Glazba ima sposobnost da nadilazi granice, spaja generacije i postaje soundtrack naših života. Bez obzira na žanr, stil ili izvođača, ljubav prema glazbi okuplja ljude različitih interesa i životnog stila, stvarajući zajednički jezik razumljiv svima. U današnje digitalno doba, kada su nam glazbeni sadržaji, kao i sve općenito, dostupni na klik, lako je zaboraviti vrijeme kada smo informacije o omiljenim bendovima, koncertima i novim albumima teško pronalazili, a otkrivanje glazbenih noviteta zahtijevalo je strpljenje, istraživanje i entuzijazam. U takvom kontekstu nastao je portal muzika.hr, jedan od prvih online portala posvećenih glazbi u Hrvatskoj, koji je kroz više od dva desetljeća okupljao zaljubljenike u glazbu, promovirao lokalne izvođače i pratio evoluciju domaće i strane glazbene scene.
Ove godine muzika.hr doživjela je svoj redizajn pa smo za razgovor s osnivačem portala, Edom Plovanićem, odlučili skočiti do Dirty Old Shopa. Pregledavajući novitete malo smo porazgovarali o tome kako je muzika.hr krenula kao studentski projekt iz ljubavi prema glazbi te s kakvim su se izazovima susreli u prvim godinama kada društvene mreže nisu postojale, a jedina poveznica s publikom bili su forumi i online zajednice. Plovanić nam je između ostalog otkrio detalje o razvoju portala, od najranijih dana do današnje važne uloge na glazbenoj sceni, kao i to da se ovaj put našao i u ulozi kreativnog direktora redizajna te što to znači za budućnost portala muzika.hr.
Portal muzika.hr ove godine slavi više od 20 godina postojanja. Kako je izgledala početna faza, posebno s obzirom na to da društvene mreže tada još nisu postojale? Što su bile glavne strategije za privlačenje čitatelja u to vrijeme?
– Prošlo je točno 23 godine otkako je sve krenulo, a za proslavu, to ćemo još vidjeti. Prilično pionirski medijski projekt, prilično naivnog početka. Bila je to čista kreativna energija studenata koji su htjeli na koncerte, a nedostajalo im je mjesto gdje bi uopće doznali informacije i razmjenjivali iskustva. Na kraju, izgleda da su to bili snalažljivi klinci koji su htjeli nešto stvoriti.
Kada smo krenuli, nisu postojale društvene mreže, ali ni previše konkurencije. Ljudi su dolazili preko foruma, preporuka, bili to ICQ ili newsgrupe, ali dolazili bi do portala i kad bi ga otkrili, bookmarkali bi ga. Onima koji su voljeli muziku bio je to jedan od nekoliko bookmarka koji su svako jutro otvarali. Vjerojatno uz monitor, iskon, pionirske portale.
Kako je nastao muzika.hr? Krenuo je kao studentski projekt, ali koji su bili početni izazovi, i jeste li u to vrijeme zamišljali da će portal toliko narasti i trajati ovoliko dugo?
– Znaš kako je to krenulo. Da bismo uopće došli do dobre domene, morali smo biti udruga. U to vrijeme, da bismo dobili .hr domenu, morali smo biti udruga ili nešto od “državne” važnosti. Pa smo tako i krenuli, kao Udruga Klub Muzika, koja je stajala iza portala. A najveći je izazov bio, kao i kod svih startupa – novac. Tko će to financirati, ali i kako će se općenito financirati u budućnosti. Nije bilo investitora, nije bilo bogatih roditelja, to je sve bilo “ajmo pa kud puklo”.
Što se tiče trajanja, nema roka trajanja, ne razmišljaš toliko unaprijed. Super je jednom Zuckerberg rekao za rane dane Facebooka – planiraš šest mjeseci unaprijed, ne više od toga jer ne znaš što će se događati. Mislim da nismo ni toliko unaprijed planirali, ideš i vjeruješ da će sve biti ok.
Danas je portal vrlo utjecajan na glazbenoj sceni, a sve to bez senzacionalizma ili “žutila”. Koliko je teško zadržati takvu publiku i odoljeti pritisku te ostati “svoj”?
– Nema pritiska. Kad bih pristao raditi takve stvari, to bi značilo da to moram i živjeti, da moram biti okružen takvim stvarima, a to nije život koji želim. U formativnim godinama portala bilo je puno interesa da nas netko kupi, da uđu investitori, ali to su sve bile nekakve priče bez vizije, odnosno, mijenjali bi priču, ali to nije ista vizija. Možda bismo dobili nešto više novca, ali bi bilo slabija motivacija, izgubili bismo volju za radom. To je kao da oženiš osobu s kojom ne vidiš budućnost. Kako ćete rasti zajedno? Ima ona izreka “Sex is great but have you tried loyalty?”
