Ministri vanjskih poslova Hrvatske i Bosne i Hercegovine održali su jučer u Bruxellesu sastanak s predstavnicima Europske unije o graničnom režimu između dvije zemlje kad Hrvatska 1. srpnja sljedeće godine postane punopravna članica EU.
Hrvatska ministrica vanjskih poslova Vesna Pusić prije početka sastanka kazala je da očekuje napredak u zajedničkom poslu, dogovaranju graničnog režima kada Hrvatska uđe u EU, a BiH još bude na putu prema EU. Na upit je li donijela projekt novog pelješkog mosta odgovorila je da nije i da takav projekt nije pripremljen.
Stvar dogovora
– Postoje ideje i neki predračuni, postoji mogućnost izrade studije koja će uzeti u obzir i koridor i most, sva moguća rješenja. O tome ćemo razgovarati na samom kraju, jer je današnji susret u prvom redu usmjeren na režim koji stupa na snagu 1. srpnja 2013. godine – kazala je Pusić.
Njezin bosanskohercegovački kolega Zlatko Lagumdžija na pitanje protivi li se BiH planu gradnje pelješkog mosta čija bi visina bila niža od 55 metara odgovorio je da je sve stvar dogovora između Zagreba i Sarajeva kakvo će se rješenje donijeti i da će se sigurno nakon toga Bruxelles složiti s tim.
– Sada je najvažnije s dnevnog reda skinuti pitanja koja se trebaju riješiti do 1. srpnja sljedeće godine i taj datum ne smijemo dočekati nespremni, a hoće li biti most, tunel, nadvožnjak, podvožnjak, avioni, kamioni, to je za neka druga vremena – izjavio je Zlatko Lagumdžija.
Dodao je da je sada važno riješiti probleme prije ulaska Hrvatske u Europsku uniju i stvoriti pretpostavke rješavanja dugoročnih problema, koji će se na kraju riješiti kad i BiH bude imala svoga povjerenika, kao što će ga Hrvatska imati sljedeće godine.
Za razliku od Lagumdžije, njegov kolega iz vlade BiH, ministar prometa Damir Hadžić kazao je pak da je projekt gradnje nižeg pelješkog mosta neprihvatljiv za susjednu zemlju.
Veliki brodovi
Smatra da BiH mora imati otvoren pristup otvorenom moru i štititi svoj suverenitet. Stoga mu je neprihvatljivo da budući most bude visok samo 35 metara, u odnosu na 55 metara koliko je bio visok prema prvotnom projektu od kojeg se odustalo – jer s manjom visinom onda u Neum ne bi mogli uplovljavati veliki brodovi.
>> Ministar prometa BiH Hadžić: Niži pelješki most nije prihvatljiv!
Dvotračni most je najveća glupost jer danas je neki imperativ sigurnost i da nastane neka prometna nesreća, Hitna pomoć, Policija i vatrogasne ekipe moraju imati slobodnu bar jednu prometnu traku. Ukratko, gluposti hrv. vlasti ne vidim ni kraja niti konca... Prijedlog je blago rečeno nebulozan! Što se tiče inzistiranja BiH strane na niveleti od 55 m - tu se RH mora povinovati jer inače otvaramo prostor za sudski spor zbog opstrukcije plovnog puta, ne pristupa otvorenom moru kako se sugerira gore jer je pristup garantiran poveljama UN i to uopće nije upitno nego se radi o tome da BiH ima jedini pravac izlaza koji siječe Komarna Pelješac liniju budućeg mosta. Iako, što je i naglašeno od strane prof. Radića i Šavora, i BiH i RH strani bi odgovarao nizak most jer bi priječio promet velikih brodova u ekološki veoma krhkom zaljevu gdje su uzgajališta školjaka. Ispod mosta 35 m može proći najveći brod sredozemne NATO flote, ne zaboravite...