Iako je u Hrvatskoj gotovo sve stalo zbog epidemije koronavirusa, ipak opskrba funkcionira jako dobro, ne nedostaje ni hrane ni lijekova. A to je tako zahvaljujući, među ostalima, i vozačima kamiona u međunarodnom prometu koji se tako izlažu riziku zaraze, a do jučer su nosili još jedan veliki teret – ni između vožnji nisu mogli ići svojim domovima i bližnjima. Naime, hrvatski vozači kamiona koji ulaze u RH morali su, kao i svi drugi, ići u dvotjednu samoizolaciju. No kako ne bi došlo do ugroze redovne opskrbe, za vozače je bilo doneseno pravilo da oni koji žele voziti i dalje između dviju vožnju moraju ići u karantene. Tako su u svakoj županiji određene karantene za vozače kamiona između dviju vožnji. Usto i prijevozničke tvrtke mogu organizirati vlastite karantene. Ako vozač isti dan ima istovar i utovar, ne mora ići u karantenu. Stožer Civilne zaštite jučer je pak donio odluku da vozači kamiona između dviju vožnji mogu ići kući u samoizolaciju, a koju mogu prekinuti na poziv poslodavca za sljedeću vožnju. Pri tome oni koji žele i dalje mogu ići u karantene
.Kabina – samoizolacijska soba
A jedna od tvrtki koja je organizirala karantenu za svoje vozače jest Primacošped. Direktor Petar Šimić objašnjava da je karantena ili samoizolacijski centar organizirana tako da vozači svoje kamione parkiraju unutar kruga tvrtke na udaljenosti tri do četiri metra od drugih kamiona. Pritom je kabina kamiona za vozača samoizolacijska soba, iz koje izlaze samo na toalet i da bi preuzeli hranu i odjeću koja im se ostavlja na točno određenom mjestu i na propisanoj udaljenosti od kamiona. Pri tome vozači koji su u karanteni ne smiju međusobno biti u kontaktu.
– Hrvatski vozači su heroji jer bez njih ništa ne bi funkcioniralo, oni nam dovoze hranu, lijekove – kaže Šimić koji je upozoravao da je samo Hrvatska imala mjere obavezne karantene za svoje vozače, dok u drugim zemljama vozači odlaze nakon vožnje u kućnu samoizolaciju do sljedeće vožnje, ne moraju biti 14 dana u samoizolaciji. To je prema njegovu mišljenju, ali i svih drugih hrvatskih prijevoznika, bilo neodrživo.
Na prvoj crti obrane
Od stotinjak vozača Primacošpeda, dvije trećine vozi, odnosno bili su pristali na karantenu između vožnji. Šimić kaže da je isti omjer i na nacionalnoj razini, od desetak tisuća hrvatskih vozača u međunarodnom transportu vozi njih oko 7000, odnosno bilo je u karanteni i živjelo u kamionskoj kabini od šest kvadrata dva tjedna. .
– Vozači su, kao i zdravstveno osoblje, na prvoj crti obrane od zaraze. A sad zamislite da zdravstveni djelatnici ne idu danima kući i svojima bližnjima – kaže Šimić. On pozdravlja odluku Civilnog stožera kojom se ukida obavezna karantena za vozače koji su, kaže, tako bili psihički zatočenici. Kaže da je nekoliko vozača i dalje pristalo ići u karantenu između vožnji jer se tako osjećaju sigurnije za svoje obitelji. Šimić upozorava i da su neki ljudi okrutni i nepravedni prema vozačima jer ih smatraju prijenosnicima zaraze. Tako kaže da mu se jedan vozač požalio da je susjed zabranio da mu se djeca igraju s njegovom djecom jer njihov tata vozi kamion!
Pogledajte i galeriju: Slavonski Brod: Kolona kamiona na mostu preko Save pred granicom s BiH
Mirko Oštarčević jedan je od vozača koji je dva tjedna živio u kamionskoj kabini. Kaže da vozi 40 godina, ima 65 godina, da je obišao cijeli svijet te da ovakvo nešto nikad nije doživio.
