Je li rimski svećenik Valentin uzalud platio glavom kada su ga u 3. stoljeću kaznili smrću jer je potajno obavljao obrede vjenčanja rimskih legionara s njihovim odabranicama prije odlaska u osvajačke pohode, ako dan koji se slavi kao njegov dan i praznik ljubavi ogolimo do kraja i lišimo ga i posljednje trunke romantike?
Srdašca i crvena boja prelijevaju se iz svakog kuta, ugostitelji kreiraju afrodizijačke menije, cvjećari pakiraju buketiće i prebrojavaju ruže, koncerti su rasprodani, trgovci trljaju ruke nadajući se da će rasprodati novogodišnje i božićne ostatke...
Konzumerizam u ovolikim omjerima mogao bi posve potisnuti osnovni povod obilježavanja dana koji je čak i u narodu poznat kao vrijeme “kada se ptičeki ženiju”, odnosno praznika koji donosi prve znakove da je zimi konačno došao kraj. Ali mnogi su već iskušali na svojoj koži: kada smo sami zaljubljeni, Valentinovo nam je važno, kada nismo, zaklinjemo se kako je to najbesmisleniji dan u godini, izmišljotina vještih američkih trgovaca, uvozni praznik bez ikakva smisla....
Foto: Thinkstock
I ljubav je u recesiji?
Ima li u našoj recesijskoj stvarnosti imalo interesa i volje za romantiku i partnerske odnose zna profesorica Željka Kamenov s Odsjeka psihologije Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
Posljednjih desetak godina njezin je svakodnevni posao – ljubavna tematika, točnije, partnerski odnosi, a interesa studenata, zadovoljno kaže, ne nedostaje.
– Podjednako se zanimaju i studentice i studenti, a mnogi priznaju kako su iznenađeni koliko toga mogu naučiti o nečemu što su smatrali "domaćim terenom". Vrlo su kooperativni i u istraživanjima na kojima radimo i koja nailaze na dobar odaziv i pokazuju zanimljive rezultate. Dobro razumijevanje partnerskih odnosa zapravo je dobro razumijevanje komunikacije – objašnjava prof. Kamenov.
Napominje kako je važno ne zaboraviti da se prema onima koji su nam najbliži često po navici odnosimo najgore.
Samo Valentinovo, drži ona, banalno je ako se doživljava kao razlog da se taj dan nešto mora kupiti, nekamo izaći, s nekim se susresti ...
– No, kada bi se Valentinovo shvatilo kao dan koji bi slavio bliskost odnosa, onda bi mi značio puno više. Svi pokazatelji proizašli iz istraživanja koja su provedena o kvaliteti života stavljaju emotivni i intimni odnos na prvo mjesto, čak ga rangiraju više nego financijski i materijalni status ili uspjeh u karijeri – kaže profesorica Kamenov.
Razgovor zlata vrijedi
Važnu ulogu u ljubavi, od njezina početka do pokazivanja i slavljenja u prigodama kao što je Valentinovo, ima – komunikacija.
Foto: Thinkstock
– I sama je ljubav komunikacija, od izjava do gesta koje pokazuju uvažavanje među partnerima – kaže prof. Kamenov. Ona je provela i zanimljivo istraživanje o tome jesu li muškarci "cijepljeni" od emocija i jesu li hladniji u njihovu iskazivanju nego žene. Cilj tog istraživanja trebao je razbiti predrasudu da žene vole više nego muškarci.
– Provjerili smo tu tezu i ne drži vodu teorija da muškarci manje vole od žena. I jedni i drugi vole jednako i pokazat će te emocije, izreći ključne riječi, no načini su različiti – objašnjava prof. Kamenov.
Žene su svoje emocije, pokazala su istraživanja, smjestile u dom te će ih pokazati uređujući ga, kuhajući neku posebnu hranu... One cijene gestu koju bi trebao pratiti i materijalni znak pažnje, jer žene vole da ih se daruje. Muškarci su pak spremniji emocije prikazati obavljanjem logističkih zadataka, prevoženjem, nabavom, izvođenjem... Stoga, kako god odlučili obilježiti Valentinovo, pripazite samo da ne skrenete u banalnost kupnje zbog kupnje – cvijeće s benzinske postaje, plišane igračke, kičasto rublje, parfemi po akcijskim cijenama...
>>On u Osijeku, ona u Panami, a vole se već tri godine! Koja je njihova tajna?
>>'Nisam mogla vjerovati da je to taj muškarac kojeg sam ugledala na trgu'
...emotivno ispunjenje važnije od novca...Ovo istraživanje je radio Ipsos Puls!