Objava da Volkswagen planira zatvoriti tri tvornice u Njemačkoj, otpustiti desetke tisuća radnika i uvesti smanjenje plaća od 10% za cijeli radnički tim došla je kao kolektivni šok u zemlji koja se definira kao "Autoland", zemlja automobila. U Njemačkoj je automobilska industrija mnogo više od ekonomskog sektora, a važnost Volkswagena nadilazi njegov račun dobiti i gubitka ili broj zaposlenih. Taj automobilski gigant oduvijek je bio simbol njemačke moći. Sada, kao odraz šire industrijske krize u zemlji, njegove poteškoće pogađaju samu srž njemačkog gospodarstva.
S obzirom na to da će bruto domaći proizvod (BDP) biti u padu drugu godinu zaredom, problemi Volkswagena odražavaju nevolje njemačkog gospodarstva. Zarobljen u zastarjelom modelu, postalo je jasno da je nekadašnji ekonomski motor Europe bio ovisan o jeftinom ruskom plinu i izvozu u Kinu. S ratom u Ukrajini, taj je balon pukao. "Stari poslovni model više ne funkcionira", poručio je nedavno Focus magazin.
Njemačka kriza sadrži mnoge aspekte, a nijedan od njih ne čini se vjerojatnim za brzo rješenje: migracija velike industrije, sve mračnija demografska perspektiva, nemogućnost privlačenja kvalificirane radne snage, opadajuća infrastruktura i značajan nedostatak inovacija. Volkswagen, koji više nije dorastao međunarodnoj konkurenciji, postao je simbol motora koji više ne radi. "Made in Germany" izgubio je svoj sjaj.
"Volkswagen nije samo ikona cijelog njemačkog gospodarstva već i simbol propadanja cijele industrije", kaže za ugledni El País Carsten Brzeski, šef makroekonomije u ING-u. Kriza kompanije "pokazuje da serija loših menadžerskih odluka, uz određenu aroganciju i podcjenjivanje novih tehnologija i konkurencije, kao i promjenjivu ulogu Kine u globalnom gospodarstvu, nanose ogromnu štetu cijeloj njemačkoj industriji", dodao je za španjolski medij.
U posljednjim mjesecima njemačka proizvodna industrija suočava se s velikim izazovima. Najava Volkswagena o otkazima i zatvaranju tvornica samo je nastavak problema velikih tvrtki poput Thyssenkruppa i Meyer Werfta, koja je morala zatražiti državnu pomoć. Industrijska proizvodnja u Njemačkoj sada je 20% niža od vrhunca 2017. godine, što je najveći pad od Drugog svjetskog rata. Lideri industrije upozoravaju da Njemačka prijeti deindustrijalizacija ako ne poduzmu hitne reforme. Prema izvještaju koji predviđa da bi do 2030. godine mogla nestati petina njemačke industrijske proizvodnje, nužno je poduzeti odlučne mjere kako bi se zaustavio ovaj trend.
Sander Tordoir, glavni ekonomist u think tanku Centre for European Reform (CER), ističe da je industrijska proizvodnja u Njemačkoj počela padati brže i ranije nego u drugim zemljama eurozone. U razgovoru za El País upozorava na duboki šok koji je rat u Ukrajini izazvao na njemačko gospodarstvo, naglašavajući da je njemački ekonomski model bio temeljen na energiji iz Rusije i na izvoznom rastu potaknutom potražnjom iz Sjedinjenih Država i Kine. Ti temelji sada su ozbiljno narušeni.
Kriza koja pogađa automobilsku industriju, zajednička svim europskim proizvođačima, u Njemačkoj izaziva posebnu zabrinutost, jer je upravo ovaj sektor najveći industrijski pokretač u zemlji, kako po obujmu prometa, tako i po značaju za gospodarstvo. Prema podacima Saveznog zavoda za statistiku, 17% njemačkog izvoza 2023. godine činili su motorna vozila i dijelovi. Ovaj sektor zapošljava čak 770.000 ljudi. Najava Volkswagena da razmatra zatvaranje tvornica u zemlji prvi put u svojoj 87-godišnjoj povijesti šokirala je javno mnijenje. Iako je gospodarstvo stagniralo od 2020. godine, pesimizam još nije bio prisutan jer je zaposlenost ostala čvrst temelj.
Kriza u sektoru uglavnom je posljedica toga što su njemački proizvođači automobila opustili gard, kaže Ferdinand Dudenhöffer, osnivač Centra za istraživanje automobilske industrije (CAR) i jedan od vodećih stručnjaka u tom sektoru. Njemačke marke zaostale su u razvoju električnih vozila, njihovih baterija i softvera, a javne politike samo su pogoršale problem, rekao je tijekom sastanka s inozemnim novinarima u Berlinu.
Profit je izgubljen zbog loših prodajnih brojki i visokih troškova. Profiti Volkswagena pali su za 14% u prvoj polovici godine, BMW-a za gotovo 15%, a Mercedes-Benza za gotovo 16%. Jedan podatak jasno nam daje sliku onoga što se događa: među 10 najprodavanijih električnih automobila na svijetu nema nijednog njemačkog modela.
