U sklopu slovačkog ministarstva kulture nalazi se odjel tehničkih muzeja, od kojih se najveći dio odnosi na zrakoplovni muzej u Košicama, koji se nalazi u blizini međunarodne zrakoplovne luke ovog grada na jugoistoku Slovačke. U dijelu infrastrukture bivše međunarodno etablirane Zrakoplovne vojne akademije (VLA), u kojoj se tijekom 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća ostvarivao nalet kao rijetko gdje u svijetu, danas predstavlja prvi namjensko organizirani izložbeni prostor zrakoplova u Slovačkoj.
U Košicama je živio, djelovao te podnio mučeništvo i naš svetac Marko Križevčanin, kojega je sv. Ivan Pavao II. upravo u Košicama 1997. godine proglasio svetim.
Možda kao nigdje drugdje, ovaj muzej čvrsto je povezan s najvišim razinama slovačke političke scene. Naime, slovački predsjednik od 1999. do 2004. godine bio je Rudolf Schuster, veliki zrakoplovni entuzijast koji je uvelike zaslužan i za iniciranje ideje o osnivanju zrakoplovnog muzeja i nabavu izloženih zrakoplova. Muzej je osnovan i otvoren 2002. Iako u mirovini, Schuster je i danas aktivan kao pasionirani zrakoplovac i nedavno je izjavio da s njemačkom kancelarkom Angelom Merkel pregovara o donaciji aviona Tornado za muzej u Košicama.
Štoviše, svoje želje iznio je i britanskoj kraljici Elizabeti II. vezano za donaciju aviona Harrier. No najaktualnija je očekivana realizacija donacije helikoptera Ka-27 iz Ruske Federacije, koji Vladimir Putin šalje svom kolegi kao prigodni dar. „Rudolfe, hoćeš MiG-25 ili Ka-27“, glasilo je pitanje iz Moskve? Uslijedio je diplomatski odgovor iz Bratislave: „Ove godine zahvaljujem na Ka-27, a dogodine očekujem MiG-25“.
Rijedak kineski zrakoplov
Jedan dio izloženih aviona još se naziva i „predsjedničkim avionima“, ponajprije zbog Schusterove zasluge u njihovu nabavljanju. Trenutačno se u muzeju nalazi 18 aviona koje je predsjednik Schuster nabavio iz država širom svijeta, za koje se zalagao tijekom svojih službenih posjeta. Ukupno se u muzeju nalazi više od 60 zrakoplova.
Muzej je sastoji od zatvorenog, otvorenog i poluotvorenog izložbenog dijela, u kojima se nalaze razni zrakoplovi i razna oprema, komponente i dijelovi. Koncepcija izloženih zrakoplova i popratnih objekata ide u smjeru prikaza europskog zrakoplovstva prije pojave mlaznoga motora do završetka Drugoga svjetskog rata, zatim razvoj domaćeg (tadašnjeg čehoslovačkog) zrakoplovstva tijekom hladnog rata te u konačnici raspored doniranih zrakoplova koji čekaju na restauraciju.
Naime, u okolici muzeja postoji površina na kojoj se nalaze donirani zrakoplovi, koji postupno odlaze u restauratorsku radionicu u kojoj se pripremaju za izlaganje u muzeju. „Ovdje provodimo cjelokupan remont zrakoplovne konstrukcije i sustava te popravke zrakoplova zbog raznih oštećenja“, objašnjava Alojz Šivecký, glavni restaurator zrakoplovnih konstrukcija u muzeju.
Tijekom svoje aktivne političke karijere, predsjednik Schuster u svojim je nastojanjima uspio doći do raritetnih primjeraka borbenih aviona. Tako je u muzeju u Košicama moguće razgledati kineski jurišnik Nanchang Q-5, koji predstavlja pravu rijetkost u krugovima zrakoplovnih muzeja diljem svijeta. Razvojni projekt Q-5 započeo je 1958. godine u projektnom uredu tvrtke Shenyang na temelju postojećega jurišnika J-6, koji je u određenoj mjeri predstavljao kinesku kopiju ruskog MiG-a 19. Avion je u Košice najprije transportiran brodom u Amsterdam, odakle je cestovnim prijevozom stigao na konačno odredište, u muzej gdje je kompletiran uz pomoć kineskih stručnjaka i tehničara.
