OBLJETNICA SMRTI

Prije 30 godina poginuo je Ayrton Senna. Ovo je priča o životu, usponima i padovima istinske ikone sporta

Ayrton Senna
Foto: Reuters/Pixsell
1/12
01.05.2024.
u 09:27

Omiljen ne samo u Brazilu, već i diljem svijeta, nevjerojatna postignuća, kultna rivalstva i duh koji je unosio u svaki trenutak svoga života, pamti se još dugo nakon kobnog dana u Imoli

Prije točno 30 godina, u tragičnoj nesreći na stazi u Imoli, poginuo je jedan od najvećih i najpopularnijih vozača Formule 1 svih vremena, Ayrton Senna da Silva. Smrt 34-godišnjeg Brazilca odjeknula je svijetom, a brojni obožavatelji diljem svijeta tugovali su za jednim od omiljenih lica u svijetu sporta. Senna se još tijekom djetinjstva zaljubio u automobile kada je njegov otac, Milton Guirado da Silva, sam izradio go-kart. Potporom oca, koji je sam bio bogat poslovni čovjek, dospio je u brazilsko prvenstvo u kartingu. U prvoj sezoni 1973. godine upisao svoju prvu pobjedu, a s vremenom je postao prvak Južne Amerike i doprvak svijeta. 

U Europu je dospio 1980. potpisivanjem ugovora s VanDiemenom i tako se priključio britanskom Formula Ford 2000 prvenstvu. Već je u prvoj sezoni postao prvak, a zlato je uzeo u Britanskom i Europskom prvenstvu. Potom je 1983. otišao u britansku Formulu 3, gdje je u velikoj borbi s Martinom Brundleom uspio ponovo uzeti titulu prvaka. Prvi kontakt s Formulom 1 bio mu je prilikom testiranja Williamsovog bolida u 1983. godini, a imao je priliku sjesti za upravljače McLarena i Brabhama. U F1 je debitirao 1984. vozeći za Toleman. Prva utrka u kojoj je nastupio bila je Velika nagrada Brazila u Rio de Janeiru. Startao je među posljednjima, a imao je problema i s bolidom.

GALERIJA Prije 30 godina poginuo je Ayrton Senna

Ayrton Senna
1/12

Nekoliko tjedana kasnije osvojio je svoje prve bodove završivši šesti u Južnoafričkoj Republici. U Monaku je završio drugi i po prvi put se popeo na podij. Brži od njega bio je još jedan velikan Formule 1 i vozač koji će mu biti prvi rival, Francuz Alain Prost. Debitantsku sezonu u Formuli 1 završio je na devetom mjestu u poretku vozača i tako privukao pažnju Lotusa u kojem je od 1985. vozio zajedno s Elijom de Angelisom.

U drugoj sezoni za Lotus uspio je doći do prve pobjede. Na Velikoj nagradi Portugala Michelea Alboreta ostavio je minutu iza sebe. Kasnije je pobijedio i u Belgiji. Iduće se sezone vinuo u sam elitni vrh Formule 1. Spektakularnu pobjedu upisao je u Španjolskoj, a za sobom je ostavio Nigela Mansella, jednog od najboljih vozača svih vremena. U 1987. po prvi puta je pobijedio u Monte Carlu, a u velikom slavlju šampanjcem je zalio tadašnjeg princa Monaka, Rainera III. (1949. - 2005.) Na kraju sezone potpisao je za McLaren u kojem je vozio u društvu velikog Prosta. Odluka se pokazala savršenom. McLaren je pobijedio u 15 od 16 utrka te sezone. Žestoka se utrka vodila između momčadskih kolega, ali Senna je s osam pobjeda, spram Prostovih sedam, uzeo svoj prvi naslov prvaka. Sezona je označila početak velikog rivalstva između Brazilca i Francuza.

Prva kontroverzna situacija dogodila se u San Marinu 1989. kada je Senna prekršio dogovor o zabrani međusobnog preticanja s Prostom. Kulminacija se dogodila u Japanu kada je Senna nekoliko krugova prije kraja pokušao preteči Prosta. Boliti su se zabili u šikani. Senna je uspio ponovo pokrenuti bolid i pobijediti, ali kasnije je diskvalificiran čime je titula prvaka pripala Prostu. Zbog pritužbi na odluku Senna je kažnjen privremenim oduzimanjem dozvole za upravljanje bolidom. Da bi je vratio morao je je platiti 100 tisuća dolara kazne i ispričati se čelnicima Međunarodne federacije automobilističkih sportova. Iduće je sezone Prost ljutito otišao u Ferrari tvrdeći kako vodstvo McLarena favorizira Brazilca. U kompetitivnoj sezoni dogodila se repriza utrke u Japanu. Senna i Prost su se ponovo zabili, ali ovoga je puta Brazilac izašao kao prvak.

U idućoj je sezoni Senna zaredao četiri pobjede, a glavni mu je rival te sezone bio Nigel Mansell. Britanac je vozio nešto bolje u središnjem dijelu, ali ispadanje u Japanu srušilo je nade da će nadjačati Sennu. Uz svoj treći naslov prvaka, Senna je upisao prvu pobjedu u Velikoj nagradi Brazila. Tijekom sezone 1992. imao je puno problema s automobilom i pobijedio tek tri puta, dok je Mansell došao do naslova prvaka pobjedama u devet utrka. U 1993. godini Prost se vratio u natjecanje potpisavši za Williams. Glavni rival bio mu je Senna s pet pobjeda, dok je Prost uzeo titulu upisavši ih sedam. Senna je ponovo pobijedio na rodnom tlu, a Juan Manuel Fangio, peterostruki prvak, kazao je kako je upravo Senna njegov nasljednik. Na kraju sezone oprostio se od McLarena i potpisao za Williams.

VIDEO Goran Ivanišević nasmijao zagrebačku publiku: Teniski meč igrao tavom

Sezona 1994. počela je vrlo izazovno. Prve dvije utrke započeo je s prve startne pozicije, no morao je odustati. Istovremeno, tada novopridošli Michael Schumacher upisao je dvije pobjede. Iduća utrka, Velika nagrada San Marina, vožena u Imoli, šokirala je svijet. Vikend je započeo nesrećom Rubensa Barrichella u petak. U subotu je poginuo Roland Ratzenberger. Senna je u nedjelju započeo s prve startne pozicije. Vozio je sedam krugova i držao prvo mjesto, a zatim je u zlokobnom zavoju Tamburello izgubio kontrolu nad bolidom, izletio sa staze pri brzini od 307 kilometara na sat i pri brzini od 233 kilometara na sat pogodio betonski zid. Spasiocima su trebale dvije minute da teško ozlijeđenog Sennu izvuku iz smrskanog bolida. Nakon pružanja prve pomoći prevezen je u bolnicu. Četiri sata nakon nesreće proglašen je mrtvim.

Senna je tijekom svoje prerano okončane karijere postao istinska ikona sporta. Omiljen ne samo u Brazilu, već i diljem svijeta, nevjerojatna postignuća, kultna rivalstva i duh koji je unosio u svaki trenutak svoga života, pamti se još dugo nakon kobnog dana u Imoli. 

GALERIJA Staza u Imoli pod vodom: Osoblje žurno evakuirano u strahu od novih žrtava

Ayrton Senna
1/21
 
Ključne riječi

Komentara 1

Avatar southman
southman
10:13 01.05.2024.

Najbolji vozač ikada. Ono sto je on radio po kiši graniči sa nemogucim ! Počivao.u miru .

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije