Samo zahvaljujući vještini pilota tragedija koja je potresla cijeli svijet nakon pada zrakoplova Germanwingsa, izbjegnuta je prije 4,5 mjeseca na letu od Bilbaoa do Münchena.
Njemački Der Spiegel u broju od subote 21. ožujka, tri dana prije pada zrakoplova Airbus 320 u francuskim Alpama, objavio je kako je gotovo isti Lufthansin Airbus doživio gotovo istu sudbinu. Zrakoplov sa 109 putnika i članova posade poletio je iz zračne luke Bilbao u srijedu ujutro, 5. studenog 2014., a kada je zrakoplov dostigao maksimalnu visinu od 10.500 metara (kao i pali avion Germanwingsa), uređaji su počeli pokazivati da zrakoplov gubi 1000 metara visine za jednu minutu (identično kao i kod jučer palog aviona). Pilot je odmah uzeo joystick i usmjerio ga prema gore, pokušavajući podići prednji trup zrakoplova i dovesti ga pod kontrolu, ali zrakoplov nije reagirao na komandu. Piloti su shvatili da su izgubili kontrolu nad zrakoplovom i odaslali poruku za pomoć kontroli leta.
Horor je potrajao nekoliko minuta – zrakoplov je ponirao. Putnici nisu ništa osjetili jer se zrakoplov spuštao linearno pod malim kutom i na velikoj visini. Iskusni pilot koji u Airbusu 320 leti 15 godina shvatio je da je došlo do kvara na računalu i odlučio je sve uzeti u svoje ruke – odlučio je isključiti sustav koji upravlja letom.
– Pilot je na konzoli iznad svoje glave pritisnuo dvije sklopke – i tako isključio računalo iz struje. Preuzeo je ručnu kontrolu nad zrakoplovom. Zrakoplov je prestao ponirati i počeo se ponovno dizati. To je bio spas. Kao da se ništa nije dogodilo, pilot je zrakoplov podignuo na 8500 metara visine i 110 minuta poslije sigurno je prizemljio u Münchenu – piše Spiegel. Među pilotima Lufthanse ubrzo se proširila vijest da je samo zahvaljujući iskustvu pilota spriječena tragedija zrakoplova na granici Španjolske i Francuske. Istraga je pokazala da su se na visini iznad 10.500 metara zamrznuli senzori koji računalu daju podatke o nagibu zrakoplova u zraku, tako da je računalo počelo dobivati pogrešne podatke i počelo spuštati zrakoplov te blokiralo svaku intervenciju pilota u računalni sustav. Naime, Airbus A320 ima tri senzora – a dva od njih su se zamrznula.
– Računalni program prihvatio je podatke dvaju zamrznutih senzora jer su bili identični. Smatrao je da onaj treći pokazuje pogrešne podatke, iako je jedini bio ispravan – pojasnio je Spiegelu informatičar Peter Ladkin. Zrakoplov je programiran tako da leti u skladu s podacima koje mu daju senzori i krenuo se spuštati te je računalo blokiralo svaku intervenciju pilota. Međutim, vješti pilot dosjetio se isključiti računalo. To je bilo jedino spasonosno rješenje.
– Srećom, pilot je razumio složenu arhitekturu sustava. Slabije školovani piloti ne bi došli na ideju isključiti računalo – kazao je Ladkin. Zahvaljujući samo vještini i pribranosti pilota 4. studenog 2014. spašeno je 109 života.
>>Pad njemačkog zrakoplova pretvorio se u misterij! U nesreći poginuo i cijeli razred
>>Među poginulima u padu zrakoplova Germanwingsa i bračni par podrijetlom iz BiH
Barem promjenite sliku aviona, stavite Airbus, a ne Boeing, a članak bolje ne komentirati