TV kritičari prognozirali su propast realityja, no četiri godine nakon posljednjeg Big Brothera, a pet godina nakon Farme, nakon što su se upravo ti formati proteklog vikenda vratili na ekrane, gledanost dokazuje upravo suprotno. Realityji su, očito, i dalje hit.
Prvu emisiju uživo Big Brothera na RTL-u u petak je gledalo 600 tisuća gledatelja, točnije njih 599.173, dok je u subotu drugu emisiju showa pratila 601 tisuća gledatelja. Svojim reality formatom – Farmom za naklonost gledatelja bori se i Nova TV, no njezinu prvu emisiju showa u nedjelju je pratilo 508.757 gledatelja. Istodobno smo Big Brother i Farmu posljednji put u Hrvatskoj gledali prije sedam godina, kada su podaci o gledanosti bili više u korist Farme. Te 2008. Farma je uživala veću popularnost i u prosjeku ju je gledalo 620 tisuća gledatelja, dok je Big Brother u prosjeku pratilo 420.600 gledatelja. Iz sezone u sezonu kandidati u realityjima sve su kontroverzniji te spremniji na golotinju i seks pred kamerama. Fizički obračuni i uživanje u alkoholu nisu im strani, a takav sadržaj, sudeći po gledanosti, privlači publiku. Zašto je tako, objasnio nam je redatelj Mario Kovač koji je bio tzv. story editor našega prvog Big Brothera 2004.
– Publika ima klasičnu želju – osjećati se boljom, moćnijom i pametnijom od onih koje gleda na malim ekranima – objašnjava Kovač i dodaje kako ovakve formate više voli mlađa publika, dok starija populacija, koja ima izgrađene stavove i kriterije, pomnije bira sadržaj koji će gledati.
Ide se u sve veći ekstrem
Svaku sezonu i koncept Big Brothera planski osmišljava produkcija, kaže nam Mario.
– Produkcije Big Brothera svugdje u svijetu imaju svoju produkcijsku "bibliju" prema kojoj biraju natjecatelje i smišljaju cijeli koncept koji će privući gledatelje. Prve sezone u većini Big Brothera, pa tako i u našem, natjecatelji su bili oni ljudi s kojima se publika mogla lako poistovjetiti. Druga sezona tražila je različitost pa je tako kod nas pobjedom nagradila Roma. U sljedećoj se pak sezoni odigrao i prvi seks u kući, a kasnije smo vidjeli da sam taj čin nije dovoljan pa se išlo i na pravu ljubav kandidata različitih nacionalnosti... Svaka sezona ide sve u veći ekstrem kako bi zadovoljila potrebe gledatelja, a sada se to pretvorilo u "freak show". No ovakav koncept nije izum 21. stoljeća, pa i kraljevi i kraljice plaćali su velike svote novca da bi gledali cirkusante i razne redikule koji su ih zabavljali – kaže Kovač.
Peticija protiv nemorala
Ovogodišnji regionalni format Big Brothera u Srbiji se prikazuje na dvije televizije, a osim njega i Farme, srpski gledatelji prate i reality show Parovi. Poplava takvog televizijskog sadržaja izazvala je čak i pobunu dijela publike jer smatra da takve emisije nemoralom zatupljuju gledatelje, pogotovo mlađu populaciju, te su zato pokrenuli potpisivanje peticije za ukidanje realityja u Srbiji.
Dosad je peticiju potpisalo oko 100 tisuća ljudi, što s obzirom na zemlju u kojoj je sedam milijuna građana i nije tako puno pa se čini da su protivnici nemoralnog TV sadržaja još uvijek u manjini.
Ipak, što god mi govorili o tome, podaci o gledanosti pokazuju da su domaćoj publici realityji privlačan format jer – proteklog je vikenda gledaniji od njih u Hrvatskoj bio samo nogomet.
>>Big Brother ili Farma: Koji ćete reality show vi gledati?
>>4 stanara brane hrvatske boje: Tko vam je najsimpatičniji?
Ne vjerujem da taj kretenizam itko gleda.