Sedam godina od početka gradnje, Crna Gora je u srijedu otvorila prvu dionicu svoje prve autoceste koja će, kada bude završena, povezati Podgoricu sa sjeverom države i granicom sa Srbijom.
Četrdeset jedan kilometar autoceste stajao je gotovo milijardu eura, a za sedam godina njegove izgradnje promijenile su se četiri crnogorske vlade, a završetak radova pet puta je odgađan.
Izvođač radova bila je kineska kompanija China Road & Bridge Corporation (CRBC), ista ona koja je gradila Pelješački most u Hrvatskoj.
Otvarajući autocestu crnogorski premijer Dritan Abazović je kazao da "sedam godina od početka izgradnje Crna Gora ne otvara samo put već i perspektivu za njezinu budućnost".
"Autoput je početak trajnog spajanja Crne Gore sa svijetom. Vrleti crnogorskog krša sjedinit će se s plodnom ravnicom, Podgoricu sa sjeverom države, Crnu Goru s Europom", rekao je Abazović.
Autocesta ima 20 mostova ili 15 posto ukupne dužine, 16 dvocijevnih tunela i četiri petlje.
Na složenost trase utječe i činjenica da će budući vozači iz pravca Podgorice putovanje počinjati na 60 metara nadmorske visine te će ubrzo doći u planinski dio i na nadmorsku visinu od 1100 metara.
Autocesta je otvorena povodom 13. srpnja, Dana državnosti, a vrpcu je presjekao premijer Dritan Abazović. Prvi putnici proći će autocestom u četvrtak i prvih sedam dana vožnja će biti besplatna, a poslije će cestarina iznositi 3,5 eura.
Prvi tender za izgradnju crnogorske autoceste raspisan je davne 2008. godine i na njemu je prvorangirani bio konzorcij koji je predvodila kompanija Konstruktor iz Splita, a postavljanju kamena temeljca godinu dana poslije prisustvovala je i tadašnja premijerka Hrvatske Jadranka Kosor.
Na proljeće 2010. godine država Crna Gora raskinula je ugovor s Konstruktorom, bez plaćanja penala, jer između ostalog ta tvrtka nije osigurala financijske garancije. Nakon toga, crnogorska vlada je punih pet godina tražila nove partnere za gradnju “projekta stoljeća”, kako su ga nazvali u Crnoj Gori.
Procjena stručnjaka je da će to biti najskuplja autocesta u Europi po cijeni izgradnje kilometra.
Ovo je tek prva, ali najzahtjevnija dionica autoceste čija ukupna dužina u konačnici treba iznositi oko 160 kilometara. Još se ne zna kada će početi izgradnja nastavka autoceste koja će ići prema crnogorskoj obali.
Zanimljivo. Večernji mi je dodijelio žuti karton, ali nije sebi zbog srpskog izraza "pelješački" most koji je u tekst vjerojatno došao prepisivanjem i još uvijek nije ispravljen. Nije li to žalosno? Kako znam da je riječ o prepisivanju? Jer se isti tekst s istim (Hrvatima izuzetno stranim) izrazom, kojeg nitko u HR ne koristi, našao i na drugim HR portalima. Za one koji to u VL ne znaju, u HR se kaže - Pelješki most. Bilo bi vrijeme da to, baš kao što je i jedan drugi HR portal učinio - ispravite, a ne da dijelite žute kartone onome koji je jučer htio aktivirati godišnji premium. Dobro da nisam. Običan spellchecker vam to podcrta.