Među poznatije lovačko-bombarderske avione koji su obilježili vrijeme u kojima su se pojavili svakako spadaju francuski Dassault Mirage IIIE i inačica IIIRS, prvi nadzvučni europski lovac kategorije 2 Macha. Raritetan je i švedski SAAB AJSF 37, tj. izvidnička inačica Viggena. Među posljednjim doniranim lovačkim avionima je SAAB 35 Draken, dar austrijskoga predsjednika. Jedinstveni su i NF-5A Freedom Fighter iz sastava grčkoga ratnog zrakoplovstva te AT-38B Talon, kao i F-4F Phantom iz sastava njemačkih zračnih snaga.
Ukrajinski predsjednik Leonid Kučma muzeju je donirao jedinstveni Su-15, koji također predstavlja vrlo rijedak avion koji se može vidjeti na sličnim mjestima u Europi, a neviđen je unikat interkontinentalni balistički projektil RT-23 Molodec, također dar iz Ukrajine. Posebno mjesto u poluotvorenom dijelu muzeja zauzima MiG-21MF, koji je dugi niz godina bio u sastavu slovačkih zračnih snaga te čije je manevarske i kinematičke sposobnosti godinama demonstrirao poznati pilot František Zsoldos. Jedan MiG-21UM se nalazi na ledini iza muzeja, gdje čeka na restauraciju i pripremu za ulazak u stalan postav muzeja. Na istom mjestu nalaze se Su-22M3 i Su-25, koji čekaju da se ostvare financijski i tehnički uvjeti za njihovu pripremu za ekspoziciju unutar izložbene površine muzeja. Jedan MiG-21 nalazi se u jednom od zatvorenih hangara muzeja, gdje je prikazan s djelomičnim presjecima, tako da se posjetitelji izravno mogu upoznati s konstrukcijskim izvedbama aviona.
Rumunji su muzeju donirali primjerak jurišnika IAR 93, poznatiji i kao J-22 Orao. Od helikoptera u muzeju dominira centralno izloženi Mi-24D, obojen u shemu svojstveniju afričkim zemljama.
U kompleksu zrakoplovnog muzeja u Košicama nalazi se dnevna soba u kojoj su godinama boravili piloti i tehničari nacionalne akrobatske skupine Biele Albatrosy, koja je nastupala u školsko-borbenim avionima Aero Vodochody L-39 Albatros od 1991. do 2004. godine. Danas je ta soba ostavljena gotovo netaknuta, s predstavlja spomen-sobu ove vrhunske akrobatske skupine te ju je moguće razgledati u sklopu obilaska muzeja. U samom muzeju izložen je dio aviona L-39 u prepoznatljivim nacionalnim bojama, a tu su i kombinezoni pilota-članova akrogrupe.
Orbánov poklon
Sudeći po aktivnosti bivšega predsjednika Schustera, zrakoplovni muzej u Košicama ima sigurnu budućnost. Nedavno je mađarski premijer Viktor Orbán u povodu 80. rođendana Rudolfa Schustera donirao muzeju putnički Iljušin Il-18, koji su koristili mađarski državnici. Tu su planovi bojenja u posebnu shemu MiG-21bis s ciljem obilježavanja posebne obljetnice, proširenje površine muzeja, integracija novih jedinstvenih primjeraka zrakoplova koji za sada ostaju obavijeni velom tajni…
Slovaci imaju bratske odnose sa Rusijom.Nisu ludi zamjerat se sa bratskim najvecim slavenskin narodom.Dace njima Rusi i nove Avijune ako triba..