Tužiteljstvo u Verbaniji pokrenulo je istragu kojoj je cilj otkriti tko je odgovoran za pad kabine na žičari Stresa-Mottarone kod jezera Maggiore u Italiji u nedjelju poslijepodne, koja je odnijela živote 14 osoba, četiriju obitelji, od kojih su neki rođeni u Izraelu.
Primjerice, obitelj Amita Biran sa suprugom Tal Peleg i dvogodišnjim djetetom Tomom Biranom živjela je u Paviji. No, s njima su poginuli i njezin djed i baka, Itshak Cohen (81) i Barbara Konisky (71), koji su došli iz Tel Aviva provesti s unucima i praunukom odmor.
Poginuli su i Shahaisavandi Mohammadreza, Iranac koji je studirao u Rimu i živio u mjestu Diamante pokraj Cosenze, i njegova djevojka Serena Cosentino. Ostale žrtve su Talijani. Jedno teško ozlijeđeno dijete nalazi se u bolnici u Torinu.
Zašto je zakazao sustav
Tragedija se dogodila kad je puknula žica po kojoj je klizila kabina u kojoj je bilo 15 osoba došavši zamalo do vrha, do kraja rute, na nadmorskoj visini od 1500 metara. Usto, sustav sigurnosti koji je trebao zaustaviti kabinu i zadržati je da visi nije proradio na vrijeme. Vještaci rade na otkrivanju uzroka pucanja žice i zakazivanja sustava sigurnosti. Tužiteljstvo iz Verbanije podignulo je optužnicu za smrt više osoba iz nehaja, ali još nitko nije pod istragom.
U studenome 2020. obavljen je magnetoskopski pregled žica koji je pokazao da su ispravne. Koji je onda uzrok pada kabine, koja inače prima 40 osoba, ali zbog mjera protiv pandemije COVID-19 broj mogućih putnika više je nego prepolovljen.
Mnogi kažu da se taj, kao ni drugi slični događaji, ne bi trebali nazivati nesrećama, već ubojstvima iz nehaja jer ih ima previše i ne mogu biti nesreće, već ljudske pogreške, nemar u održavanju, kao što je bio slučaj s rušenjem mosta kod Genove kada su 2018. poginule 43 osobe.
Teška se nesreća žičari dogodila i 1960. na planini Faito, gdje su poginule četiri osobe, zatim na Mont Blancu kada je 1961. francuski ratni zrakoplov presjekao žicu žičare. Tri su kabine pale, a poginulo je šestero ljudi u njima. Najteža nesreća na žičarama u Italiji bila je 1976. na žičari Cermis kada su poginule 42 osobe.
Pri kraju dnevne vožnje u 17.20 sati popustila je žica, a kabina je pala na bok te udarila o zemlju nakon što je preletjela 200 metara.
Odgovoran je čovjek
Na žičari u Cermisu 1998. američki ratni su lovci presjekli žicu te je pala kabina, a poginulo je 20 osoba. Američki su se piloti inače često “igrali” natječući se tko će ratnim lovcem proletjeti ispod žičare. U ovom slučaju bili su i popili, čini se podosta, piva. Od tada je zabranjeno približavanja ratnih zrakoplova civilima i civilnim objektima, a posebno prolijetanja ispod žičara. Za rušenje kabina uvijek je odgovoran čovjek.
Žičara Mottarone bila je zatvorena 2014. radi detaljne obnove (obnovljene su i postaje) i ponovno otvorena 2016. Žičaru Stresa – Mottarone sagradila je tvrtka Leitner 1970. i od tada više puta podvrgnuta reviziji, osim onoj redovitoj koju treba obaviti prije svakog otvaranja sezone. Tako je izvanredna revizija obavljena od 2002. do 2009. Žičaru je i obnovila tvrtka Leitner.
– Kontrole su obavljene, a što se dogodilo, treba utvrditi – kazao je odvjetnik Pasquale Pantano, odvjetnik tvrtke koja upravlja žičarom u vlasništvu mjesta Stresa koja ima oko 100 tisuća putnika godišnje.
Tvrtka Leitner, koju je 1888. utemeljio Gabriel Leitner, zajedno s austrijskom tvrtkom Doppelmayr, najveći je svjetski proizvođač i konstruktor žičara. Samo u 2018. sagradila je 11 žičara u cijelom svijetu. Ima 65 filijala u Francuskoj, Sjevernoj Americi, itd. te 132 centra za servisiranje diljem svijeta. Dakle, nije riječ o bilo kojoj tvrtki, već o jednoj od najvećih u svijetu.
VIDEO Ne reciklira se dovoljno: Zagreb će platiti 8,8 milijuna kuna kazne zbog otpada!
Dok je L(j)udi bit će i nesreća. Jedno je bitno napomenuti pored katastrofe- koja se nebi smijela dogoditi . Ako gledamo koliko takovih udesa se dogodi a koliko miliona km se diljem svijeta voze dnonočno takve i slične uspinjače .njače . Onda spada u super sigurni prijevoz. Ovdje mora da je spletnepredvidivih okolnosti ili sbotža-terorizam u pitanju ? Koliko mjeseci je prošlo od kada je trebala naša gotova uspinjača na sljemenu da proradi i ništa stručnajci stlno gledju te sajle i gledju doke ne prohrđaju od vremena ...