PROMJENE, ZANIMLJIVOSTI...

Počinje nova sezone formule, evo što se morate znati

Formula 1
Foto: Reuters/PIXSELL
1/6
14.03.2016.
u 15:23

Ovogodišnji F1 kalendar se sastoji od čak 21 utrke. Sezona počinje sljedećeg vikenda (18. – 20. ožujka) Velikom nagradom Australije na Melbourne Grand Prix Circuitu, a završava 27. studenoga 2016. Velikom nagradom Abu Dhabija na stazi Yas Marina.

Do prvog trkaćeg vikenda 2016. je ostalo manje od pet dana pa je pravo vrijeme da se prisjetimo nekoliko promjena koje na snagu stupaju ove sezone, bilo da je riječ o sportskom/tehničkom pravilniku, vozačima, momčadima ili domaćinima Velikih nagrada. Za kraj smo ostavili nekoliko manje poznatih zanimljivosti na jednosjedima koje ćemo ove godine gledati u formuli 1, piše GP1.

 Pravila

Međunarodna automobilistička federacija je uvela nekoliko sitnih izmjena uoči nove sezone formule 1, od kojih se najviše ističe dio vezan za ispušni sustav, korištenje guma te nedavno potvrđen eliminacijski sustav kvalifikacija.

Kako bi se povećala razina buke i poboljšao zvuk, tehnički pravilnik nalaže da momčadi sada moraju koristiti odvojene ispušne cijevi za turbinu i rasteretni (wastegate) ventil, za razliku od jedne cijevi koja je korištena u 2014. i 2015. Dozvoljena je mogućnost korištenja jedne ili dvije cijevi za wastegate, ali nijedna cijev ne smije udaljena više od 100 mm od glavne ispušne cijevi. F1 stručnjaci predviđaju povećanje buke od oko 10%.

U prvoj godini V6 hibridnih motora momčadi su na raspolaganju imale pet pogonskih jedinica po sezoni. Prošle godine je taj broj smanjen na četiri, a ove godine će ekipe ponovno na raspolaganju imati pet pogonskih jedinica. Razlog je povećanje F1 kalendara, a sportski pravilnik kaže da će svi sudionici prvenstva dobiti još jednu pogonsku jedinicu ako se kalendar na početku prvog trkaćeg vikenda sastoji od više od 20 utrka.

Svakom proizvođaču pogonskih jedinica će biti dodijeljena 32 tokena za sezonski razvoj koje mogu iskoristiti bilo kada za vrijeme trajanja sezone.

Strukture za zaštitu glave s obje strane kokpita su sada podignute za 20 mm te su u stanju izdržati veće kompresijsko opterećenje.

Kako bi potaknuo više različitih strategija, Pirelli će za svaki trkaći vikend pripremiti tri mješavine guma za suho (od pet ukupno, što uključuje novu mješavinu ultrasoft). Pirelli će dodijeliti dva seta guma za utrku (od kojih samo jedan mora biti korišten) i jedan set koji se može iskoristiti samo u Q3 (najmekša od tri ponuđene mješavine). Svaki vozač nakon toga može izabrati 10 preostalih setova između tri ponuđene mješavine. Ekskluzivni dobavljač guma je do 2016. momčadima isporučivao dvije mješavine guma za suho. Više o pravilima kojima je definirana uporaba guma tijekom trkaćeg vikenda možete pročitati ovdje.

Virtualni sigurnosni automobil (VSC) se sada može koristiti i na slobodnim treninzima kako bi se smanjili prekidi, dok će korištenje DRS-a sada biti omogućeno odmah nakon perioda VSC-a.

Za potrebu analize nesreća, svaki bolid mora biti opremljen naprednom kamerom (veliki broj sličica u sekundi), a svaki vozač mora imati akcelerometre u slušalicama na svakom događaju, te na svim testovima na kojima je prisutno više od jedne momčadi.