Dudenhöffer smatra da će auto budućnosti, onaj koji će dominirati tržištem za pet ili deset godina, biti onaj koji je trenutno na cesti u Kini. Stoga, jedini način da se nadoknadi izgubljeno je povećati suradnju i dodatno ulagati u azijsku zemlju: "Kako možemo spasiti automobilsku industriju u sadašnjoj situaciji, s konfuzijom koju imamo u Njemačkoj i brojnim industrijskim problemima? Po mojem mišljenju, jedino odlaskom tamo gdje će se graditi auto budućnosti, a to je Kina."
Postoje ekonomisti, poput Marcela Fratzschera, predsjednika ekonomsko-istraživačkog instituta DIW Berlin, koji kažu da ekonomski model još uvijek vrijedi, ali da ga treba reformirati. Problemi Volkswagena "pogođuju većinu njemačkih i europskih industrijskih tvrtki, zbog intenziviranja konkurencije i porasta protekcionizma", rekao je za El Pais. "Njemački ekonomski model temelji se na otvorenosti i obećanju globalizacije, a to je temelj ekonomskog uspjeha i visokih razina prihoda." I dalje funkcionira, kaže on, ali "treba se prilagoditi novim tehnološkim razvojima i jačoj konkurenciji." Tvrtka iz Wolfsburga "ostaje vrlo inovativna, s velikim brojem patenata svake godine. Problem je što je predugo bila zadovoljna sobom i nije se mogla prilagoditi novom globalnom okruženju", dodaje Fratzscher.
U posljednjim mjesecima prognoze o neposrednoj budućnosti njemačkog gospodarstva postale su sve lošije. U listopadu je vlada morala priznati da će bruto domaći proizvod opasti drugu godinu zaredom, nakon što je nekoliko mjeseci ranije tvrdila da će rasti. Ne puno, samo 0,3%, ali ta bi brojka značila da gospodarstvo počinje rasti. Umjesto toga, ministar za zelenu ekonomiju Robert Habeck potvrdio je da će gospodarstvo opasti za 0,2% ove godine. Prošle godine BDP je opao za 0,3%. Vlada je očekivala oživljavanje gospodarske aktivnosti u drugoj polovici godine, ali to se još nije ostvarilo. Krivnja, rekao je Habeck, nije toliko u situaciji koliko u "neuspjesima posljednjih desetljeća", jasno upućujući na strukturne faktore i nedostatak reformi koji muče njemačko gospodarstvo. Ekonomska ostavština bivše njemačke kancelarke Angele Merkel sve više je pod upitnikom.
Oporavak će stoga doći tek sljedeće godine. No, prema prognozama Međunarodnog monetarnog fonda (MMF), njemački BDP rast će samo 0,8% u 2025. godini, opterećen stalnom slabošću proizvodnog sektora. Među najvećim i najbogatijim gospodarstvima svijeta, samo će Italija rasti tako sporim tempom. Teška ekonomska situacija zemlje postat će ključno pitanje uoči predstojećih saveznih izbora, koji će biti održani 23. veljače 2025. godine, premda su prvobitno bili zakazani za 28. rujna, nakon što je koalicijska vlada (socijaldemokrati, zeleni i liberali) prošli tjedan srušena zbog nepomirljivih nesuglasica u ekonomskoj politici.
Njemačka je tako suočena i s političkom krizom, i to zbog raspada trostruke koalicije predvođene Olafom Scholzom, koja je dovela do novih izazova za nekoć vodeće gospodarstvo Europske unije. Nesuglasice među partnerima "semafor-koalicije" spriječile su traženje zajedničkih rješenja za krizu, a problem s proračunskom rupom od 13 milijardi eura za 2025. još uvijek nije riješen. Socijaldemokrati i Zeleni zahtijevali su popuštanje strogih pravila o trošenju, dok je liberalna stranka bila protiv.
Politička paraliza ubrzala je krizu, a Scholz je smijenio ministra financija Christiana Lindnera, što je dodatno otežalo provođenje mjera za poticanje gospodarstva. Stručnjaci upozoravaju na slabljenje njemačke infrastrukture i nedostatak investicija, a situaciju dodatno pogoršava odsutnost vanjskog ekonomskog plana. Uoči prijevremenih izbora, mnogi smatraju da bi nova vlada mogla donijeti nužne promjene.
Njemačko gospodarstvo već dugo stagnira, a izvješća ukazuju na to da bi dvije uzastopne godine recesije, nešto što se nije dogodilo u više od 20 godina, moglo prisiliti zemlju da se prilagodi novim uvjetima. Anketama je pokazano da Nijemci ponovno smatraju gospodarstvo najvećim problemom, a loše vijesti poput odgađanja velikih investicija samo pogoršavaju situaciju. "Godine kada je njemačko gospodarstvo bilo u stalnom rastu, s proizvodima proizvedenim uz jeftinu energiju i visoku potražnju na međunarodnom tržištu, sada su završene. I dugo će trajati da se vrate: nema naznaka poboljšanja u kratkom roku", zaključuje El Pais.
FOTO 20 najgorih bolova koje ljudsko tijelo može osjetiti: Ove medicinske dijagnoze vode do nezamislivih muka!
Zapravo, Njemačka je jako dobar primjer one uzrečice: go woke, go broke. Žalosno je da i cijela EU velikim koracima ide za Njemačkom, neke i ispred nje. Uključujući i nas.