DVA ODVOJENA POSTUPKA

Kupnja zrakoplova: Na prodajnu vrijednost od 135 milijuna dolara treba dodati i nadogradnje

Zagreb: Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
1/10
22.12.2018.
u 14:18

Prema ugovoru koji je hrvatska vlada sklopila s Izraelom, zrakoplovi će nas koštati 500 milijuna dolara

Do Nove godine, nadaju se Amerikanci, finalizirat će se prodaja 12 izraelskih borbenih zrakoplova F 16 Barak Hrvatskoj. Da bi se to ostvarilo, do tog datuma moraju biti završena dva odvojena postupka koja upravo traju u Sjedinjenim državama.

Kongres, kako nalažu tamošnji zakoni, treba odobriti prodaju "originalnih" zrakoplova, u stanju u kakvom ih je SAD isporučio Izraelu, prije izraelskih preinaka, a vrijednost takvih aviona je 135 milijuna dolara. Nadogradnjom koju su Izraelci načinili i njezinom vrijednosti, koju stoga treba pribrojiti na "originalnih" 135 milijuna dolara da bi se dobila konačna vrijednost višenamjenskih zrakoplova za koje se Hrvatska odlučila, bavi se drugi postupak kroz izravne pregovore SAD-a i Izraela. Od miješanja ta dva odvojena postupka dolaze netočne špekulacije i interpretacije o finalnoj cijeni zrakoplova za Hrvatsku koja je na natječaju odabrala izraelsku ponudu od 500 milijuna dolara ili i pak tvrdnje da će SAD dozvoliti da Izrael Hrvatskoj proda samo "ogoljene" zrakoplove, bez moderne opreme.

Foto: Screenshot/reuters

Prvi se postupak isključivo tiče američkog Kongresa. Kada neka država, a u ovom slučaju Izrael, želi trećoj državi – Hrvatskoj - prodati američke zrakoplove, za to mora ishoditi američku dozvolu. Američke pak regulacije izričito napominju da se zrakoplov mora prodati trećoj državi u prvobitnom stanju, bez preinaka, u stanju u kakvom ih je Izrael preuzeo od SAD-a.

Stoga je i u obavijesti objavljenoj u službenom listu Kongresa, u kojoj se kaže da je pomoćnik državnog tajnika za zakonodavne poslove u Ministarstvu vanjskih poslova Odboru za vanjske poslove Kongresa uputio na certificiranje predloženi transfer zrakoplova F-16C/D s pripadajućim streljivom, rezervnim dijelovima, pomoćnom opremom, zrakoplovnim simulatorom te uslugama obuke od vlade Izraela prema Vladi Hrvatske, navedena prodajna vrijednost od 135 milijuna dolara. Tih 135 milijuna dolara koji su izazvali pomutnju, nije finalna cijena, nije novac koji će otići bilo kojoj strani, neće ga inkasirati, primjerice, SAD, već je samo naznaka vrijednosti zrakoplova u stanju u kakvom su ih Amerikanci predali Izraelcima.

Nadogradnjom zrakoplova - i njezinom vrijednosti - paralelno se bavi drugi i potpuno odvojeni proces na relaciji SAD- Izrael. Pojednostavljeno: na 135 milijuna dolara treba pridodati vrijednost nadogradnje, koja nije objavljena, da bi se dobila prava cijena zrakoplova u stanju u kakvom ih želi Hrvatska. Upravo u tom segmentu je i nastao zastoj kad su Amerikanci ustvrdili da Izraelci nisu do kraja ispoštovali američke uvjete pod kojima su dopustili da Hrvatskoj prodaju unaprijeđene avione. Uvjeti se prvenstveno tiču jamstava, pogotovo za produženje životnog vijeka zrakoplova. Kako su nam već ranije objasnili iz State Departmenta, SAD želi da Hrvatska dobije zrakoplove u obliku koji želi. Trenutno traju pregovori između SAD-a i Izraela, gdje premijer Benjamin Netanyahu osobno rješava problem. State Department smatra da ima jako dobar plan kako riješiti zastoj i nadaju se da će dogovor biti postignut do Nove godine, na zadovoljstvo Hrvatske, Izraela i SAD.

>> Pogledajte MIG i F-16 iznad Knina

Ključne riječi

Komentara 297

Avatar Jaguar_Paw
Jaguar_Paw
12:55 22.12.2018.

To je cijena samo za avione i oni realno toliko koštaju, ali mora netko plaćati i obuku i infrastrukturu te ostale popratne sadržaje koje idu uz to. Meni nije jasno zašto na svaki spomen, bilo kojeg projekta u ovoj zemlji, jave se PROTIVNICI, to su ljudi koji su protiv svega, samo da laju po portalima ili u ovom slučaju ako su novinar da napišu tekst i dobiju za to 300 kn. Mislim kako mi mislimo uspjeti ako stalno jedni drugima podmećemo noge i radimo jedni protiv drugih? Umjesto da kažemo dobro je, održati će nam se škola letenja, imat ćemo gdje školovati to malo hrvatske mladeži što je ostalo u zemlji, možda ćemo moći čuvati nebo drugih zemljama pa za to dobiti novac nekakav te time umanjiti rashode za te avione. Da tražimo sve pozitivno što se može, neeeee, mi moramo biti nagativni, zazivati ostavke jednom mjesečno, blatiti sve. Cijela država je postala kao onaj portal Index, lajanje bez argumenata i bez cilja

DU
Deleted user
12:06 22.12.2018.

goli avioni bez izraelske elektronike, bez reccelite izviđaćkog kontenjera, bez naoružanja. bez logistike, bez obuke pilota, , bez održavanja, bez 2 simulatora, bez infrastrukture. poljska je kupila nove F16 vipere gole bez ićeg za nekoliko milijardi i još uložila 1 milijardu za ovo gore navedeno. mi smo dost jeftinije prošli a Izrael je ugradio elektroniku na razini F16 Viper

Avatar Vukomerec
Vukomerec
13:02 22.12.2018.

VL se sramoti s ovim člankom. Za svega 7 dana će biti jasno kako je ovaj članak tipičan primjer fake newsa i sramota za novinarstvo.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije