Vlada je danas prihvatila plan poslovnog i financijskog restrukturiranja cestovnog sektora koji je dogovoren nakon dugih pregovora sa Svjetskom bankom koja će dati jamstva za refinanciranje dugova državnih cestarskih tvrtki. Ukupni dug cestovnog sektora veći je od 5,2 milijarde eura, a ove godine na naplatu dolazi 7,8 milijardi kuna, sljedeće 8,2 milijarde kuna, a 2019. devet milijardi kuna. Uvjet za taj aranžman sa Svjetskom bankom je restrukturiranje Hrvatskih autocesta, Hrvatskih cesta, Autoceste Rijeka - Zagreb i HAC-ONC-a.
Spajanje HAC-a i HAC-ONC-a
Tako će se u sklopu tog programa restrukturiranja spojiti HAC i HAC-ONC, a ARZ će prenijeti svoje operativne poslove na HAC.
Potom će se detaljnom studijom utvrditi akcijski plan za operativnu i institucionalnu racionalizaciju te nove tvrtke. Cilj je optimizirati troškove upravljanja, povećati korištenje vanjskih usluga za održavanje, smanjiti broj i strukturu pojedinačnih tehničkih jedinica za redovito održavanje te racionalizirati administrativne poslove. Krajnji ishod tih mjera bi trebali biti manji operativni troškovi održavanja cesta od najmanje sedam posto do kraja 2017., 15 posto do kraja 2018. i 30 posto do kraja 2020. te značajnija racionalizacija broja radnih mjesta. U četiri cestarske državne tvrtke trenutačno je zaposleno oko 3400 ljudi, a programom restrukturiranja već ove godine bi dobrovoljno iz njih trebalo otići 120 ljudi, a do 2020. te tvrtke trebale bi smanjiti broj zaposlenih za 900 osoba.
Osim na održavanju cesta i autocesta, broj zaposlenih će se smanjivati i na naplati cestarine jer je predviđeno uvođenje potpuno automatiziranog elektroničkog sustava naplate cestarine. Kakav točno će se sustav uvesti definirat će se do prosinca ove godine. Potom će se natječajna dokumentacija za sustav naplate cestarine pripremiti do srpnja 2018. godine, a cilj je da se sustav počne primjenjivati do 2020.-2021. godine ili ranije, ovisno o odabranoj tehnologiji.
Manje prometne gužve
U planu se navodi da će budući sustav naplate cestarine zadržati osnovna načela naplate cestarine na temelju udaljenosti, koji su uglavnom primjenjivani i u trenutačnom sustavu naplate, ali će smanjiti broj djelatnika u naplati cestarine i prometne gužve. Navodi se i da će se cijene cestarine razmatrati barem jednom godišnje, što dosad nije bio slučaj pa se cestarina nije usklađivala primjerice s godišnjom inflacijom.
>> Butković o poskupljenju cestarina: HAC iz prihoda ne može vratiti dug
Samo vjerodostojno! Treba ovom zatucanom i tupavom narodu izvući iz usta i ono što su pojeli. I opet se neće opametiti.