– Teško je tako živjeti, dva tjedna u kabini. Kad ne bih vozio, u kabini bih slušao radio i čitao knjige. Da sam u mladosti ovoliko knjiga pročitao, sigurno ne bih postao vozač – govori nam Oštarčević i dodaje da je vozačima teško i zbog toga što ih, kaže, neki ljudi doživljavaju kao građane drugog reda jer ih smatraju prijenosnicima zaraze. A vozači nose svu zaštitnu opremu, maske, rukavice, dezinficiraju nekoliko puta dnevno svoje kabine, ističe Oštarčević. Prema dostupnim podacima, napominje on, od svih do sada zaraženih koronavirusom u Hrvatskoj samo je jedan vozač.
Oštarčević kaže da putovanja sada zbog pojačanih kontrola na granicama mnogo dulje traju pa tako do Engleske putuje četiri umjesto tri dana, a do Srbije i natrag mu sada treba tri dana, a prije je to trajalo dan i pol, do maksimalno dva dana.
Ivan Jurčec također dva tjedna nije bio doma. Preko radnog tjedna je vozio, a onda vikende provodio na parkiralištu tvrtke Jurčec transporti, gdje je organizirana karantena za vozače.
– Teško podnosimo karantenu, ne možemo biti jedni blizu drugih, suprugu sam vidio samo izdaleka kad mi donese odjeću i nešto za jelo. A koliko bih ovo još mogao izdržati, to ni sam Bog ne zna – iskren je Jurčec koji se također žali i na velika čekanja na granicama.
Prazne europske ceste
A da je ovakva situacija s vozačima u Hrvatskoj bila nepodnošljiva, upozoravao je i vlasnik Jurčec transporta Vladimir Jurčec. On iznosi stav prijevoznika da nije uredu da hrvatski vozači nisu ravnopravni sa stranim vozačima koji ne moraju ići u karantenu.
– Pa trebali bismo svi mi više vjerovati, a ja više vjerujem našim vozačima da se paze od zaraze nego stranima – kaže Jurčec i dodaje da su zbog hrvatskih propisa o karanteni za domaće vozače posao uzimali stranci.
Njega smo pak uhvatili u Španjolskoj, na putu za Portugal kamo je prevozio epruvete iz Zagreba. Priča nam kako je na cestama na ruti kroz Italiju, Francusku i Španjolsku jako malo vozila, 10 posto u odnosu na promet prije koronavirusa. Pokušava, kaže, danju voziti, a noću spavati i odmarati se. Pitamo ga kako se osjeća dok vozi kroz Italiju i Španjolsku, zemlje najpogođenije zarazom u Europi.
– Prespavao sam na ugibalištu na autocesti u Italiji i nisam ni otvorio vrata kabine da mi ne bi zrak ušao. Jedva sam čekao da uđem u Francusku, gdje je puhao vjetar i padala kiša, pa sam imao osjećaj da će isprati i otpuhati virus – kaže nam Masnikosa i dodaje da ne parkiralištima kamiona vozači više ne komuniciraju međusobno.
– Sad su na snazi posebni uvjeti, ovo nije posao za nekoga tko se ne može naviknuti na pritisak. Treba ostati jak u glavi, sve će ovo proći i opet ćemo se svi družiti – poručuje 30-godišnji Masnikosa kojeg posebno bole ružne riječi nekih ljudi koji mu, primjerice, poručuju da se ne vraća u Hrvatsku sljedeća tri mjeseca ako nije u blindiranoj kabini. No kaže da ima mnogo podrške od drugih ljudi. Na povratku iz Portugala u Španjolskoj će utovarivati hranu za Hrvatsku koju će možda kupiti i onaj tko mu je rekao da se ne vraća tri mjeseca u Hrvatsku.
Pogledajte i video: Mitovi o koronavirusu
Sada, u kriznim vremenima, dolazi do izražaja važnost pojedinih zanimanja. Vozači drži te se i hvala vam za vašu žrtvu. Zahvala ide i svima drugima koji i dalje rade, bilo od kuće ili na radnom mjestu i omogućuju nam više manje normalna život.