Radili ste i u velikim marketinškim agencijama. Koje vam je iskustvo iz tog korporativnog svijeta pomoglo u vođenju muzika.hr? Možete li izdvojiti neke ključne vještine ili lekcije koje su vam bile korisne?
– Radio sam u dvije velike međunarodne agencije, i to mi je bio životno važan potez, ali ne ono što se čini na prvu. To mi je iskustvo pomoglo da steknem radne navike jer su ta okruženja bila “nabrijana”. Puno se radilo, na najvišoj razini. Naučio sam kako gledati na medije, razumjeti ih iz perspektive onih koji financiraju. Naučio sam kako pronaći balans između onoga što volim i onoga što se traži, a da ne izgubim sebe.
Zbog tog iskustva je i došao prvi novac i vizija. U prvih pet godina nismo vidjeli ni lipe, a onda je krenulo. No imali smo i posebnih ljudi koji su nas prepoznali kao one mlade koji će mijenjati društvo i, iako nisu trebali, podržavali su nas i uključivali u kampanje. Od njih smo i živjeli... I dandanas sam jako zahvalan tim ljudima, posebno jednoj divnoj Lili Božić koja nas je prepoznala od samih početaka i uvijek je bila bliska osoba koja podržava naš rad. I to nije bilo samo tapšanje po leđima, radili smo kreativne kampanje, a za jednu smo dobili i nagradu na Danima komunikacije.
Tijekom godina ste razgovarali s brojnim svjetskim i domaćim glazbenicima. Tko vam je bio veći izazov za intervjuiranje – svjetske zvijezde ili domaći izvođači? Preferirate li brze intervjue ili one u opuštenijem formatu, uz kavu?
– Osobno sam napravio stotine intervjua, a i moja je ekipa još nekoliko puta toliko. Dva koja mi prva padaju na pamet, s dvije holivudske zvijezde, koje imaju i svoje bendove, bila su prilično zanimljiva. Nije Keanu Reeves, ali neću govoriti imena jer mi ne treba potencijalna tužba. :) Glumica, koja ima super bend, otvoreno mi se nabacivala usred intervjua, u stilu – dođeš iz Hollywooda u Zagreb i divljaš. Drugi je bio težak, holivudski glumac s bendom, koji puni arene, došao je na intervju, ali mu se nije dalo odgovarati. Kao, to je ispod njegove razine.
A generalno, preferiram duge, intimne i opuštene razgovore, koji nisu vezani uz klasične formate, nisu promotivni, nego je više riječ o iskrenom upoznavanju dvije osobe.
Kad pogledate unatrag, od 2001. do danas, kako vam se čini – je li vrijeme brzo prošlo?
– Što si stariji, vrijeme brže leti. No ne volim gledati unatrag, samo unaprijed.
Ako biste morali izabrati jedan članak koji najbolje predstavlja muzika.hr nekome tko nikad nije čuo za portal, koji bi to članak bio i zašto?
– Ovdje pričamo o desecima tisuća članaka, a da pokazujem nekome članak, izbor bi ovisio o tome kakvoj ga osobi pokazujem. Tako da nemam konkretan odgovor. Volim pokazivati intervjue ako pričamo o nekome koga ta osoba voli. No meni je zanimljivija evolucija članaka jer jedan članak, važniji, ima i svoju Instagram verziju, koristi se na više kanala, pa to volim pokazati. Ima velik utjecaj, dolazi do puno ljudi. To sam predavao i na Hrvatskim studijima – kako poruku prilagoditi različitim kanalima i njihovim pravilima, njihovoj kulturi.
Vođenje muzika.hr zvuči kao posao iz snova – odlazak na koncerte, preslušavanje najnovijih albuma, druženje s glazbenim idolima... Koliko zapravo truda i rada stoji iza takvog projekta? Možete li podijeliti što vas najviše ispunjava, a što je najzahtjevniji dio?
– Kad je posao – posao iz snova – onda to više nije posao, to je životni stil. Ti si ta osoba i izvan radnog vremena. Tako se izbjegne i burn out. Istovremeno, to je vrlo zahtjevno jer treba prepoznati granicu između privatnog i poslovnog života. Jer, želiš se ostvariti i na privatnom planu. No volim ta dva segmenta gledati kao jedan, da u poslovni život treba uvući privatni, i to obitelj prije svega. Kad su najbliži uključeni u tvoj rad, onda nastaje harmonija.
Sadržaj nastao u suradnji s muzika.hr