VEČERNJI BREVIJAR

Što s novim zajednicama

26.01.2008.
u 20:34

Protekli je tjedan bio u znaku Molitvene osmine za jedinstvo kršćana i 48. teološko-pastoralnog tjedna, tradicionalno održanog na zagrebačkoj Šalati. Premda je prva tema i te kako važna, ovaj napis ipak posvećujem onoj drugoj, o pastoralu u susretu sa zajednicama i pokretima unutar Katoličke crkve, o čemu je bila riječ na Tjednu, na kojemu se okupio rekordan broj sudionika. Već i ta činjenica govori sama za sebe.

I svećenike i zainteresirane pripadnike različitih zajednica i pokreta zanimalo je što teolozi i, poglavito, predstavnici hijerarhije misle o toj, sada već vrlo aktualnoj problematici. Vidljivo je da je, nakon prvotnog uglavnom negativnog određenja prema novim zajednicama i pokretima došlo do bitne promjene.

I hijerarhija i teologija danas se uglavnom slažu da su ti pokreti, ma koliko bili brojni i u sebi nedovoljno artikulirani (samo u Zagrebačkoj nadbiskupiji registrirane su 53 takve zajednice), znatno osvježenje za život mjesnih crkava.

Nadalje, i na Tjednu je bilo više no očito da se napetosti jednostavno podrazumijevaju, da su dio dinamike crkvenoga rasta te da se Crkva, upravo zbog tih napetosti, pa i uime njih, ne želi negativno odrediti prema toj novoj pojavi, koja je osobito procvjetala nakon II. vatikanskog koncila. Prije svega napetost postoji između prava i tradicije, s jedne strane, te karizme i životnosti, s druge, one strane mnogih pokreta i novih crkvenih zajednica.

Često se isticala nužnost uklapanja tih zajednica i pokreta u župu kao osnovu stanicu funkcioniranja Crkve, koja je, kako je naglasio dr. Josip Baloban, "najtolerantniji dio Crkve". No, mnoge ta "tolerantna zajednica" više ne zadovoljava i zato idu u takve zajednice, što je više no očit znak koji prije svega upozorava na to da i s našom liturgijom, i s našim pastoralom, ali i s našim administrativno-teritorijalnim ustrojem ne funkcionira baš sve tako da bismo mogli, pa i smjeli, biti zadovoljni.

Crkva je, očito, u svojoj vlastitoj tranziciji, a pokreti i zajednice samo su lakmus-papir te tranzicije. Te su zajednice i više no jasan dokaz da se u Crkvi događa nova živost i nov oblik odgovora na zahtjeve vremena koji protežiraju personalistički pristup duhovnosti. Mirenje tradicionalne i nove ekleziologije očito još predstoji.

Župa ostaje temeljni oblik crkvenoga funkcioniranja, no ona treba postajati zajednica zajednicâ. U toj novoj ulozi ne snalaze se ni mnogi tradicionalni vjernici, ni mnogi župnici pa ostaje dojam da je i ovaj tjedan ostao bez jasnijih odgovora. No, ipak su mnogi s njega otišli sa spoznajom da se nešto važno mijenja. Što i koliko  pokazat će se budućnosti.

Želite prijaviti greške?