Uveden je novi format kvalifikacija koji će u određenim vremenskim intervalima izbacivati najsporijeg vozača u svakoj kvalifikacijskoj rundi.

• Prva kvalifikacijska runda (Q1) traje 16 minuta i u njoj nakon 7 minuta ispada najsporiji vozač. Potom svakih 90 sekundi ispada jedan najsporiji vozač. 15 vozača prolazi u drugu rundu kvalifikacija. Kao i dosad, svaki vozač koji ne postavi vrijeme unutar 107% od najbržeg vremena postavljenog u Q1 nema pravo nastupiti u utrci, osim ako dopuštenje za nastup dobije od sudaca.

• Nakon osam minuta pauze slijedi Q2 u trajanju od 15 minuta i u njoj nakon 6 minuta ispada najsporiji vozač. Potom svakih 90 sekundi ispada jedan najsporiji vozač. 8 vozača prolazi u treću rundu kvalifikacija.

• Nakon sedam minuta pauze počinje posljednja, 14-minutna treća kvalifikacijska runda (Q3) gdje se najbržih 8 vozača bori za pole position. Nakon 5 minuta ispada najsporiji vozač. Potom svakih 90 sekundi ispada jedan najsporiji vozač dok ne dobijemo najbržeg vozača kvalifikacija.

• Eliminacija u svakoj rundi nastupa prolaskom startno-ciljne crte kada sudac maše kockastom zastavom (nakon isteka vremena), a ne onog trenutka kada istekne vrijeme.

Staze

Ovogodišnji F1 kalendar se sastoji od čak 21 utrke. Sezona počinje sljedećeg vikenda (18. – 20. ožujka) Velikom nagradom Australije na Melbourne Grand Prix Circuitu, a završava 27. studenoga 2016. Velikom nagradom Abu Dhabija na stazi Yas Marina.

VN Rusije je ovoga puta četvrta utrka sezone te će se održati 1. svibnja.

VN Europe će se po prvi puta održati u Bakuu, glavnom gradu Azerbajdžana. Ulična staza se zove Baku City Circuit, a trkaći vikend će se održati od 17. do 19. lipnja.

Nakon jednogodišnjeg izbivanja, u kalendar je ponovno uvrštena i potvrđena VN Njemačke. Trkaći vikend na Hockenheimringu je na rasporedu od 29. do 31. srpnja.

VN Malezija će ove godine biti 16. utrka sezone. Trkaći vikend na Sepangu je na rasporedu od 30. rujna do 2. listopada 2016.

Vozači i momčadi

U formulu 1 se s tvorničkom momčadi vratio Renault. Francuzi su preuzeli Lotus F1 Team, momčad iz Enstonea s kojom su nastupali prošlog desetljeća i s kojom su 2005. i 2006. osvojili vozačke i konstruktorske naslove. Predsjednik Renault Sporta F1 je Jerome Stoll, dok funkcija generalnog direktora pripada Cyrilu Abiteboulu. Frederic Vasseur je trkaći direktor momčadi, a glavni tehnički direktor Bob Bell. Britancu su podređeni sunarodnjak Nick Chester (tehnički direktor za šasiju) i Remi Taffin (tehnički direktor za motor). Prvi vozač momčadi je bivši McLarenov trkaći i testni pilot, 23-godišnji Danac Kevin Magnussen koji je u momčad došao zahvaljujući odlasku Pastora Maldonada. Timski kolega će mu biti 25-godišnji Britanac Jolyon Palmer, GP2 prvak iz 2014. i prošlogodišnji Lotusov treći vozač. Bolid se zove Renault R.S.16, a pogonska jedinica je Renault R.E.16.

