Kao "grom iz vedra neba" tog 14. studenog prolomila se vijest o pravomoćnoj presudi predsjedniku HNS-a i tada još čovjeku na, gordo sročenoj, funkciji prvog potpredsjednika Vlade Radimiru Čačiću.
Nepravomoćna presuda za izazivanje prometne nesreće na autocesti u Mađarskoj bila je godinu i 10 mjeseci, ali uvjetnog, zatvora što je značilo da se prvi potpredsjednik izvukao. No, u pravomoćnoj presudi toga 14. studenog stajalo je da Čačić mora odslužiti 22 mjeseca zatvora, a da uvjetni otpust može tražiti tek nakon 11 mjeseci provedenih iza rešetaka.
Bio je to šok i za samog Čačića koji nije očekivao takav pravorijek prizivnog suda te se toga dana bezbrižno, sa delegacijom hrvatskih gospodarstvenika, vraćao iz posjeta Kataru. Presuda je donesena točno u podne, dok je Čačić za nju doznao dva sata kasnije, a "glasnik loših vijesti" bio je predsjednik Ivo Josipović koji se s njim vraćao iz Katara.
"Vedrio i oblačio" u gospodarskom sektoru
Par sati kasnije je na izvanrednoj konferenciji za novinare Čačić dao ostavku na sve svoje funkcije u Vladi, dok je i dalje ostao predsjednik HNS-a. No, to je označilo konačan pad Radimira Čačića u Vladi u kojoj je od početka mandata "vedrio i oblačio" u gospodarskom sektoru.
Početak pada Radimira Čačića dogodio se 8. siječnja 2010. godine kada je na autocesti prema Budimpešti po kiši skrivio nesreću u kojoj su poginuli Gyorgy Liptak (60) i Imrene Antal (81), putnici iz Škode na koju je naletio predsjednik HNS-a. Dan nakon nesreće u kaposvarskoj bolnici je prvo umro Gyorgy Liptak (60), a to nije spriječilo Čačića da 10. siječnja ode u stožer Ive Josipovića i čestita mu pobjedu na predsjedničkim izborima.
Tek dan nakon slavlja iz Čačićeve PR agencije stiže priopćenje u kojem je stajalo da je Čačić izazvao nesreću s, tada još, jednom poginulom osobom. "Dana 08.01. na autocesti za Budimpeštu zbog izrazito nepovoljnih uvjeta koji su taj dan vladali na cesti, kiše, skliskog kolnika i iznenadne guste magle uzrokovao sam prometnu nesreću. U nesreći su ozlijeđeni putnici automobila koji je vozio ispred mene bez svjetala za maglu. Nažalost, danas sam neslužbeno obaviješten da je jedan od putnika preminuo u bolnici. Vozio sam sporijom trakom bez ikakvog utjecaja alkohola", stajalo je u priopćenju.
Ranije imao tri "totalke"
Već tada su mediji iskopali podatak da predsjedniku HNS-a to nije bila prva prometna u životu već da je do tada imao "tri totalke". 1974. godine je slupao atraktivnu sportsku Alfu Romeo Giuliju kada je zaspao na spoju između Vinkovaca i autoceste. Druga nesreća dogodila se 1999. godine kada je na cesti Šemovec - Orahovica na Čačićev Audi A4 naletjela miješalica i potpuno smrskala stražnji dio vozila. Treća nesreća dogodila se 2003. godine na nadvožnjaku prije skretanja za Vrbovec kada je Čačić zbog pada tlaka ostao bez svijesti te se sa Audijem A8 zabio u zadnji kotač šlepera. Iz sve tri nesreće Čačić je izašao bez ozljede.
