Tragikomično je da policija, prometni stručnjaci i pravosuđe nisu u stanju riješiti problem prevelikog broja nesreća na cestama, već bi to trebali riješiti obiteljski doktori! Kako, ako su najčešći uzroci nesreća mobiteli i prevelika brzina, a ne zdravstvena stanja vozača?! Nije logično, ukazuje dr. Nataša Ban Toskić, predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KoHom). Ni postojeći Zakon o sigurnosti prometa na cestama nije dobar jer narušava temeljni odnos liječnika i pacijenta, a prijedlog njegovih izmjena još je gori, ističe.
Britanci i EU imaju agencije
Naime, 2019. ukinuti su obvezni liječnički pregledi na medicini rada pri produljenju vozačke dozvole i za starije od 65, a obiteljski su doktori zaduženi da pacijente koji više nisu u stanju upravljati motornim vozilom na to upozore i jave MUP-u, koji potom osobu šalje na izvanredan pregled. Već to je posljedica odlučivanja mimo pravila struke.
– Jedini liječnici ovlašteni da daju odobrenje za upravljanje vozilom su specijalisti medicine rada. Isključivo oni vještače profesionalne vozače, instruktore vožnje i sl. – navodi dr. Ban Toskić.
Onda su obiteljski liječnici zamijenili vještake, iako sami to nisu. Liječnici su bili nezadovoljni, ali nakon strašne nesreće na Svetoj Heleni, kada je liječnica počinitelja promptno prekršajno osuđena jer ga nije prijavila, strogo su počeli prijavljivati promjene zdravstvenih stanja pacijenata. To je prouzročilo velike troškove MUP-u.
– Pregled košta oko 600 kuna, a ako se utvrdi da nema ograničenja, taj trošak plaća MUP, a ne vozač – otkriva dr. Ban Toskić.
Novim prijedlogom MUP više ne bi imao te troškove. Predlaže se, naime, da pacijent koji se ne slaže s ograničavajućom liječničkom procjenom ima pravo žalbe. U tom slučaju ide na pregled na medicinu rada, gdje snosi trošak bez obzira na to što liječnik utvrdi. Liječnica objašnjava kako je zdravstvena sigurnost vozača regulirana u europskim zemljama.
– U Velikoj Britaniji i većini europskih zemalja postoje vladine agencije koje se bave sigurnošću prometa i posao im je da izdaju vozačke dozvole, određuju tko, kada i zašto gubi dozvolu i kada je može opet dobiti. U tim su agencijama zaposleni specijalisti poput naše medicine rada i obiteljski liječnici s njima nemaju nikakve veze. Imaju vrlo razrađenu web-stranicu i svaki vozač u autoškolama biva educiran o korištenju te stranice, odnosno o postupanju na temelju svog zdravstvenog stanja. Sva zdravstvena stanja navedena su abecednim redom i uz njih upute: mora li se netko zbog svog stanja javiti agenciji, hoće li dobiti ograničenje, na koliko dugo itd. Sve je online, a kazne tisuću funti ako se netko sam ne prijavi – opisala je dodajući kako bi se naglasak i kod nas trebao početi stavljati na osobnu odgovornost svakoga.
Prihvate li se nove izmjene, ubuduće će biti puno više pacijenata s ovim problemom jer bi obiteljski liječnici sada trebali prijavljivati i one koji su privremeno nesposobni za vožnju. A lepeza mogućnosti vrlo je široka.
– Sposobnost vozača može narušiti gripa, visoka temperatura... A tek lijekovi! Iznenadili biste se koliko lijekova može utjecati na sposobnost vožnje: lijekovi protiv alergija, za bilo kakve polenoze, svrbeže, protiv lučenja kiseline u želucu, da ne govorim o Normabelima i Praxitenima, pa lijekovima za sniženje šećera u krvi, koji mogu dovesti do hipoglikemije, ili lijekovi protiv visokog tlaka koji, ako se uzme prevelika doza, mogu naglo sniziti tlak i uzrokovati vrtoglavicu i tako vožnju učiniti nesigurnom. Međutim, ja ću nekome dati ograničenje zbog određenog stanja, dok za mog kolegu, recimo, isto stanje neće biti ograničavajući faktor – navodi liječnica.
Nije sporno upozoriti pacijenta, kaže, da neko vrijeme ne vozi automobil jer je kao vozač trenutačno u riziku zbog, primjerice, išijasa, slomljene noge. početka dijabetesa i prilagodbe na lijekove ili nekog drugog ograničavajućeg zdravstvenog stanja. To će upisati i u zdravstveni karton pacijenta.
Temelj za ishod liječenja
– No tu naša uloga prestaje jer povjerenje između pacijenta i liječnika najvažniji su za ishode liječenja i najvažniji je segment naše struke. Stoga je nedopustivo da o liječničkoj odgovornosti odlučuje prometna struka. Predložene izmjene su tek parcijalni pokušaj koji sasvim sigurno neće povećati sigurnost na cestama, a našoj struci suštinski će naštetiti – zaključuje dr. Ban Toskić.
>> Pogledajte i ovaj video - Omiljeni ZET-ov vozač busa Marijan Jurak: Od 1995. svaki dan na mikrofon pozdravljam putnike, nekad mi i zaplješću. Ipak čovjeku nabaci osmijeh na lice, ne košta ništa
Obiteljskim liječnicima, zubarima treba ukinuti glavarinu jer su najsretniji kada nikada ni ne upoznaju svoje pacijente. Treba uvesti vaučere, konkurenciju pa će se otimati za svoje pacijente boljom uslugom, ljubaznošću, empatijom