09.06.2019. u 19:00

- Sve te žanrovske mijene, ponovimo, dogodile su se u vrlo kratkom razdoblju, ali je pored same stilske raznolikosti još važnije bilo što je Električni orgazam kao malo koji tadašnji rock-sastav - zapravo nijedan - u svemu tome ostavio repertoar koji i danas, kao i tada, zvuči uvjerljivo - mišljenja je naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvat.

    Izdašan arhivski bazen Croatia Recordsa, nekadašnjeg Jugotona, i tada i danas naše najveće diskografske kuće, u sebi krije dovoljno povijesnih zgoditaka koji, srećom, redovito ugledaju svjetlo dana na CD reizdanjima. Kao i u svijetu, diskografski posao velikim se dijelom odnosi upravo na revitalizaciju zgoditaka iz prošlosti, kojima se pribrajaju aktualna izdanja nove glazbe i novih bendova i autora. 

Jer, da bismo znali gdje smo danas, bitno je poznavati i povijest pop-kulture. Mnogi od domaćih albuma nisu nikada doživjeli reizdanja na CD-u zbog neriješenih vlasničkih odnosa - primjerice, prvi studijski album Filma i koncert iz Kulušića, ili briljantan nastupni album Patrole s Renatom Metessijem - ali, ponovo srećom, snimke tadašnjeg Jugotona redovito se obnavljaju i svjedoče o nekima od najboljih pothvata rock-scene tadašnje države. Među njima važna je bila beogradska rock-scena koja se uz zagrebačku i ljubljansku nametnula kao važan faktor osuvremenjivanja domaće rock-glazbe, a nakon sumraka novog vala pridružili su joj se sarajevski nju primitivs. Jugoton se kao tadašnji izdavač trudio ići u korak s vremenom pa su mnogi ključni beogradski novovalni sastavi potpisivali ugovore baš u Zagrebu. 

Od premijernog “Paket aranžmana” do najvažnijih albuma Idola i Električnog orgazma, čija se zbirka ranih albuma “Original Album Collection” pojavila na tržištu u CD formatu, a u isto vrijeme i raritetan album “Lutka koja kaže ne”, koji su Gile, Vlada Divljan, Piko Stančić i Švaba snimili i objavili 1991. Kutija “Original Album Collection” sadrži šest ključnih albuma Električnog orgazma; “Električni orgazam” (1981.), “Lišće prekriva Lisabon” (1982.), “Les Chansones Populaires” (1983.), “Kako bubanj kaže” (1984.), “Distorzija” (1986.) i “Braćo i sestre (1987.). Radi se o naslovima koji svakome iole upućenijem u zbivanja na tadašnjoj rock-sceni opravdano odzvanjaju riječju – klasici. U tih šest-sedam godina Električni orgazam prošao je put od post-punka i neopsihodelije, preko obrada klasika na “Les Chansones Populaires”, do klasičnijeg rock-zvuka, otprilike kao Primal Scream dekadu kasnije.

Sve te žanrovske mijene, ponovimo, dogodile su se u vrlo kratkom razdoblju, ali je pored same stilske raznolikosti još važnije bilo što je Električni orgazam kao malo koji tadašnji rock-sastav - zapravo nijedan - u svemu tome ostavio repertoar koji i danas, kao i tada, zvuči uvjerljivo. Bez imalo pada u inspiraciji, impresiji i ekspresiji, te sviračkoj i aranžmanskoj uzbudljivosti, ali i bez pomodnosti, članovi Orgazma kao uvjereni diskofili, zaljubljenici u rock-kulturu i nadahnuti autori, bili su jedini sastav te generacije - i zagrebačke i beogradske scene - koji nije napravio krivi korak. Ukratko, kod njih je sve, zaista, završilo kao pravi orgazam.     

Komentara 1

Avatar Idler 3
Idler 3
23:07 09.06.2019.

Super bend i super glazba al mi bu za navek nejasno.....kak su danes popularni turbo-folk-cajk hitovi kaj su se vu one cajte mogli posluhnut sam na periferiji il iz onih limenih kontejnera bauštelaca ?! Denes mamo periferiju vu središtu grada !!!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije