Bilo je 10.20 sati po lokalnom vremenu kada je pistom u zrakoplovnoj bazi Ramat David na sjeveru Izraela zarulao borbeni zrakoplov F16 D Barak. U kokpitu sjedi hrvatski pilot, pukovnik Željko Ninić, zapovjednik 91. zrakoplovne baze Zagreb, tik do njega u zrakoplovu nalazi se izraelski pilot.
Uz zaglušujuću buku uzdižu se, pa u pratnji još jednog lovca za samo treptaj oka nestaju s horizonta. Točno 44 minute kasnije vraćaju se u bazu iz koje su poletjeli, u sjedište 117. lovačke eskadrile u kojoj se jučer u njihovu čast uz izraelsku vijorila i hrvatska zastava. Na licu hrvatskog pilota dok je, s kacigom u ruci, napuštao kokpit, moglo se pročitati sve ono što je koju minutu kasnije i izgovorio.
Povijesni trenutak
– Ako bih mogao poželjeti bolje jutro nego danas, teško bih ga poželio. Imati priliku kao pilot probati drugi tip aviona osim onog na kojem letite uvijek je izazov. U mojoj situaciji, probati avion koji je na korak do dolaska u Hrvatsku bio je san koji se sanja jednom u životu. Vjerujte mi da se boravak u kabini aviona i osjećaj nakon izlaska iz kabine teško može usporediti s bilo kojim mojim prethodnim profesionalnim iskustvom – u dahu je rekao pukovnik Ninić.
Tri puta dosad letio je borbenim zrakoplovom tipa F-16, sva tri puta u Avianu, u Italiji, no ovaj dan za hrvatskog pilota značio je premijerni let na “šesnaestici” tipa Barak koji, prema ugovoru, u Hrvatsku stižu 2020. godine, prva dva aviona, dok posljednji od 12 stižu 2022. godine. Prve impresije su izvanredne.
– Avion je odličan, avion je jak, avion je moćan… u svakom pogledu. Kabina je krasno sređena, imate situaciju pod kontrolom. Imali smo prilike letjeti iznad područja za koja nisam sanjao da ću imati prilike: ispod razine mora. Moram reći da je krasno vidjeti taj minus na visinomjeru, što inače ne možete, a znati da si živ. Nakon toga smo ušli u zonu u kojoj je bio cilj da napravimo razdvajanje i presretanje “jedan na jedan” kao i temeljne manevre zračne borbe “jedan na jedan”, i one ofenzivne i one defenzivne. Nakon toga sam ja odradio deset minuta upravljanja avionom u dogovoru s kolegom, tipično upravljanje, manevre, kontrolu i povratak na aerodrom s razlazom i slijetanjem. Što da vam kažem… moj san se ostvario – izgovara u dahu hrvatski pilot, inače bivši zapovjednik eskadrile borbenih aviona.
Tijekom leta, krenuo je najprije na zapad prema Sredozemnom moru, potom na jug gdje je preletio iznad Tel Aviva prema granici s Gazom pa nakon toga okrenuo na istok, prema Jeruzalemu, i naposljetku prema Mrtvom moru. Većinu vremena hrvatski i izraelski pilot proveli su na visini od oko 8000 metara. Pitamo pukovnika Ninića može li Barak usporediti s lovcima na kojima je već letio. Kaže kako je razlika golema u korist Baraka: ima puno jači motor, puno bolji prikaz podataka o letu.
– Imao sam priliku staviti “dash” kacigu na kojoj se prikazuju podaci o letu o kojoj mi je izraelski kolega rekao: prvi put će ti malo smetati, drugi put će ti malo manje smetati, treći put više nećeš letjeti bez nje i to je stvarno tako. Jako se brzo navikneš na svu pomoć koju kaciga pruža – kaže pukovnik Ninić.
Let su s neskrivenim zadovoljstvom promatrali pukovnik Saša Crnec, načelnik 93. zrakoplovne baze, kao i pukovnik Davor Turković, prema najavi ministra obrane Damira Krstičevića, budući vojni izaslanik RH u Izraelu, obojica pristigla u hrvatskoj delegaciji u Izrael.
– Sve skupa izgleda sjajno, ponajprije taj kontekst, ta njihova filozofija kako minimalistički izvlače maksimum iz svega. Ovo što smo vidjeli uistinu je bio povijesni trenutak. Vidjelo se koliko je Željko Ninić ponosan, ispunjen emocijama i zadovoljan letom i impresioniran avionom – kazao je pukovnik Turković, inače dugogodišnji zapovjednik protupožarne eskadrile u Zadru, kojeg su Izraelci dobro upoznali tijekom velikih požara koji su tutnjili njihovom zemljom u jesen 2016. kada mu je na pomoći pri gašenju zahvalio i sam premijer Benjamin Netanyahu.
A do koje je mjere Izraelcima važan projekt koji sklapaju s Hrvatskom, dovoljno govori i podatak koji nam je otkrila jedna od djelatnica iz odjela za javnost izraelskog Ministarstva obrane kada je rekla da nikada dosad u bazu nogom nije kročila novinarska ekipa.
Zaštita identiteta
Kako je rekao pukovnik Ninić, prema ponudi Države Izrael ovi će avioni nakon radova na vijeku produljenja uporabe imati još 3000 sati leta. – S obzirom na to da avion nema životni vijek, i to ću ponoviti tisuću puta ako treba, naši partneri jamče 3000 sati za svaki od aviona. O nama ovisi koliko ćemo brzo ili sporo tu satnicu potrošiti, a trošit ćemo ih u skladu s našim operativnim zahtjevima. Prosudba je da će ovi avioni trajati 20 ili 25, možebitno i 30 godina s potencijalom s kojim dolazi – kaže Ninić.
Ponešto je o zajedničkom letu s hrvatskim kolegom kazao i njegov izraelski kolega, koji ni jednog trenutka nije skidao kacigu, radi zaštite identiteta.
– Mislim da je moj kolega dobar pilot, dobro radi svoj posao, koji jako dobro poznaje moju zemlju, što me iznenadilo. Radili smo brojne manevre kako bismo mu pokazali koliko je jak zrakoplov – kazao je izraelski pilot, kojeg pitamo za komentar značajki zrakoplova F-16 tipa Barak.
– Ovaj je zrakoplov već stekao reputaciju u svijetu, konstruiran je za lako upravljanje i znatno unaprijeđen tehnološki – kazao je pilot, a svima koji se u Hrvatskoj žale na vremešnost zrakoplova koje kupujemo, nedvosmisleno je poručio:
– Ja sam stariji od Baraka i još uvijek sam relevantan. Premda kupujemo nove zrakoplove, ovaj će zrakoplov kod nas u Izraelu letjeti barem još deset godina.
Leti sokole leti a ceda neka vrti glavom!!! Stitimo hrvatsko,BiH,Crnogorsko I Kosovsko nebo!!!!