Ništa neobično da su distopijske serije temeljene na pričama o alternativnoj povijesti danas prilično popularne. Promjene koje se u svijetu događaju bude neke starije strasti i prijepore, potiču diskusije koje realno nemaju logike ni temelja, a u prvi plan dolazi činjenica da je ipak prošlo podosta vremena od najcrnjeg razdoblja u ljudskoj povijesti, Drugog svjetskog rata i holokausta. “The Plot against America”, “Zavjera protiv Amerike” jedna je takva serija koju ćemo uskoro, od 17. ožujka, gledati na platformama HBO-a. Potka je ponovo intrigantna, kao što je to redovito kod serija s takvim pričama, ovdje se alternativna povijest temelji na zamisli da je umjesto Franklina D. Roosevelta predsjednikom Sjedinjenih Država postao Charles Lindbergh koji stvarnog ratnog američkog predsjednika pobjeđuje na izborima 1940. godine. I ovdje je temelj serije jedna knjiga, napisao ju je 2004. godine Philip Roth, nosi isto ime kao i serija. Ukratko, u seriji radnička židovska obitelj iz New Jerseya prati politički uspon Charlesa Lindbergha, avijacijskog junaka i ksenofobnog populista koji postaje predsjednik i okreće naciju prema fašizmu. Ovdje treba dati širi kontekst osobe Charlesa Lindbergha i vremena u kojem se radnja knjige i serije odvijaju. Ne treba previše prostora trošiti na nacizam i uzroke te završetak najvećeg sukoba u ljudskoj povijesti. Ovdje je puno zanimljivija debata koja se velikim dijelom vodila i kroz osobu Charlesa Lindbergha prije nego što su Sjedinjene Američke Države počele podupirati ratne napore europskih zemalja pa na kraju i same morale ući u rat nakon napada Japana na Pearl Harbour. Lindbergh je i danas jedan od najpoznatijih zrakoplovaca u povijesti, gotovo kultna figura neobično bogata života, a slavu je stekao time da je kao prvi čovjek u povijesti neprekinutim letom savladao udaljenost između New Yorka i Pariza, dakle 5800 km, za što su mu trebala 33 i pol sata. Njegovo ime i ime aviona kojim je to postigao, “Spirit of St. Louis”, zauvijek će ostati zapisano u povijesti. Nažalost, njegov je život obilježen i strašnom tragedijom 1932. godine kada je otet i umoren njegov sinčić Charles Jr., mediji su to odmah prozvali zločinom stoljeća. Tko zna, možda je i ta tragedija izazvala neke promjene u Lindberghovu razmišljanju te je on u turbulencijama izazvanima događajima u Europi i vijestima o progonu Židova često javno isticao svoje simpatije prema nacistima. Nije to u Americi tog doba zapravo bilo ništa neobično, no takve su stavove uglavnom iskazivale skupine koje su smatrane rubnima te njihovi istupi nisu mogli dobiti na težini u javnosti i zbog velike židovske populacije i zbog povijesti Sjedinjenih Država.
Ipak, kada je takve simpatije iskazivao nacionalni heroj poput Charlesa Lindbergha, stvari postaju ozbiljnijima. U seriji se pojavljuje lik rabina Lionela Bengelsdorfa koji iskazuje javnu potporu Lindberghu smatrajući da nema stvarnog temelja u pilotovoj inklinaciji prema nacizmu. Možda je tu autor Philip Roth potražio inspiraciju u stvarnoj činjenici da je Albert Einstein u suradnji sa svojim kolegom Leom Szilardom u kolovozu 1939. bio odabrao upravo Lindbergha kao osobu koja će predsjedniku Rooseveltu prenijeti vijest o nevjerojatnom potencijalu nuklearne fisije, temelju prvih atomskih bombi čije su eksplozije zaključile Drugi svjetski rat. No Lindbergh nije odgovorio na dva njihova pisma, već je napravio suprotno – javno je istupio u korist američkog izolacionizma, istaknuo simpatije prema nacizmu, a Židove prozvao zbog monopola nad medijima. Moralo je to jako iznenaditi Einsteina, kao što je ponašanje Lindberghove administracije u seriji moralo iznenaditi rabina Bengelsdorfa kojega glumi uvijek zanimljivi John Turturro. Kao i njegovu suprugu Evelyn Finkel koju tumači Wynona Ryder. A to ponašanje bilo je toleriranje fiktivne Lindberghove vlasti prema nasilju nad Židovima koje bi po tom scenariju vrlo nalikovalo na ono koje se događalo za Kristalne noći u Njemačkoj i koje je lako pobuđivalo najniže strasti kao i uzdizalo skupine poput Ku Klux Klana. Sve je to u Zavjeri protiv Amerike vrlo interesantno zamišljeno iz pera dvojice hollywoodskih scenarističkih vetarana, Davida Simona i Eda Burnsa koje poznajemo iz jedne serije koja se zvala – “Žica”, a koju mnogi, pa i ovaj autor, drže jednom od najboljih u povijesti televizije. No ovdje, osim generalne zamisli i jasne poruke, nedostaje malo više slojeva kako bi Zavjera protiv Amerike konkurirala za najviše nagrade. Nema prigovora na scenografiju, kostimografiju pa ni opću atmosferu simulirane povijesti, no čini nam se da je Amazonov “The Man in the High Castle” ostavio dublji trag kao serija slične priče i ambicija. Moguće je da autori nisu ni željeli dublje ulaziti u crne mogućnosti koje bi nudio scenarij u kojem simpatizer nacista postaje predsjednikom Amerike. Pogotovo zato što je Lindbergh podupirao proturatni pokret koji se, podsjetimo, zvao America First Committee, a koji je u ono doba slao prilično izravne poruke netrpeljivosti prema Židovima te su njegovi lideri održavali profašističke govore. I danas je nečiji politički slogan America First pa je produbljivanje takve tematike kao i jasnije podsjećanje na Lindberghove govore koje su tadašnji američki političari znali karakterizirati kao goebbelsovske možda i namjerno izbjegnuto. Poruka serije i ovako je dovoljno jasna, a u šest epizoda i zaokružena pa je dio rastućeg globalnog folklora koji podsjeća kako su slične ideologije završavale prije 75 godina.