Dva tjedna nakon nesreće u Mađarskoj u kaposvarskoj bolnici umire i druga putnica iz Škode, 81-godišnja Imrene Antal. U tim trenucima šef Kukuriku koalicija, a danas hrvatski premijer Zoran Milanović, ne odriče se prvog čovjeka druge po snazi stranke koalicije, već staje uz Čačićevu izjavu iz svibnja 2011. godine da će se povući, ako presuda postane pravomoćna. Cijelu kampanju i prvu godinu mandata nad koalicijom i potom Vladom je "visio mač" da bi mogli ostati bez prvog čovjeka za gospodarstvo i to u trenucima najveće krize od 90-ih godina 20. stoljeća, no Milanović je odlučio riskirati te je na kraju po tom pitanju izgubio.
25. svibnja prošle godine podignuta je optužnica protiv Čačića, a suđenje je počelo u jeku kampanje, 20. rujna. Tri mjeseca kasnije Čačić postaje prvi potpredsjednik Vlade, glavni čovjek odmah iza Milanovića, i ministar gospodarstva. Nakon dva ročišta u 2012. godini, 29. lipnja je donesena nepravomoćna presuda koja je, iako je Čačić proglašen krivim, njemu išla u prilog, jer je dobio uvjetnu kaznu i spasio se od odlaska iz Vlade.
"Ovo se može dogoditi svakome"
Nepravomoćna presuda je glasila da je Čačić osuđen na godinu i deset mjeseci zatvora uz rok kušnje od tri godine. Sud je utvrdio da je Čačić vozio prebrzo s obzirom na uvjete na cesti i da nije držao dovoljan razmak.
Ostale prijeporne stavke, kao pitanje jesu li na Škodi bila upaljena svjetla i jesu li žrtve bile vezane, kazala je sutkinja, nisu sa sigurnošću utvrđene. Poseban prigovor sutkinja je uputila mađarskoj policiji kazavši da su obavili traljav posao.
Prije izricanja presude Čačić je kazao da žali i osjeća osobnu odgovornost zbog nesreće. "Od samog početka govorio sam da osjećam ljudsku odgovornost, ali ne i krivnju. Vjerujem da je sud izrekom presude, kao i obrazloženjem, potvrdio moje gledište", stajalo je u Čačićevoj reakciji na presudu gdje je još naveo da je sutkinja u obrazloženju napisala da je "vozio u okvirima dozvoljene brzine", "da su uvjeti na cesti i vidljivost bili loši", da nije dokazano da su svjetla na Škodi bila upaljena kao i da nije sa sigurnošću utvrđeno da su poginuli bili vezani.
"Na žalost, ono što se dogodilo meni, može se dogoditi svakome tko sudjeluje u prometu", stajalo je u zaključku Čačićeve reakcija na presudu.
"Vidljivost je bila dobra"
No pet mjeseci kasnije troje sudaca prizivnog suda je cijeli slučaj čitalo malo drugačije te je prvom potpredsjedniku Vlade odrezalo bezuvjetnu kaznu, a Zoranu Milanoviću dalo zadatak da traži novog ministra gospodarstva. Prizivni sud je smatrao da je Čačić jasno mogao vidjeti ispred te da je vidljivost bila dobra. Nisu točno utvrdili jesu li putnici bili vezani i koliko je Čačić brzo vozio, ali su za brzinu uzeli prosjek dvaju vještačenja - 130 kilometara na sat. Ta presuda je označila konačan odlazak Čačića iz Vlade te sada još uvijek kao predsjednik HNS-a očekuje odlazak u hrvatski zatvor.
Čačićev mandat kao prvog potpredsjednika Vlade označili su klijentelizam (HNS je svoje kadrove postavljao po državnim tvrtkama i agencijama), nepopularnost (u jednom trenutku je čak kao najnepopularniji prestigao i Ivu Sanadera) te uglavnom prazna obećanja. Svi su se dugo sjećali njegove izjave iz veljače kada je rekao da "odlazi iz Vlade ako plan investicija ne uspije do 9. mjeseca".
- U 9. mjesecu ćemo biti ili u punom zamahu ili, što se mene tiče, u ovoj Vladi neću sudjelovati. Nema plana B, ovo se mora odraditi - kazao je tada Čačić. Činjenica da nam je prije nekoliko dana srezan kreditni rejting na 'smeće' dovoljno govori o rezultatima tog "investicijskog zamaha".