Sjedinjene Američke Države nakon 30 godina ponovno imaju svoju momčad u formuli 1. Radi se o Haas F1 Teamu čiji je predsjednik i vlasnik 63-godišnji Gene Haas, industrijalac i osnivač NASCAR momčadi Stewart-Haas Racing. Zanimljivo, posljednja američka F1 momčadi se zvala Team Haas (Haas Lola) koju su 1984. osnovali Carl Haas i Teddy Mayer, a koja se u Formuli 1 natjecala 1985. i 1986. godine. Iako istog prezimena, Carl i Gene Haas nisu nikako povezani. Šef nove momčadi će biti Gunther Steiner, glavni dizajner je Rob Tylor, a šef aerodinamike Ben Agathangelou. Vozačku postavu čine poznata imena: bivši Lotusov vozač, 29-godišnji Francuz Romain Grosjean te bivši Sauberov trkaći i Ferrarijev testni/rezervni vozač, 24-godišnji Meksikanac Esteban Gutierrez. Bolid nosi ime VF-16, a pokreće ga Ferrari 059/5, ovogodišnja specifikacija pogonske jedinice talijanske momčadi.

Manor Marussia se od ove sezone zove Manor Racing. Malena momčad je za ovu sezonu osigurala posljednju specifikaciju Mercedesove pogonske jedinice (Mercedes-Benz PU106C Hybrid) te Williamsove mjenjače i kvačila, a tu su i neka nova i poznata imena: Nikolas Tombazis (aerodinamika) i Pat Fry (tehnički savjetnik). Vozačka postava je potpuno nova. Čine ju prošlogodišnji DTM prvak, 21-godišnji Nijemac Pascal Wehrlein te GP2 vozač iz 2015. i prvi Indonežanin u Formuli 1, 23-godišnji Rio Haryanto. 24-godišnji Amerikanac Alexander Rossi je zadržan kao rezervni vozač.

Yasuhisu Araija je na mjestu voditelja Hondinog F1 projekta zamijenio Yusuke Hasegawa.

Scuderia Toro Rosso je odbacila Renaultove te se prebacila na Ferrarijeve pogonske jedinice. Radi se o posljednjoj prošlogodišnjoj specifikaciji momčadi iz Maranella – Ferrariju 059/4.

Red Bull Racing ove godine nastupa s Renaultovom pogonskom jedinicom, koja će u RB12 nositi ime TAG Heuer. Opcije za nastavak suradnje između austrijske i francuske momčadi su otvorene.

Zanimljivosti

• Ferrari je nakon četiri godine odbacio pull-rod te je usvojio push-rod filozofiju prednjeg ovjesa

• Osim pogonske jedinice, Force India koristi Mercedesove mjenjačke kutije i kvačila

• Toro Rosso koristi mjenjač svog partnera/matične kuće – Red Bull Technology

• Osim pogonske jedinice, Sauber F1 Team koristi Ferrarijeve mjenjačke kutije i kvačila

• Osim Mercedesovih pogonskih jedinica, Manor koristi Williamsov stražnji ovjes i mjenjačku kutiju

• Osim Ferrarijevih pogonskih jedinica, Haas F1 Team koristi Ferrarijevu mjenjačku kutiju i ovjes

 Sezona počinje prvim slobodnim treningom u Australiji koji je na rasporedu 18. ožujka u 2.30 po hrvatskom vremenu.

>> Schumacherova menadžerica: Michael mi je rekao 'ne moraš zvati, ja nestajem'

Komentara 4

PU
purger96
23:39 14.03.2016.

Sa pojavom novih motora se poboljsala brzins ali fali onnaj zvuk, a taj specifican zvuk bio je jedan od razloga same popularnosti F1

AN
ANTIkomunist55
19:27 14.03.2016.

kada ce bit da svak moze napravit po sebi najbolji bolid.... zadat gabarite bolida i pravi sto god bolje mozes

AN
ANTIkomunist55
19:27 14.03.2016.

kada ce bit da svak moze napravit po sebi najbolji bolid.... zadat gabarite bolida i pravi sto god bolje mozes

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije