Tvrtka Houston Airport System (HAS) jedna je od zainteresiranih za uzimanje Zračne luke Zagreb u koncesiju i jedini od potencijalnih koncesionara koji je dosad javno iskazao svoj interes.
Ne ispunjavaju uvjete
Rok za podnošenje dokumentacije za utvrđivanje sposobnosti ponuditelja za koncesiju na Plesu pak produljen je do 2. svibnja iako je, kad je poziv objavljen, rok bio 4. travnja. Dobro upućeni u avioindustirju kažu da je produljenje roka povezano upravo s HAS-om, kako bi ta tvrtka mogla ispuniti uvjete. HAS se, naime, ne može natjecati za koncesionara izravno nego preko tvrtke kćeri jer je HAS tvrtka u vlasništvu grada Houstona i neprofitna je organizacija.
No, u svom vlasništvu ima tvrtku HAS Development Corporation koja je osnovana kako bi svojoj tvrtki majci pribavila dodatne prihode i preko koje HAS uzima druge aerodrome u koncesiju. U tu svrhu zajedno s kanadskom tvrtkom ADC – Airport Development Corporation osnovali su tvrtku ADC&HAS, koja želi i Pleso pod koncesiju. No, ADC&HAS ne bi udovoljio uvjetima za kvalifikaciju u drugu fazu natječaja jer potencijalni koncesionar mora dokazati da je upravljao zračnom lukom koja je tijekom tri godine imala prosječno 10 milijuna putnika godišnje, zatim mora imati iskustva u gradnji i financiranju gradnje zračne luke vrijedne barem 150 milijuna eura u zadnjih 10 godina, a mora dokazati i da su u sve tri godine imali 150 milijuna eura vrijednosti kapitala te slobodni novčani tijek od 50 milijuna eura.
ADC&HAS pak ne udovoljavaju uvjetima u prvom redu od 10 milijuna putnika. Upravljaju aerodromima u ekvadorskom Quitu koji opsluži oko pet milijuna putnika godišnje, aerodromom San Jose u Kostariki, koji godišnje ima oko 3,5 milijuna putnika, te libria Airportom također u Kostariki preko kojeg godišnje prođe oko 500.000 putnika. George Bush International Airport u Houstonu kojim upravlja HAS pak ima godišnje više od 40 milijuna putnika. I upravo će zbog HAS-a, odnosno ADS&HAS-a biti promijenjeni i uvjeti natječaja pa će se dopustiti da budu važeće i ponude tvrtki kćeri potencijalnih koncesionara!
Nema sukoba interesa
Iako su u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture službeno objasnili da je rok za prijave za prvu fazu natjecanja za koncesionara produljen zbog velikog interesa, ipak je glavni razlog prilagođavanje uvjeta ADC&HAS-u, tvrde dobro upućeni. ADC&HAS-u pak pod ruku ide i izbor konzultanta za pripremu dokumentacije i uvjeta natječaja za koncesionara na Plesu. Taj posao dobila je kanadska tvrtka InterVistas za što će naplatiti 1,9 milijuna kuna. No, InterVistas i ADC&HAS mogli bi biti u sukobu interesa pri tome jer imaju od prije poslovnu suradnju. ADC&HAS krajem prošle godine angažirao je InterVistas za konzultantske poslove u vezi privatizacije Zračne luke Prince Mohammed u Saudijskoj Arabiji.
U InterVistasu kažu da nisu ni u kakvom sukobu interesa te, kako kaže Hans Mohrmann iz te tvrtke, ponosni su na najviši nivo transparentnosti i objektivnosti. Jednako smatraju i u Ministarstvu prometa te kažu da “kada bi to bio sukob interesa, onda bi svim tvrtkama koje je Intervistas savjetovao u prošlosti trebalo zabraniti da se natječu što bi bila diskriminacija”. Iz ADC&HAS-a nisu odgovorili na naš upit.
I tko nas unistava? Stranka koja je od svog nastanka veleizdajnicka. Ma pokoljenja ce nas se sramiti! I to s punim pravom. Mi nismo samo zeznuli sebe, mi smo upropastili - njih. Biti ce poznati kao Hrvati bezzemljasi.