Zajedno sa Slavkom Linićem se gurao u Nadzorni odbor INA-e, što je bio dvostruki rizičan potez, jer je glavni partner u hrvatskoj naftnoj kompaniji mađarski MOL, a Čačiću se sudilo baš u Mađarskoj, a i iz EU nisu lijepo gledali na činjenicu da ministri sjede u nadzornim odborima.
U ožujku tvrdio da smo dosegnu dno
Bahatost je prva riječ koja mnogima padne na pamet kada se spomene Radimir Čačić. Tako je predsjednik HNS-a prijetio da više neće dolaziti na HRT davati izjave, radnici Zračne luke Zagreb su najavljivali tužbe jer ih je nazvao neradnicima, lijenčinama i parazitima, a sličnu sudbinu doživjeli su i radnici Dalmacijavina.
Kako se brojka nezaposlenih opasno približavala 350 tisuća Čačić se u ožujku ponovno okrenuo obećanjima pa je kazao da smo dosegnuli dno te da krećemo prema gore. Projekti "koji će smanjiti nezaposlenost" trebali su krenuti u travnju i svibnju. – Bit će to investicijski ciklus od nekoliko stotina milijuna kuna i nekoliko stotina natječaja. Najveća investicija je Plomin od 800 milijuna eura – rekao je Čačić u ožujku.
Kako je Čačić sve više gurao ekološki sumnjive projekte u energetici, poput Plomina i Omble, tako je rastao i njegov sukob sa bivšom ministricom zaštite okoliša i prirode Mirelom Holy. U travnju su se "zakačili" oko njegove izjave da će Vlada odustati od razvoja velikih solarnih elektrana. Čačić je tvrdio da je to "devet puta skuplja struje", dok je Holy smatrala da treba iskoristiti i potencijal vjetra i sunca. Nakon što je u javnost izašao e-mail u kojem je Holy tražila se zaštiti radno mjesto supruge jednog člana SDP-a, podnijela je ostavku, a novi ministar zaštite okoliša Mihael Zmajlović je dao "zeleno svjetlo" za sve projekte bivšeg potpredsjednika Vlade.
"Znaš li tko sam ja?"
Potom je iz Ministarstva zaštite okoliša otišao i SDP-ovac Davor Škrlec, pomoćnik Mirele Holy, zato što je, kako je tvrdio, Čačić na njega vršio pritisak da za zamjenika Fonda za zaštitu okoliša postavi istaknutog HNS-ovca. - Znaš li ti tko sam ja? Ja sam prvi potpredsjednik Vlade i tvoje nije da misliš, nego da izvršavaš moje naredbe - navodno je Čačić kazao Škrlecu.
Tada u medijima izlaze i mailovi prema koji je jasno vidljivo da je Čačić "gurao" Josipa Jambrača u Fond. No, niti to nije bilo dovoljno da Čačić zbog političkih razloga podnese ostavku, kao što nije podnio ostavku niti zbog neuspjeha njegovog investicijskog plana.
Hrvatska je mjesec dana nakon njegova odlaska završila s kreditnim rejtingom 'smeće', a veliki doprinos tome dao je i bivši potpredsjednik Vlade koji nije uspio pokrenuti gospodarstvo za koje je bio zadužen. Na kraju je otišao zbog prometne nesreće sa dvije poginule osobe, a ne zbog neuspjelih investicija, bahatosti, nepopularnosti ili drugih političkih razloga.
Specijal našeg portala o pregledu godine možete pratiti OVDJE. Svaki dan objavljujemo nešto novo!
Cilj i stalnu težnju HNS-a je ispunio - osuđen je kao drugi čovjek hrvatske vlade i osramotio je državu. Onaj tko Hrvatskoj želi dobro, nakon nesreće u kojoj je skrivio smrt dvoje ljudi ne bi ni pomislio na kandidaturu ;) (Drugi je par rukava to što u nekoj normalnoj državi, kad bi se i kandidirao, takav lik ne bi prošao ni za predjsjednika kućnog savjeta.)