15 milijardi od poreza za mirovine?
– Problem je u tome da u području mirovinskog sustava imamo tendenciju koju ne smijemo zanemariti, a to je da je broj umirovljenika u odnosu na broj zaposlenih sve veći i veći. Je li u ovom trenutku važnije kako napuniti državnu blagajnu ili razmišljati o tome kako će preživljavati umirovljenici u budućnosti? Ja mislim da je ovo drugo važnije.

• Velike su razlike oko toga kako trenutnu situaciju vide ekonomski stručnjaci i kako je vidi Vlada. Ekonomisti i poduzetnici su silno zabrinuti, Vlada ni u približno sličnoj mjeri. Zašto je tako?
–Trenutna situacija se ne može ignorirati. Ona nije dobra nigdje u svijetu. Ne može biti dobra ni u Hrvatskoj. Hrvatska ima dodatni problem što je niz godina generirala neravnoteže koje se sad pokazuju kao golem teret. Kad imate te neravnoteže, manevarski prostor za vođenje ekonomske politike vrlo je uzak. Rekla bih da su gospodarstvenici s pravom zabrinuti. Imamo nagomilane probleme na koje se sad nadogradila kriza u svijetu, prvo financijska, a potom i ona u realnom sektoru. Svako zabijanje glave u pijesak i igranje na mali postotak vjerojatnosti da će stvari biti u redu neozbiljno je.

• Znači li to da je vanjska kriza dobro došla Hrvatskoj jer joj pomaže da se “otrijezni”, da promijeni politiku i trendove?
– Netko je još puno ranije rekao da Hrvatskoj treba kriza kako bi se stvari posložile i sjele na pravo mjesto. Voljela bih da je to ta kriza koja će nas natjerati da razmislimo gdje smo, kako se ponašamo i kakvu politiku vodimo. I da se podigne razina svijesti, da bismo krenuli u drugom smjeru.

• Komunicirate s ljudima koji vode državu i nacionalnu ekonomiju. Biste li rekli da se pod utjecajem krize mijenjaju njihova shvaćanja?
– Mislim da se i dalje previše živi u uvjerenju da će stvari biti dobre i da nema nužne spremnosti za promjene ponašanja.



• Jeste li bili razočarani kad je HDZ odbacio glavninu antirecesijskih mjera Ekonomskog instituta prije nego što su bile službeno predstavljene?
– Nema mjesta razočaranju. Kao ravnateljica Ekonomskog instituta ocjenjujem da smo dobro obavili naš zadatak. Kao profesionalci, uvijek ćemo dati savjet kad se to od nas traži. U svakom slučaju, bilo bi pretenciozno očekivati da će se politika rukovoditi isključivo ekonomskom logikom.

• Ne radi se o tome da Vlada nije prihvatila sve savjete Instituta, nego nije prihvatila onaj najvažniji, da odmah smanji javnu potrošnju i rebalansira proračun.
– Problem je u tome što se naše percepcije bitno razlikuju. Percepcija ekonomista je da Hrvatska ove godine ima puno ozbiljnih problema. Percepcija Vlade je da su to problemi s kojima se može jednostavno suočiti. U realnom sektoru, problemi proizlaze iz manjka narudžbi s inozemnog tržišta, iz manje potražnje za turističkim uslugama. Istodobno, problem je i financiranje. Upozorili smo Vladu da će se priljev kapitala u Hrvatsku znatno smanjiti u odnosu na prethodne godine, a činjenica je da smo stalno, otkad Hrvatska postoji, imali negativnu štednju te da smo morali uvoziti štednju iz inozemstva. Taj je priljev kapitala bio preduvjet za gospodarski rast, a kad priljeva kapitala nema, nema ni tog oslonca rastu.

• Što je trebalo učiniti na rashodnoj strani proračuna? Koje troškove preporučujete smanjiti?
– Naša je ideja bila bitno smanjiti državnu potrošnju. Ako pođemo od pretpostavke da bi radi očuvanja kreditnog rejtinga ukupnoga gospodarstva i sprečavanja istiskivanja ostalih sektora iz mogućnosti financiranja proračun morao biti uravnotežen i da će se prihodi smanjiti za barem tri milijarde kuna, na razini središnje države nedostajalo bi 5,4 milijarde kuna. Tome treba dodati i trošak mjera što smo ih predlagali, a koje bi smanjile prihode za recimo 1,5 milijardu, pa možemo govoriti o nužnom smanjenju rashoda za oko 7 milijardi kuna. To je mnogo novca. Međutim, možemo to gledati i drukčije – s uštedom od npr. 6 milijardi kuna razina rashoda bila bi jednaka prošlogodišnjoj, a to nije mala razina. Naravno, to bi podrazumijevalo određene rezove na strani mase plaća i mirovina – masa plaća i masa mirovina morale bi ostati iste kao prošle godine.

• Koliko biste smanjili ulaganja u infrastrukturne projekte?
– Polazište radne grupe koja je pripremala prijedlog mjera bilo je da ne treba bitno smanjiti te investicije. Više smo se bavili subvencijama, za koje smatramo da ih treba restrukturirati, odnosno preusmjeriti u poticanje izvoza i financiranje malih i srednjih poduzeća koja će ove godine imati najveće probleme. Uštede se mogu napraviti i u transferima u naravi, u socijalnim rashodima koji ne pogađaju cilj. Naveli smo za primjer besplatne udžbenike i ostale programe koji idu u korist svih, ne samo najsiromašnijih. Predložili smo i smanjenje materijalnih troškova.

• Smatrate da je na taj način moguće uštedjeti 7 milijardi kuna? Što s Pelješkim mostom?
– Uvijek kažem da je proračun rezultat političkog procesa. Mi ekonomisti to ponekad zanemarujemo, voljeli bismo da sve bude kako smo mi zamislili, ali treba imati na umu političku prirodu izrade i donošenja proračuna. Mogu razumjeti da neki izdaci moraju ostati u strukturi izdataka zbog političkih razloga.

CIJELI INTERVJU PROČITAJTE U SUBOTNJEM VEČERNJEM LISTU


Lošiji scenarij

• Kakva će biti ekonomska situacija recimo u listopadu ove godine?
– Ako se država uspije zadužiti u inozemstvu, ako se i privatni sektor uspije refinancirati u inozemstvu, moglo bi se činiti da smo se izvukli. Međutim, to je igranje na sreću. Država će se najvjerojatnije uspjeti zadužiti, ali pitanje je hoće li to poći za rukom i gospodarstvu, pa se bojim dosta lošijeg scenarija od onog koji smo predvidjeli kad smo rekli da će gospodarstvo pasti za 1,4 posto. U tom slučaju, pad bi mogao biti znatno veći.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?